Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinBz

Medlem
Leverans.jpg

Det kom en leverans från Töpler och några flaskor från de senaste släppen på Systembolaget. Det är en blandning av gamla favoriter och några nya saker som jag blev nyfiken på.
2 st Giuseppe Rinaldi 2022 Langhe Nebbiolo
4 st Produttori Barbaresco 2020 Barbaresco
4 st Elio Grasso 2022 Langhe Chardonnay Educato
3 st Arianna Occhipinti 2021 Il Frappato
1 st Gusbourne Pinot Noir 2022 (bakre raden, syns inte)
1 st Meyer Family Vineyards B Fieldblend 2022 (bakre raden, syns inte)

...nu behöver jag bara hitta plats i skåpen för dem.

Hardolph

Medlem
Dagens inköp! Markus Molitor Graacher Domprost Kabinett 2018 stod i ensamt majestät på en hylla i en alkoholbutik i Östberlin. Fick den för 21 europarubel.

Champagne! Charles De Nozinan. Förmodligen ingen årgång alls.
Kostade 12.90 pga ANGEBOT i den lokala Netto-affären. Inte stulen, det kvarsittande stöldlarmet till trots.
20241030_170637.jpg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har i princip låtit bli att köpa viner under den heta sommaren. Är ju ingen härlig känsla att nästan bränna sig på flaskorna då de levereras. (Även om det ännu så länge varit rejält glest med värmeskadade viner i min värld.) Kanske de har vant sig? Lite som Darwin, fast bättre 😇

Men, nu så. Sparkade igång med tre lådor Muscadet som ännu inte landat. Dock landade dessa flaskor:
PXL_20241104_060327406.jpg

2020Château Belá (Egon Müller) Dry RieslingŠtúrovský215 kr
1988Château Olivier BlancPessac-Léognan125 kr
2016Bodega Numanthia Toro TermesToro150 kr
1982Bodegas Montecillo Rioja Viña Monty Gran ReservaRioja300 kr
2006Bodegas y Viñedos ValderizRibera del Duero100 kr
1994Domaine du Meteore Faugères Réserve Elevé en fûts de chêneFaugères100 kr
NVFerreira Porto Dona Antonia Reserva PessoalPorto80 kr

Porten från 90-talet någonstans.

Kan bara säga att jag känner mig lyckligt lottad att auktionerna är så fyndiga. Har sorterat bort ett gäng bonusflaskor som jag inte kommer öppna. Bla Matéus Rosé, Pineapple Wine, Kiwi wine och petit-viner från Bgn, Bdx och Australien som förmodligen inte var ssk spännande ens då det begav sig på 90-talet. Har ett par vita med rätt hög ålder som jag inte heller tror på, men som jag iaf kommer ploppa. En vacker dag.
PXL_20241104_065320940.jpg

Två till '82:eek:r på väg in 🥰

Till tonerna av ett heavy metal helgon!

StefanAkiko

Beställde mitt livs första Bolivianska vin. Med följde en A4 pp japanska och spanska samt tre påsar med vitt pulver. På tejpen över påsarna står att läsa:

"Dreams come true."

PXL_20241106_100931119.jpg

Skit i vinet!
Hoppas på kokainet!

Någon som har koll på bolivianska viner? Brukar det ofta följa med knark som incitament?

Sonderlese

Medlem

Billig Barbaresco från Dezzani. Munskänkarna ger högt betyg, men den saknar helt recensioner på Vivino. Någon som testat detta vin? Vad är anledningen till att det är så anonymt på Vivino? Att det är så nytt helt enkelt?
Erfarenheten säger mig att om det saknas recensioner på CT, skall man dra öronen åt sig; om det saknas recensioner på Vivino, skall man springa åt motsats hållet! (Med chans till undantag.)

Johpe

Medlem
Beställde mitt livs första Bolivianska vin. Med följde en A4 pp japanska och spanska samt tre påsar med vitt pulver. På tejpen över påsarna står att läsa:

"Dreams come true."

Visa bifogad bild 33111

Skit i vinet!
Hoppas på kokainet!

Någon som har koll på bolivianska viner? Brukar det ofta följa med knark som incitament?
Hahaha, spännande även om de tyvärr vekrar avslöja att det handlar om salt... men kul grej från leverantören!

StefanAkiko

Hahaha, spännande även om de tyvärr vekrar avslöja att det handlar om salt... men kul grej från leverantören!
Det här är fascinerande!
Ser nu att det handskrivits salt på papperet, på fotot. Men, i verkligheten syns inte skriften. Både hustrun och jag lusläste allt och har verkligen undersökt det hela. Nu, då jag vet att skriften är där kan jag just sepass förnimma den...

Jag gissar att det är den japanske handlaren som gjort detta. Det är en butik online som har "allt" bolivianskt. Runt flaskans bubbelplast hade de knutit ett band/rosett med Bolivias färger.

Men, Singani får de mig aldrig att köpa...

Toppen