Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag undrar om jag använder kanske ett fel ord för den processen att få vin till flaskan, allt som ingår i det arbetet.
Det borde vara klart att när man inte kan ens framställa vin varje år pga. väderförhållandena påverkar det också kostnaden att producera vin. (Det är skillnad i vissa länder där det är tydligen tillåtet att på konstlad väg göra så att botrytis framträder år efter år.)
Sen, när man plockar vindruvor måste botrytisangripna vinfält gås igenom otaliga gånger innan man har fått allting. Gällande TBA måste man ofta plocka druva för druva. Druvorna mognar inte samtidigt utan det tar en viss tid innan man har plockat allting.
Det gör processen också dyrare. Mycket dyrare.
Djupare än så vill jag inte fortsätta i den här diskussionen. Ni verkar inte vilja förstå vad jag pratar om eller vad jag verkligen menar.
Men jag ser gärna fram emot att någon annan medlem med djupare förståelse i hela processen berättar för oss mindre kunniga om skillnaden mellan SGN, BA & TBA och t.ex. Sauternes, gällande den totala kostnaden att tillverka vin. Det borde finnas medlemmar här som jobbar inom vinbranschen, kanske ni kan upplysa oss lite närmare om hela proceduren?

Alltså... Jag tror inte problemet är att vi inte förstår; vi VET vad TBA, BA, SGN betyder och hur vinerna görs. :p Det är dock ingen som kan tro att det motiverar ett pris på 50'000 kr/flaskan bara för att det finns lite ädelröta. Österrikarna har ju tur med sina söta viner och får botrytis på naturlig väg i stort sett varje år, medan tyskarna och fransmännen kanske får jobba lite mer för det.

Att plocka druvor i olika omgångar är ju ett system som används på många håll i världen, också för vanliga stilla viner. Många av oss här på forumet har rätt bra koll på hur ett vin görs, från vinranka till färdig flaska, därav att du möter sådan skepsis... Man skulle med samma argument hävda att La Romanée från DRC är så pass dyr bara för att man har ett hårt urval av druvorna. Vilket förstås inte är sant, det är den lilla mängden tillverkat vin och efterfrågan som driver upp det. ;)

Däremot är det ingen som ifrågasätter att det inte skulle vara dyrare att framställa ett botrytsangripet vin. Bristen på råvara, behovet av ökad arbetskraft, osv... Det är klart att priset behöver vara högre än för en vanlig flaska vin om man som producent i alla fall ska få ut något av det, men somliga gör det säkert som ett sätt att lyfta sitt varumärke också, även om man kanske går lite back på just det söta vinet. En kvalificerad gissning är ju att dessa istället håvar in vinsten på sina andra viner och kan acceptera en liten förlust på sina söta!

Bra med litet fram-o-tillbaka o kul med sötvinsdiskussioner på,detta forum! Känner att jag dricker för litet söta viner!

ChristianB

DipWSET
För ordningens skull ska påpekas att det är Comte liger belair som gör vin från La Romanée.
Vingården bredvid är dock Romanée Conti där DRC huserar ;)
Ah, man tackar och bockar! Jag gjorde en sökning på Wine-searcher och fick upp det namnet, men jag gjorde ingen riktig koppling däremellan. Tur att fler har huvudet på skaft! :)

Magnus L

urydhtfilgukj
Hmm är det så att visa personer får beställa innan eller får mailet innan alla andra?
Tycker det känns lite konstigt att få mail 2 timmar efter allt är slut...
Fick mejlet prick 14:00, men tidigare har jag fått mejlen betydligt senare. Gissar att det beror på att deras nyhetsbrevstjänst och inte något aktivt val.

Beställde en låda, men vågar inte hoppas på något förrän den är betald och levererad! :)

grappa

Medlem
Förberedelser inför Baroloprovning med några "kontrastviner". Ser fram emot detta!
20160325_093633[1].jpg

20160325_093655[1].jpg

Jag gillar också cumberland Reserve. Även om den är långt ifrån vad t ex bergströms version av de Lancelotti levererar. Men dollarkursen i kombination med prisökningen i oregon på vad jag skulle kalla mellanklass - eller instegspinoter från willamette valley har gjort det svårt för en oregonälskare som jag själv.

Sedan vill jag slå ett slag för att vi inte får hit många av de allra bästa vinerna från oregon, såklart. Svårt få tag på till och med på USAs östkust. Men i USA kan man ju köpa direkt från vingård online och få skickat i paket...

Utan några inbördes rankning och en helt ofullständig lista: John Thomas, Cameron, St Innocent, Kelley Fox, Arterberry Maresh, Patricia Green, Scott Paul, Eric Hamacher, willakenzie, white rose, eieio, och många fler.

Dock mkt kul att entusiasten Kenneth på finewines sweden i Götet har tagit in adelsheim, beaux freres, cristom, Trisaetum m fl som alla absolut platsar i första eller andra ligan. Toppvinerna fr de bästa producenterna i oregon, om man tittar på pris i butik i USA och inte måste växla in svenska pesetas för att köpa är ju absolut konkurrenskraftiga med de bästa pinoterna från andra länder, och definitivt med Kalifornien.

Låter gott! Kanske spelar årgången en viss roll också? 2010 var en kallare årgång där många bra producenter i napa har gjort fantastiska viner som är både fruktiga och komplexa enligt napa- modell, men också eleganta och lättdruckna utan att behöva 20 år i källaren för att ta hand om all ek (samtidigt som jag tror på lagringsdugligheten också givet syra och balans). Jag har haft få om ens några besvikelser med 201orna från napa.
image.jpeg

Toppen