This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Trevliga inköpSnabbt besök i Champagne resulterade i bakluckan fylld med godsaker från Varnier-Fanniere, Billiot, André Jacquart, Egly-Ouriet, Maurice Vesselle och Vergnon.
Visst är det det Monastrell i Fondillon, men det är väl mer ett sammanträffande. Fondillon är Fondillon och är inte som annan Monastrell. De flesta som provar Fondillon brukar bli mycket förvånade över att det inte är ett starkvin, eftersom det är så alkoholstarkt och något sött, samt mer eller mindre oxiderat i stilen. Osäkra chokladen eller blåmögelosten!Hoppsan!
Fick en flaska Monastrell av en god fé: 1964 Bodegas Brotons Alicante Fondillón Gran Reserva.
Ibland har man tur!
Mycket. Känns nästan lite orättvist. Känslan av, "jag då?" som alltid kryper på en när man ser andras inköpTrevliga inköp
Jo, det är Monastrell. Jag kan inte alls historien bakom detta vin (ännu) men iom att jag först kommer dela en fl med den goda fén innan jag tar med mig hem den andra, så kommer jag nog ha fått iaf något litet hum om vinet i sig, och säkerligen en omfattande föreläsning om områdets historik. Om nu inte @vintomas hinner föreVisst är det det Monastrell i Fondillon, men det är väl mer ett sammanträffande. Fondillon är Fondillon och är inte som annan Monastrell. De flesta som provar Fondillon brukar bli mycket förvånade över att det inte är ett starkvin, eftersom det är så alkoholstarkt och något sött, samt mer eller mindre oxiderat i stilen. Osäkra chokladen eller blåmögelosten!
Inser plötsligt att jag har två bortglömda flaskor "Grand Fondillon El Abuelo Rancio Oloroso Viejisimo" i källaren. De sista tre orden indikerar alla en oxiderad stil, och här staplar man dem på varandra för att skrämma bort svagsinta själar. Det är en NV, för det är inte alla Fondillon-producenter som gör årgångsviner.
Nej, har inte druckit den men deras enklare CDR som Franska Vinlistan körde på sin kampanj i höstas (http://franskavinlistan.com/merinfo.php?kampanj=16&artikel=FV211) var en riktig storfavorit bland mina vänner och den sålde slut rätt snabbt hos dem så jag skulle absolut prova deras C9DP.Någon här som provat 2011 Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape? Har släktingar över i helgen och spanade i denna på SB. Verkar överlag fått bra betyg men alltid kul att få det bekräftat här
Det var en riktigt bra början. Kommer följa fortsättningen med stor spänningBörjat fylla på källaren med lite sött! Två flaskor av varje till att börja med!
2009 Château Rieussec
2010 Château Rieussec
2011 Château Rieussec
Det var en riktigt bra början. Kommer följa fortsättningen med stor spänning
Om du gillar feta Sauterner med alltsomoftast mer kropp än elegans och alltför ofta korsfästeligt låg syra, så är Rieussec ett självklart val. Om du föredrar Yquem, men inte vill betala deras ridikulösa priser, så är Climens att rekommendera. För alla andra utvärtes och invärtes bruk av Sauternes, rekommenderar vi Suduiraut. Ca halva priset av Climens och oftast MInST lika bra. Eller bättre. Ett slott som hållit sig moderat genom hela min livslängd och som envist fortsätter mangla ur sig välbalanserade, ädelrötade viner just under Yquem (ibland också ovanför) till bråkdelen av Yquem's priser...Kul! Jag var på jakt efter 2007:an men den går inte att få tag på i Sverige! Jag hittade den årgången på Best of Wines som är en affär baserad i Holland och som verkar ha ganska schyssta fraktpriser! Lite OT, men kanske finns det någon här som har erfarenhet av att handla därifrån?
DAF?
Om du gillar feta Sauterner med alltsomoftast mer kropp än elegans och alltför ofta korsfästeligt låg syra, så är Rieussec ett självklart val. Om du föredrar Yquem, men inte vill betala deras ridikulösa priser, så är Climens att rekommendera. För alla andra utvärtes och invärtes bruk av Sauternes, rekommenderar vi Suduiraut. Ca halva priset av Climens och oftast MInST lika bra. Eller bättre. Ett slott som hållit sig moderat genom hela min livslängd och som envist fortsätter mangla ur sig välbalanserade, ädelrötade viner just under Yquem (ibland också ovanför) till bråkdelen av Yquem's priser...
...och just då slår jordbävningen i Tokyo till...
Allt skakar till, men inget allvarsamt. Knappt över 4 på R-skalan, ute i havet, långt borta...
Tysk hårddansmusik ur högtalarna, Spotify kan sin dramaturgi
Nachtmahr.DAF?
Ben Ryé är en höjdare!Beställde litegrann från SB igår:
6 fl Jacquesson 737
2 fl NV Henri Giraud Champagne Hommage A François Hemart Brut
1 fl NV Gosset Grande Reserve
3 fl 2010 Ben Ryé (Söt vitt vin gjort på Muscat från Sicilien, som jag tycker är riktigt gott! Jag fick en hel del Passito efter maten på Sicilien och det inspirerade mig till att införskaffa någon flaska).
Här är referensen till smaknoten som jag skrev förra året runt Ben Ryé: http://www.finewines.se/threads/ida...ngar-och-diskussioner.2030/page-33#post-52607