Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dejzan

Medlem
Ni andra köper ju otroligt dyra och sällsynta saker, så med viss oro för att bli totalt sågad skriver jag nu att jag ändå känner mig lite nöjd med att ha köpt några flaskor av Pingus tredje vin Psi; https://www.systembolaget.se/produkt/vin/psi-9231701/

Ingen aning om hur länge de bör ligga, men det känns kul att ha några flaskor som ligger i alla fall. :)
Bli inte avskräckt av vad andra köper eller postar om. Vi har alla olika förutsättningar och möjligheter, fortsätt att posta och berätta vad du dricker, köper och tycker om.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

StefanAkiko

Ni andra köper ju otroligt dyra och sällsynta saker, så med viss oro för att bli totalt sågad skriver jag nu att jag ändå känner mig lite nöjd med att ha köpt några flaskor av Pingus tredje vin Psi; https://www.systembolaget.se/produkt/vin/psi-9231701/

Ingen aning om hur länge de bör ligga, men det känns kul att ha några flaskor som ligger i alla fall. :)
Bry dig inte om strebrar och monomaner. Din plånbok och smak avgör vad som ger dig störst njutning och utfall. Det är ju ändå själva njutningen som är det högsta :)

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Bli inte avskräckt av vad andra köper eller postar om. Vi har alla olika förutsättningar och möjligheter, fortsätt att posta och berätta vad du dricker, köper och tycker om.
Kunde inte sagt det bättre själv!
I början av mitt vinköpande var det helt ofattbart att folk kunde spendera pengar på 6 flaskor champagne för 1500 kr st.
Idag är det inte lika förvånande... :cool:

LarsW

Medlem

Ingen stress! :)
Den absoluta majoriteten här har börjat som du gör just nu, jag också!
Sen utvecklas man åt något håll och i olika smakriktningar.

Sen ska det sägas, även om många jag dricker vin med gillar giganterna så är det få saker som får oss att gå igång på riktigt som när en underdog överpresterar.
Kända stora viner är trygga val (som kostar därefter) men att hitta nästa kultvin innan det gör en skyrocket i pris är den ultimata vinkicken!

Go wild!
Och välkommen in i vinets fantastiska värld.
Har du tur kommer det ruinera dig på det mest underbara sätt!

Trådskapare
A

Köp det du gillar, har råd med och vill lägga på vin. Har faktiskt inte sett någon på det här forumet som varit negativ kring "för billigt vin". Snarare så sågas märkesdrickare som jag regelbundet och prestigeviner som underpresterar ges ingen pardon.

Ikväll dricker jag en Ferdinando Principiano Barbera d’Alba Laura 2016. Köpt 2018 för 145 kronor. Fantastiskt gott till älgfärsgrytan vi gjort. Varken prestige, dyrt eller svårt att få tag i men jäkligt gott.

Last edited:

Per Stade

Lege artis

Bra idé.
När jag läst ditt inlägg beställde jag genast 1 flaska Psi för att prova.

StefanAkiko

Sist jag provade något var att köra gladpack i korkat vin, vinet fortsate vara korkat, korkat eller hur :)
Var mer att bli associerad med något jag inte kommer prova :). Är bara en dålig gruppmänniska troligen!
Har testat att frysa in korkskadat vin i PET-flaska. Frös in flera olika, för sås osv. Men, klarade aldrig av att lista ut vilken av dem som var korkskadad. Vi lever utan frys, så jag har ännu inte haft möjlighet göra om experimentet mer noga...

Martinski

Medlem
Min julklapp kom hem tidigt, redan idag o_O:oops::)
PbVIeM8.jpg

Keen

slan
En laddning från Skoogs vinhandel (plus några till som är påväg), samt lite lycka i Raveneau-lotteriet.

1x Chateau Haut Bailly 2004
1x Chateau Cantenac Brown 2005
1x Domaine Mugneret-Gibourg 2002
1x Anne Boisson Meursalt 2017
1x Anne Boisson Meursalt Sous la Velle 2013
1x Anne Boisson Meursalt Sous la Velle 2017
1x Charles Noellat Gevrey-Chambertin 2001
1x Domaine Leflaive Auxey Duresses 2016
6x Domaine JP Fichot Bourgogne Blanc 2014

1x Raveneau Petite Chablis 2018

På ingång från Skoogs:
2x Dunn Cabernet Sauvignon Napa Valley 1999
2x Domaine Jamet Cotes du Rhone 2017
2x Massolino Barolo 2016

The Wall

Medlem
Senaste veckornas gott å blandat.
3+3x Selosse (Initial + Substance)
3x San Fereolo Dogliani 2012 (Blå-Gula Solen)
1x CH BdM -06
2x Oddero Barolo -16
2x Montus -94
3x Barbeito Rainwater Madeira

Betydligt större inköp än planerat.. fan också.... ;)
Mina smakpreferenser säger att San Fereolon är det godaste vinet, förmodligen tätt följd av Montus. Med det sagt, de övriga i inköpet är inte direkt undermåliga heller.:)

Jesper L

Medlem
Mina smakpreferenser säger att San Fereolon är det godaste vinet, förmodligen tätt följd av Montus. Med det sagt, de övriga i inköpet är inte direkt undermåliga heller.:)
Dricks San Fereolon bäst nu?
Austri 2011 kändes lite spretig så den får ligga lite längre.

The Wall

Medlem
Köp det du gillar, har råd med och vill lägga på vin. Har faktiskt inte sett någon på det här forumet som varit negativ kring "för billigt vin". Snarare så sågas märkesdrickare som jag regelbundet och prestigeviner som underpresterar ges ingen pardon.

Ikväll dricker jag en Ferdinando Principiano Barbera d’Alba Laura 2016. Köpt 2018 för 145 kronor. Fantastiskt gott till älgfärsgrytan vi gjort. Varken prestige, dyrt eller svårt att få tag i men jäkligt gott.
Principianos barbera var den första barbera som jag kunde dricka ung utan att få en slånbärschock eller behöva vänta i 12 år (som med tex Voerzios Ciabot della luna).

Toppen