Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Drack en flaska Damien Hugot 2008 och blev oerhört imponerad så jag var tvungen att omgående beställa hem ett gäng till. Enligt mig bättre än 2006. Mina Rioja Alta 904 2001 börjar ta slut. År 2001 är årsdag för mig och sambon och efter lite klickande på bolaget köptes följande okända kort i vad jag antar högst blandad kvalitet,
Chateau Baulos la Verge 2001,
Bodegas Ramirez Gran Reserva 2001,
Torracia del Piantavigna Ghemme 2001.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Efter att ha gobblat mängder av CH med nollåttabas i SAS-kabinen var det förstås ett självklart köp från FVL, sedan råkade jag beställa CH på mag när jag ändå var igång, vet inte vad som hänt men har fått några jäkla tvångstankar på sistone där jag måste köpa allt som dyker upp på magnum.
Ja, sen blev det en låda CH BDM 95 att dela med @Stenberg, får se om han får sin lön denna månaden, annars kanske jag får dricka upp dem själv :D

Last edited:

Essle

Medlem
Efter att ha gobblat mängder av CH med nollåttabas i SAS-kabinen var det förstås ett självklart köp från FVL, sedan råkade jag beställ CH på mag när jag ändå var igång, vet inte vad som hänt men har fått några jäkla tvångstankar på sistone där jag måste köpa allt som dyker upp på magnum.
Ja, sen blev det en låda CH BDM 95 att dela med @Stenberg, får se om han får sin lön denna månaden, annars kanske jag får dricka upp dem själv :D
Om det är någon i Gbg-trakten som varit lite väl trigger happy det senaste och köpt på sig för mycket CH Bdm 95 kan jag tänka mig att lätta på bördan genom att köpa loss 1-3 flaskor.

matage

Medlem
Ja det där gick ju bra... Innan jag hunnit betala min faktura för BdM -95'orna har jag ett missat samtal från Jan på FVL om att de också fått in CH på halvflaska som jag frågat efter...
Så då fick det följa med en låda kvartsmagnum också och - när jag ändå var triggerhappy - 2 flaskor Sapience...
Tror jag väl kompenserat för senaste månadens köpstopp nu ;)

Trydebull

Medlem
Då ställer jag frågan för Malmö med omnejd. Jag tänker beställa CH från FLV. En låda Magnum, en låda BR och en låda BdM 95. De två sista lådorna skulle jag kunna tänka mig att dela. Någon som är intresserad?

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Köpte på websläppet. En av dem hittar jag inte på CT. Les Folatieres IMG_4305.JPG

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Då ställer jag frågan för Malmö med omnejd. Jag tänker beställa CH från FLV. En låda Magnum, en låda BR och en låda BdM 95. De två sista lådorna skulle jag kunna tänka mig att dela. Någon som är intresserad?
För många förkortningar för en ekenkis...

Mmm

Medlem
Jag har lite dålig koll på Barolo, av någon anledning har jag aldrig djupdykt i det distriktet.

Iaf, det finns en himla massa "Conterno". Just nu säljer Philipson Conterno Fantino Vigna del Gris 2008 för 249 DKK/ flaska. Är det "rätt" Conterno?

chambertin

Medlem
Jag har lite dålig koll på Barolo, av någon anledning har jag aldrig djupdykt i det distriktet.

Iaf, det finns en himla massa "Conterno". Just nu säljer Philipson Conterno Fantino Vigna del Gris 2008 för 249 DKK/ flaska. Är det "rätt" Conterno?
Om du frågar mig så är "rätt" Conterno = Aldo Conterno och framför allt då deras "Cicala" , "Colonello" och i viss mån "Romirasco" (dyrare). Tyvärr är prisbilden inte lika "rätt" som du har här med Conterno Fantino som jag inte känner till. För det priset så är det ju inte så mkt att tveka på i och för sig men hos Philipson brukar det ju var 12fl som gäller för de viner som har bra pris.

Även Giacomo Conterno får väl anses tillhöra "rätt" Conterno men min egen erfarenhet där är väldigt begränsad. Prisnivån är ganska smärtsam där.

Sedan finns Paolo Conterno också som heller inte anses vara "rätt" Conterno men vinerna ligger ganska ok i pris. Finns väl på SB av och till.

Mmm

Medlem
Om du frågar mig så är "rätt" Conterno = Aldo Conterno och framför allt då deras "Cicala" , "Colonello" och i viss mån "Romirasco" (dyrare). Tyvärr är prisbilden inte lika "rätt" som du har här med Conterno Fantino som jag inte känner till. För det priset så är det ju inte så mkt att tveka på i och för sig men hos Philipson brukar det ju var 12fl som gäller för de viner som har bra pris.

Även Giacomo Conterno får väl anses tillhöra "rätt" Conterno men min egen erfarenhet där är väldigt begränsad. Prisnivån är ganska smärtsam där.

Sedan finns Paolo Conterno också som heller inte anses vara "rätt" Conterno men vinerna ligger ganska ok i pris. Finns väl på SB av och till.

Tack för genomgången! Nu har jag googlat lite och Conterno Fantino verkar köra den moderna skolan fullt ut (bl.a. små franska ekfat i evinnerliga tider). Så jag står nog över även om priset är väldigt bra, finns en uppenbar risk att jag inte kommer gilla det. Och då är det inte kul att sitta på 11 flaskor till :)

Toppen