Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sonderlese

Medlem
IMG_0312.jpeg

2022 Wasenhaus Spätburgunder Landwein

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några flaskor trivsam Bordeaux som hittade hem under veckan:

PXL_20241128_094506089-EDIT.jpg

2008 Château Canon, St Emilion, 700 kr
1995 Château Belair, St Emilion (signerad av Moieux), 290 kr
2005 Château Citran, Haut Médoc, 155 kr
2020 La Vieille Eglise, Côtes du Marmandais (just bredvid Entre-deux-Mers), 10 kr
1986 Domaine de Viaud, Lalande de Pomerol, 105 kr
Förmodat stendöd tüsk, 60 kr

Tycker om att fynda.

StefanAkiko

...och resten från de senaste veckorna (minus Muscadetterna):

PXL_20241128_101452539.jpg

2015 Pintia, Toro, 375 kr
2001 Château des Charmes Vidal Icewine, Niagara, 10 kr
2 fl 2003 Château des Charmes Vidal Icewine, Niagara, 10 kr
NV Barbeito Sercial 10 yr, Madeira, 100 kr
2006 Vicente Gandía Valencia Marqués del Turia Bobal-Shiraz, Valencia, 10 kr
2001 Finca Vieja Tempranillo Gran Reserva, La Mancha, 10 kr

PXL_20241128_102605108~2.jpg

1971 Paul Anheuser Kreuznacher Krötenpfuhl Riesling Auslese, Nahe, 120 kr
1976 Paul Anheuser Kreuznacher Krötenpfuhl Riesling Auslese, Nahe, 120 kr
1997 Winzergenossenschaft Moselland Piesporter Michelsberg Riesling QbA, Mosel, 20 kr
2003 Winzergenossenschaft Moselland Piesporter Michelsberg Riesling QbA, Mosel, 20 kr
2002 Schloss Johannisberg Riesling Rotlack Kabinett Trocken, Rheingau, 10 kr
1990 Wwe. Dr. H. Thanisch (Müller-Burggraef) Bernkasteler Lay Riesling Auslese, Mosel, 10 kr
2021 J. Hahn Liebfraumilch, Nahe, 10 kr

PXL_20241128_103131657~2.jpg

3 fl 1999 Domaine La Mereuille Côtes du Rhône Villages à 120 kr
2001 Domaine de La Tour Penedesses Coteaux du Languedoc Clos de Penedesses - Montée des Grès, 155 kr
1998 Raoul Clerget Gevrey-Chambertin, 150 kr
2022 Jean Foillard Morgon Côte du Py, 360 kr (Inget fynd, men att öka lidandet är ju också en central del av självspäkningens kärnvärden.)
2003 Maison Joulie Côte de Nuits Villages, 125 kr
2020 Weingut Gebrüder Mathis Spätburgunder Alte Rebe, Baden, 215 kr

PXL_20241128_104910616~2.jpg

2005 Gran Sasso Trebbiano d'Abruzzo, 10 kr
1958 Fratelli Berteletti Piemonte Spanna, 10 kr (gissar på årets finaste fynd)
1999 San Gervasio A Sirio Toscana IGT, 10 kr
2020 San Giusto a Rentennano Chianti Classico Riserva Le Baroncole, 305 kr
2004 Babcock Pinot Noir Cargasacchi Vineyard, Sta. Rita Hills, 10 kr
2 fl 2006 Mas des Chimères Coteaux du Languedoc, 200 kr
2000 Merlot de Veneto - förmodat död. Utfyllnad. Schaktmassa.

Slutsats: Nu har vi spännande viner att dricka för någon tid framöver. Enbart Canon och Pintia fick lägga sig i tidsmaskinen inför framtida njutningar.

Last edited:

Perikles

Medlem
Fick precis hem, förhoppningsvis, lite roliga viner från Italien.
Cavallotto är ju vanligtvis en favoritproducent när det kommer till Barbera och Nebbiolo men den här gången blev det ett udda par:
Cavallotto Pinner 2023 - När drack du senast ett italienskt vitt vin på Pinot Noir?! Blir första gången för min del.
Cavallotto Freisa 2022- "bortglömd" druva från Piemonte som jag testat någon gång innan, men ska bli kul att se vad Cavallotto lyckas göra med den.

Cavallotto.jpg

Sedan kommer även en udda kvadrupel från norra Italien (Trentino). Vita viner gjord på druvan Nosiola. Blir ett lite roligt projekt att dyka djupare i. Någon som provat druvan/vinerna?

Nosiola.jpg

Last edited:

StefanAkiko

Fick precis hem, förhoppningsvis, lite roliga viner från Italien.
Cavallotto är ju vanligtvis en favoritproducent när det kommer till Barbera och Nebbiolo men den här gången blev det ett udda par:
Cavallotto Pinner 2023 - När drack du senast ett italienskt vitt vin på Pinot Noir?! Blir första gången för min del.
Cavallotto Freisa 2022- "bortglömd" druva från Piemonte som jag testat någon gång innan, men ska bli kul att se vad Cavallotto lyckas göra med den.

Visa bifogad bild 33293

Sedan kommer även en udda kvadrupel från norra Italien (Trentino). Vita viner gjord på druvan Nosiola. Blir ett lite roligt projekt att dyka djupare i. Någon som provat druvan/vinerna?

Visa bifogad bild 33294
En hel del olika buteljeringar av Cavallotto Barolo har passerat glasen här genom åren. Men då hustrun dissar i princip alla Nebbiolo (och Tannat), samt att priserna bestigit Mr Everest, har vi fn ingenting i pipan. Men, ur min synvinkel gör de bra Nebbioloskit.

Vad gäller Nosiola. Nej ingen aning. Ser mycket fram mot dina noter och anteckningar.

Vore otroligt roligt att höra varför du tycker denna druva känns så särskilt spännande och hur du hittade fram till den.

Poussard

Medlem
Kul! Det var faktiskt det vinet som fick upp intresset för druvan! Köpte en flaska på förra årets websläpp. Så nu tänkte jag undersöka om även andra producenter kan göra bra viner på Nosiola eller om det är ett ”one-hit wonder”.
Man kan ju komma ihåg att Foradori är en av de bästa, kanske den allra bästa, producenten i Trentino Alto Adige.

Beställde tre flaskor Vieux Donjon 2022 och nu cirka en vecka senare makuleras min beställning. Finns fortfarande gott om flaskor i SB’s webblager. Mycket mystiskt?

katho27

Medlem
Beställde tre flaskor Vieux Donjon 2022 och nu cirka en vecka senare makuleras min beställning. Finns fortfarande gott om flaskor i SB’s webblager. Mycket mystiskt?
Jag gillar Vieux Donjon så då testar jag att göra en beställning. Blir intressant att se vilken behandling jag får. 😊
Jag blir sugen på allt som öht nämns på forumet nu inför planerat köpstopp.
Beställde således bland en hel del annat också Vieux Donjon men optade för årgång 2020 utifrån leveransproblem av -22 hos @Von Galtén

Last edited:
Toppen