Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tacksamt att det varma vädret äntligen är över och således ävenledes det mer eller mindre klimatstyrda köpstoppet.
Har kommit så mycket vin idag att jag inte hinner packa upp allt idag. Måste ju jobba också!

PXL_20241111_062055815.jpg

2010Domaine du Bois PerronMuscadet de Sèvre-et-Maine sur lie35kr
2010Domaine du Bois PerronMuscadet de Sèvre-et-Maine sur lie35kr
1982Château Croque MichotteSt. Émilion Grand Cru450kr
2018Bodegas Pintia Toro PintiaToro500kr
2000Château Fourcas DupréListrac-Médoc140kr
2015Ceretto BaroloBarolo430kr

Muscadetterna är antingen döda eller underbara.
Bordeaux är ju alltid gott...
Barolon och Pintian skall jag försöka gömma bort så de inhte går att hitta på många år.

Last edited:

StefanAkiko

Dessa flaskor var inslagna i 1 meter bubbelplast per flaska, plus att massor bubbelplast trugats ned i lådorna... Det tog massor med tid (jag inte har) att packa upp dem. Samtidigt resulterade det i två sopsäckar med bubbelplast. Vilket slöseri!

PXL_20241111_064256083.jpg

2014Domaine Boudau Clot del Pila 'Les Cargolines'Côtes du Roussillon40kr
Languedoc i mitt hjärta :)
70% Syrah och 30% Grenache noir

PXL_20241111_064330173.jpg

2014Villa Angeli L'InitialeKorsika35kr
Korsikansk Vermentino med viss ålder. Det kan ju bara vara hur bra som helst!

PXL_20241111_064406342.jpg

2013Domaine Boudau Muscat Sec Le Petit ClosiCôtes Catalanes36kr

Kustnära torr Muscat från hög höjd i Languedoc. Kan ju aldrig gå fel!

...sen kom tre lådor Muscadet också, men dessa får lov att vänta...

StefanAkiko

Dagens skörd. Nu dröjer det tills nästa vecka innan fler viner landar.

original_6890afbc-0ce2-4af6-831a-d5c2e30468a2_PXL_20241112_060318024.jpg

ÅrgVinAppellationPris
1998La PoussieSancerre Rouge142 kr
1990Tenuta di SestaBrunello di Montalcino326 kr
2015TermesToro171 kr
2000Domaine Georges BertrandCorbières Blanc
7 öre​
2017Château de PennautierCabardès ❤️57 kr
2018Château de PennautierCabardès ❤️57 kr

La Poussie - enbart inköpt för namnet.
BdM inget fynd, men det är glest mellan de mogna BdM:erna till acceptabla prislappar.

Cabardès-vinerna ser jag särskilt mycket fram mot! Har aldrig druckit vin från denna appellation tidigare. Det är ett unikt vinområde i Languedoc, precis vid gränsen där Medelhavets och Atlantens klimat möts. Det ger ett unikt klimat för regionen. Vinmakarna måste blanda druvor från både Atlanten och Medelhavet. Enligt appellationens regler måste röda viner innehålla minst 40 % av de atlantiska druvsorterna Merlot, CS och CF samt minst 40 % Syrah och Grenache. Ytterligare druvsorter som Côt (Malbec), Fer Servadou och Cinsault kan utgöra upp till 20 % av blandningen. Resultatet är enligt litteraturen ett sofistikerat uttryck där de strukturerade, tanninrika tonerna från de atlantiska druvorna möter fruktiga, kryddiga nyanser från medelhavssorterna. Cabardès-viner är därför ofta elegant balanserade, med inslag av mörka bär, kryddor och mineralitet, vilket gör dem särskilt intressanta för dem av oss som uppskattar komplexa, terroir-drivna viner. LÄNGTAR ! ! !

StefanAkiko

Dessa flaskor var inslagna i 1 meter bubbelplast per flaska, plus att massor bubbelplast trugats ned i lådorna... Det tog massor med tid (jag inte har) att packa upp dem. Samtidigt resulterade det i två sopsäckar med bubbelplast. Vilket slöseri!

...fast det vore otroligt tillfredsställande om man hade en mangel :)

Last edited:
Toppen