Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Carlsson

Medlem
Chambertin! Kul, jag blev också väldigt imponerad av den. Vet att det var någon på forumet som gjorde att jag testade den.

Mmm

Medlem
Köpt alldeles för mycket vin på sistone....

Idag kom:
5 flaskor Beychevelle 2004 (är jag den ende som tycker de fick till det?)
En låda Ganevat Chardonnay La Florine 2012
Jadot Corton Charlemagne 2006 (redan drucken... var kanonbra!)
6 flaskor JL Chave St Joseph 2012
6 flaskor Ogier Cote-Rotie 2010
Några flaskor Meo-Camuzet Chambolle
Några flaskor kommunvin från Rouget
2 flaskor Chapoutier Le Meal (vit) från 1994
1 flaska Anne Gros Richebourg 2011

jrick

Medlem

Idag kom:
5 flaskor Beychevelle 2004 (är jag den ende som tycker de fick till det?)
En låda Ganevat Chardonnay La Florine 2012
Jadot Corton Charlemagne 2006 (redan drucken... var kanonbra!)
6 flaskor JL Chave St Joseph 2012
6 flaskor Ogier Cote-Rotie 2010
Några flaskor Meo-Camuzet Chambolle
Några flaskor kommunvin från Rouget
2 flaskor Chapoutier Le Meal (vit) från 1994
1 flaska Anne Gros Richebourg 2011

Får man fråga var du handlat Ganevat?

gece

Man vänjer sig.
Kul att höra att man inte är ensam. En sväng på finlandsfärjan som hade alldeles för bra priser på bubbel (och annat) slutade med:
NV Henriot Champagne Blanc de Blancs Brut Champagne
NV Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve Champagne
2010 Miguel Torres Cabernet Sauvignon (Black Label) Mas La Plana Penedès
2005 Charles Heidsieck Champagne Brut Millésimé
2009 Jérôme Prévost Champagne La Closerie Extra Brut Les Beguines

Den sistnämnda är jag lite osäker på årgången - hade gissat på NV men Cellartracker tycks anse att den är årgångs, och det står lite hemligt "LC09" vilket jag antar betyder "La Closerie 2009". Rätt eller fel?

gece

Man vänjer sig.
Rätt, vart hittade du den?
Förresten, finns det någon story bakom varför årgången inte är utskriven? Gör den gode Jérôme Prévost något speciellt som gör att han inte får skriva ut årgången, eller är han bara märkvärdig?

mnor

Medlem
Förresten, finns det någon story bakom varför årgången inte är utskriven? Gör den gode Jérôme Prévost något speciellt som gör att han inte får skriva ut årgången, eller är han bara märkvärdig?
Hittade följande förklaring i @MartinE utmärkta blogg:

Trots att vinet bygger på en enda årgång är det officiellt årgångslöst, eftersom det inte fått ligga de stipulerade tre åren på sin jästfällning. ”LC07” på etiketten avslöjar dock att det i det här fallet handlar om 2007

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Bara märkvärdig alltså.
Nämen han kanske inte hade tid att vänta så många år då degen måste in. En av selosse lärjungar så relativt ny producent. Vet inte vilken hans första årgång var. kanske någon annan som vet?

magnum

Epernay, Frankrike
Bara märkvärdig alltså.
Nämen han kanske inte hade tid att vänta så många år då degen måste in. En av selosse lärjungar så relativt ny producent. Vet inte vilken hans första årgång var. kanske någon annan som vet?
Om det nu inte är en årgång, hur blir han då märkvärdig av att inte skriva ut årgången?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
5 flaskor Gatinois 2002
Drack den för nån månad sen och gillade den skarpt. Kände mig tvungen att köpa resterande flaskor.
Gatinois gillar jag också skarpt. Kraftig Aÿ-Pinot (utan fat) till mycket vettigt pris. Däremot brukar det vara ovanligt att se äldre årgångar till salu jämfört med många andra champagner, och Gatinois har bara senaste årgång på sin prisista om man besöker dem på plats i Aÿ.
2008:an gäller ju i BS, och den såldes på plats redan för över ett år sedan. 2005:an köpte jag på plats år 2011. Så 2002:an borde ha sålts för rätt många år sedan!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Att gå på systembolaget känns lite som julafton tycker jag! Säg gärna emot, men det är kul att köpa vin (Oavsett inköpsställe?).

Rött:
2013, Mullineux Syrah (95054)
2007, Chateau Musar (7463)
2011, Côtes du Rhône, Xavier Grenache (2151)
2013, Terra Alta, Via Terra Garnatxa Negra (2500)
2012, Sonoma, Seghesio Zinfandel (22562)
2011, E.Guigal, Côtes-du-Rhône (2011)
2012, Barossa Valley, Peter Lehman Shiraz (16381)

upload_2015-5-12_17-39-9.jpeg

Rosé:
2013, Château Vignelaure, Coteaux d'Aix-en-Provence (74825)
2014, Sancerre, Pierre Deschamps (5393)
2014, Clotilde Davenne, Bourgogne (99022)
2013, Tavel, Les Lauzeraies (2724)

upload_2015-5-12_17-39-24.jpeg

Vitt:
2007, Luxembourgeoise, Wintrange Felsberg (73922 - Månadens vin i Maj 2015)

Mattias Schyberg

Administratör
Att gå på systembolaget känns lite som julafton tycker jag! Säg gärna emot, men det är kul att köpa vin (Oavsett inköpsställe?).

Rött:
2013, Mullineux Syrah (95054)
2007, Chateau Musar (7463)
2011, Côtes du Rhône, Xavier Grenache (2151)
2013, Terra Alta, Via Terra Garnatxa Negra (2500)
2012, Sonoma, Seghesio Zinfandel (22562)
2011, E.Guigal, Côtes-du-Rhône (2011)
2012, Barossa Valley, Peter Lehman Shiraz (16381)

Visa bifogad bild 4064

Rosé:
2013, Château Vignelaure, Coteaux d'Aix-en-Provence (74825)
2014, Sancerre, Pierre Deschamps (5393)
2014, Clotilde Davenne, Bourgogne (99022)
2013, Tavel, Les Lauzeraies (2724)

Visa bifogad bild 4065

Vitt:
2007, Luxembourgeoise, Wintrange Felsberg (73922 - Månadens vin i Maj 2015)
Good catch! Bra mix för allmänbildningen!

Livermore

Medlem
Efter tips från @StefanAkiko så sprang jag in på Vila Viniteca i helgen. Hade alldeles för lite tid på mig men jag plockade för hemfärd upp 2010 Cantenac-Brown och NV Paul Dethune Blanc de Noir deg. 2014. Cantenacen ska väl öppnas om ett halvt sekel :p

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter tips från @StefanAkiko så sprang jag in på Vila Viniteca i helgen. Hade alldeles för lite tid på mig men jag plockade för hemfärd upp 2010 Cantenac-Brown och NV Paul Dethune Blanc de Noir deg. 2014. Cantenacen ska väl öppnas om ett halvt sekel :p

Den 2003 Cantenac-Brown som jag drack i söndags var helt mogen, nu är väl iofs 2010 ett långsammare år än 2003, men jag tror att det räcker om du väntar till slutet på tjugotalet ;)

Toppen