This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag hämtade ut en Rive Gauche Rive Droit idag och fick en 2008. Chansen finns alltså fortfarande om man vill ha en härligt dekadent nollåttaskumpa i källarenNån som testat Hebrart RG RD 2010?
Beställde 2 st 2008 men fick 2 st 2010
Pink Pegau? Undrar hur mycket tankeverksamhet som gick in i den.Hämtade mina lådor från franskavinlistan med rosa rhoneviner domaine de barbaras köpte jag även förra året och den var helt magiskt och med tanke på de övriga vinerna från Pegau så ska de bli roligt att pröva deras rose inom kort Visa bifogad bild 7293
Plockade upp ett sexpack av 2008 Veuve Clicquot Vintage Brut som fick åka rakt ned i källaren, men även två flaskor 2010 Monte Da Peceguina som nu utgått men som var prissänkt från 129:- till 39:- styck... Det går säkert att dricka någon solig afton, annars blir det mycket sås!
Jag provade ett glas igår, det var inget höjdarvin. Men när man har besök och ska mata gamarna så duger det nog. Jag upplevde att det blev lite vattnings när det blev närmare rumstemperatur. Köpte sex flaskor, kan inte riktigt bestämma mig om de är värda att behålla eller om jag ska göra ett återköp!
Jag provade ett glas igår, det var inget höjdarvin. Men när man har besök och ska mata gamarna så duger det nog. Jag upplevde att det blev lite vattnings när det blev närmare rumstemperatur. Köpte sex flaskor, kan inte riktigt bestämma mig om de är värda att behålla eller om jag ska göra ett återköp!
Bourgogne kan vara rörigt... Någon som har koll på Lafon?
Det finns viner märkta med:
Comte Lafon
Dominique Lafon
Heritier de Comte Lafon
Verkar som Dominique är den som driver själva Comte Lafon, men varför finns det viner med bägge namnen...
Bourgogne kan vara rörigt... Någon som har koll på Lafon?
Det finns viner märkta med:
Comte Lafon
Dominique Lafon
Heritier de Comte Lafon
Verkar som Dominique är den som driver själva Comte Lafon, men varför finns det viner med bägge namnen...
Kanon! Tack för hjälpen! Det kan vara en snårskog, dessutom händer det rätt ofta att vinhandlare "slinter" lite när de beskriver vinerna.
- Domaine des Comtes Lafon används för den gamla klassiska domänen som gör vin på egna druvor
- Dominique Lafon används för Dominique Lafons négociantverksamhet
- Les Héritiers du Comte Lafon är Dominiques Mâconnaisdomän
Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.Gör ett återköp och testa en priorat för pengarna istället, om du inte druckit det tidigare! Lufta över natten så ska den nog vara ganska trevlig redan nu! Jag drack en 2008:a i måndags som var helt fantastiskt efter några timmar!
Jo, de brukar oftast vilja utnyttja den stora fina domänens namn och renommé. Se bara på hur SB brukar göra när de kränger Maison William Fèvre utan att tydligt skilja vinerna från de som är från Domaine William Fèvre.Kanon! Tack för hjälpen! Det kan vara en snårskog, dessutom händer det rätt ofta att vinhandlare "slinter" lite när de beskriver vinerna.
Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.
Systembolaget är generösa med återköp men dumpar alla kostanderna på leverantören (beställningskostnad, frakt till SB, frakt tillbaka till leverantörens lager, inrapporterning på leverantörens lager). Allt detta drar kostander förstås och blir en förlust i slutändan. 39kr är nog redan ett ordentligt förlustpris kan jag tänka mig.
SB dumpar alla kostnader de kan - och inte kan - på leverantörerna. Sedan ett antal år så tar de inte ens in alla inköpta viner i samband med lanseringar utan låter importörerna ha kvar en stor del i sina lager.Nyfikenhetsfråga: dumpas kostnader för reklamerade/defekta viner på leverantören också? Är det ev. någon skillnad på vanliga sortimentet, små partier/webbsläpp och BS här?
Men för f-n... Vilka rövhattar.SB dumpar alla kostnader de kan - och inte kan - på leverantörerna. Sedan ett antal år så tar de inte ens in alla inköpta viner i samband med lanseringar utan låter importörerna ha kvar en stor del i sina lager.