Nu blir det konsumentupplysning och påtagande av dumstrut av stor modell!! Jag hoppade nämligen på Philipson Wines erbjudande om "Lykkekasse Luxus". "Viner som blivit över, skadade etiketter eller varuprover enligt hemsidan. 12 flaskor vin för 999 DKK, jag köpte två lådor för då blev frakten gratis
Kan ju kanske vara något guldkorn (En La Mouline med skadat guldnät)... Eller iaf lite vin som passar till altanen i sommar, av producenter jag aldrig provat.
För det första är det exakt samma viner i de två lådorna, bara antalet av varje är lite olika. Det tyder ganska lite på att det skulle vara ströflaskor som de pumpar ut på detta sättet. Det är helt enkelt viner som de måste slänga annars. Så vad fanns i lådorna:
1.
Clos Canarelli Rosé 2013, 4 flaskor
Vin från Korsika med hyggligt renommé. Lite väl risky med ett rosevin som är fyra år gammalt bara. Vi får se.
2.
Petale de Rosé 2014, 4 flaskor
Provence-rosé med också hyggliga betyg, men detta vinet är ju också för gammalt troligtvis
3.
Maculan Brentino 2012, 3 flaskor
Merlot/Cabernet från Veneto, verkar kosta ett par hundra på bolaget. Pluspoäng!
4.
Kuyen 2010 (Chile), 3 flaskor
Ingen aning om vad detta är. Syrah + lite annat från Chile
5.
Tikal Patriota 2009 (Argentina), 2 flaskor
Ett Catenavin, Malbec. Runt hundralappen
6.
Miraval Provence (vitt 2013), 2 flaskor
Det roligaste med detta vinet är att det är Brad Pitt/Angeline Jolie som står som ägare
Kan kanske vara OK
7.
First Sighting Sauvignon Blanc (Sydafrika), 2011, 5 flaskor
Här börjar humöret sjunka avsevärt... 5 flaskor av en sydafrikansk Sauvignon Blanc från 2011!! Ett 70-kronors vin som troligtvis är helt dött. Marknadsvärde: 0 kronor
Summa: Köp för guds skull inte dessa lådorna från Philipson!!!
Om de fem flaskorna från Sydafrika är stendöda är det faktiskt på gränsen till lurendrejeri, även om någon av de andra flaskorna verkar OK på förhand