Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Min personliga åsikt är att Stephan inte är någon producent som skall ligga länge (mer än 2-3 år). Det känns som om de äldre årgångar jag druckit varit något mer svajigare än nya men det finns samtidigt ingen kausalitet angående detta. Om något är gott nu varför vänta?
Det där är ju precis min inställning till vindrickande. Den lär inte bli gammal. Till råga på allt så är det ett naturvin och det vet ju alla hur länge de håller :rolleyes:

LeChat

Medlem
9CE8CBAD-D650-4B07-AF79-78CB72B75DCA.jpeg

Hämtat i veckan:
Cristoms vardagspinot i ny årgång fick det bli några flaskor av, och lådan med Philipponnat Grand Blanc Extra Brut 2008 delar jag och en kompis på.

LarsW

Medlem
48 cm.
2,8 kilo.
Pappa och nya gullungen mår bra!
Cuveé Fredric Emilie 2008 på Magnum, jag brukar inte bry mig mycket om förpackningen eller etiketter men måste medge att smala flaskor på magnum är något speciellt! :p

Två Clos Ste Hune 2012 för källaren och pensionen tänker jag.
Två Ultreia de Valtuille 2015 då La Claudina imponerade stort och jag tänker en temamiddag eller två i framtiden...
thumbnail_20181013_173752.jpg

Christer J

Medlem
48 cm.
2,8 kilo.
Pappa och nya gullungen mår bra!
Cuveé Fredric Emilie 2008 på Magnum, jag brukar inte bry mig mycket om förpackningen eller etiketter men måste medge att smala flaskor på magnum är något speciellt! :p

Två Clos Ste Hune 2012 för källaren och pensionen tänker jag.
Två Ultreia de Valtuille 2015 då La Claudina imponerade stort och jag tänker en temamiddag eller två i framtiden...
Visa bifogad bild 14527
Fina viner!!
Bra planering inför framtiden.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vad säger ni om detta?
Då jag skulle flytta 2/10 så beställde jag till nytt SB.
1) 20/9 knappade hem två st Aquilon på webbsläppet
2) 21/9 beställde 7 Veraton, 3 Alto Moncayo + en Musar så där kl 10.00.30. Vet att det fanns ca 20 Alto Moncayo efter min beställning och att de var borta ca 60 sek senare...
3) ca 1/10 beställde månadens vin
Fick sms om att beställning 1) och 3) fanns att hämta.
Gick till SB där beställning 3) fanns, 1) var "försvunnen"? Hade det varit ett normalt webbsläpp så hade det inte funnits några flaskor men Aquilon fanns kvar så "ny" beställning:mad: Förhörde mig om 2) Jo, Veraton och Musar finns men vi saknar Alto Moncayo??
Hämtade ut 3) Informerade om att Alto Moncayo var slut så det var ingen ide att vänta in den. Personalen var förkrossad:confused:
Nytt sms om 1) hämtade ut dessa. Tack och lov!
Idag sms om 2) Personalen hade jobbat som fasen och hittat två Alto Moncayo i Skåne som någon vänlig människa ej hämtat ut. Resultat 1 Musar, 7 Veraton + 2 Alto Moncayo!
Så nu efter bara två veckor på nya adressen är man känd till både namn och utseende på nya SB! Hoppas att det går bättre nästa gång..

Christer J

Medlem
Nyinkommet. Några stora och några små. Alla vila i skåpet få.
Som inflyttad stockholmare till Göteborg kommer jag nästa gång någon kallar mig nollåtta och kanske skrattar till i förtjusning åt sin egen fyndighet, känna värme och glädje sprida sig inom mig, för att jag har så många champagner årgång 2008.

DSCF3695.JPG

I bild också två trevliga böcker om Champagne, Peter Liem och Tyson Stelzer. Med Liems bok följer (om man väljer det) några fina kartor över Champagneregionen, inalles 7 kartor. De kallas The Larmat maps of the Champagne region och skapades på 40-talet, tänka sig.
Liem påstår att "Included with this book are reproductions of Larmats seven maps from his original print, which remain the most detailed vineyard maps of the Champagne region that are publicly available"
Se här kartan över Cote des Blancs:
DSCF3692.JPG

Boken "Att slå dank med virtuositet" är ju numera en klassiker i vin(fin)kretsar och aldrig fel att ha med på sådana här bilder.

john b

Medlem
Nyinkommet. Några stora och några små. Alla vila i skåpet få.
Som inflyttad stockholmare till Göteborg kommer jag nästa gång någon kallar mig nollåtta och kanske skrattar till i förtjusning åt sin egen fyndighet, känna värme och glädje sprida sig inom mig, för att jag har så många champagner årgång 2008.

Visa bifogad bild 14555
I bild också två trevliga böcker om Champagne, Peter Liem och Tyson Stelzer. Med Liems bok följer (om man väljer det) några fina kartor över Champagneregionen, inalles 7 kartor. De kallas The Larmat maps of the Champagne region och skapades på 40-talet, tänka sig.
Liem påstår att "Included with this book are reproductions of Larmats seven maps from his original print, which remain the most detailed vineyard maps of the Champagne region that are publicly available"
Se här kartan över Cote des Blancs:
Visa bifogad bild 14556
Boken "Att slå dank med virtuositet" är ju numera en klassiker i vin(fin)kretsar och aldrig fel att ha med på sådana här bilder.

Tackar för genomgången!

Är det henriot 2008 man skymtar? Isåfall, vart köpte du? Trodde de släpptes i nov?

LeChat

Medlem
B3B00B47-7074-48E4-BD91-F41F3AFE0747.jpeg

Hämtat paket från Fine Wine Service idag. Såg att de sålde en Substance (deg. 9 mars 2016) för 2495:- och kunde inte motstå. Någon gång ska man väl köpa en Substance och när den nu var 500:- billigare jämfört med vad SB kommer ta så tyckte jag att priset trots allt kändes ok.
Delvis för att slippa fraktkostnader så passade jag även på att köpa ett par 2008 Pol Roger på magnum för 1299:- / flaska. Även det priset kändes ganska rimligt.

Mmm

Medlem
Köpte precis en låda Trediberri Barolo 2012 på Philipson for 149.95 DKK styck. Trots valutakursen var det nog en hygglig deal.
Tyvärr så levererar de väl fortfarande inte till Sverige så det är mest ett tips för skåningarna här.

Toppen