Det kan inte stämma, för den 2007 som jag köpte för snart 3 år sedan levererades av Hjo Grosshandel. Nu är det Vinovativa som för den.
Om vi tittar på befintliga årgångar så ser det ut så här (du har redan här en dubblett, 2008):
Hjo Grosshandel AB 05
Swedish Brand AB 06
Vinovativa AB 07, 08
Magnum Wine AB 09
Granqvist Beverage House AB 08, 10
Möjligen kan leverantörerna sälja till varandra men jag undrar om det är lagligt i Svedala? Och vad gäller "lagrade hos SB" så tror jag det också är lagvidrigt, mig veterligen avskaffades sista delen av distributionsmonopolet i.o.m. försäljningen av V&S.
Som jag har förstått det måste det vara leverantörerna som lagerhåller och de får inte köpa vin direkt av varandra. Om det stämmer så måste det vara leverantörerna som kontinuerligt snappar upp batcher på kontinenten (eller vrakgods från andra svenska leverantörer fast via bulvaner utomlands) och säljer dem till gällande marknadspris.
Men, jag kan givetvis ha fel. Det är svårt att veta i.o.m. att Monopolet är bäst i klassen på icke-transparens.
Det här med olika importörer beror garanterat på det sätt som känd Bordeaux handlas, med fler mellanled än andra viner (och dessutom en primeur). Importörer köper från négocianter ("grosshandlare") i Bordeaux, och inte direkt från de kända slotten. Därför finns det ingen svensk importör som ensam representerar Château d'Yquem eller Château Margaux, på det sätt som det finns en svensk importör som representerar Guigal, Trimbach eller Bollinger. Snarare brukar de som importerar Bordeaux representera en viss négociant, har jag fått intryck av. Vill Systembolaget köpa Guigal har de bara Vinunic att vända sig till, men vill de köpa Château d'Yquem kan det alltså finnas flera importörer som kan fixa fram flaskor.
De här vinerna har nog köpts in en primeur av Systembolaget. Jag antar att det går till så att Systembolaget begär in offerter på en längre lista Bordeaux-primörer och att den som ger det lägsta budet får leverera respektive vin. Priset från Bordeaux är nog ungefär detsamma, men den marginal som importörerna hoppas på kan ju variera lite.
Listan tyder på att olika importörer har haft lägst påslag olika år, alternativt att olika importörer har "fått loss" Yquem från sin négociant olika år.
Men för övrigt: visst får importörerna handla med varandra! Alkohollagen 4 kap 2 § lyder:
"En partihandlare får sälja varorna till
1. det i 5 kap. 1 § angivna detaljhandelsbolaget, [Gissa vilket? Ledtråd: gröngul skylt.]
2. annan partihandlare som har rätt att handla med motsvarande varor,
3. den som har meddelats tillstånd för servering till allmänheten eller stadigvarande tillstånd för servering i slutet sällskap i enlighet med reglerna i 8 kap... [alltså restauranger m.m.]"
Sedan är det ju en annan sak i vilken utsträckning en importör (som är ensamma om en viss producent i Sverige) är villig att sälja till en annan. Det kanske mest händer när någon tänker lägga ner verksamheten.
Och visst får Systembolaget lagra de varor de väl köpt in. Varför skulle de inte få göra det? Det får ju IKEA och Ica också, utan att det har med något statligt monopol att göra. Det distributionsmonopol som bröts gällde väl försäljning och leveranser till restauranger? Kom också ihåg att vi här pratar om en primeur-köp av Bordeaux. Man måste då bestämma mängden när vinerna faktiskt säljs en primeur, rätt långt före leverans. Köper man senare får man inte samma pris, utan då gällande marknadspris. Fram tills det senaste prisfallet så brukade det alltid vara så att eftermarknaden var dyrare. Eftersom intresset för Bordeaux tycks ha minskat (och de privatpersoner som vill köpa en primeur kanske istället köper från Winefinder m.fl.) och söta viner blivit ännu svårare än förr att sälja, har nog de här vinerna blivit mer hyllvärmare än de räknade med.