Testade några viner från Pierre Girardin och Theo Dancer igår på The Sparrow.
Pierre Girardin Eclat de Calcaire Bourgogne Chardonnay 2022 - Mkt bra och gott. 80% av druvorna från Meursault. Lite tunnare än vanliga Meursault
Pierre Girardin Meursault Les Narvaux 2020 på magnum - väldigt bra. Klassisk Meursault. Rund med lång eftersmak. Kanske hade väntat mig lite mer ändå.
Pierre Girardin Vosne-Romanee 2020 - Grymt bra vin. Supergott. Kraftfullt med mörkare röd färg, men samtidigt elegant. Kvällens bästa vin.
Theo Dancer Aligote 2022 - Kul att testa. Friskt och fräscht, men stod lite platt mot PG Bourgogne Blanc. Lyfter sällan/aldrig med Aligote, tycker jag.
Theo Dancer Jurassique Savagnin - Väldigt lik Aligote, tyckte jag. Också lite platt. Kanske hämmad av att drickas mot PG Meursault.
Theo Dancer Roc Breia Pinot Noir 2022 - Det här var väldigt gott. Från Macon. Mörk röd färg, koncentrerat. Stod sig bra i fighten mot Vosne Romanee, och inte helt olik i uttrycket även om den inte riktigt nådde den höjden.
Vincent Dancer Bourgogne Blanc 2021 - Här snackar vi! Väldigt koncentrerad och smakful med extra allt av mineraler, citrus och ek. Största överraskningen.
Smakade även en mun Pierre Girardin Batard Montrachet 2020 av en kompis, och det var såklart sjukt bra. Lyfte sig en bra bit över övriga viner, men är ju prissatt därefter.
Hade gärna testat mer av Vincent Dancer, men allokeringen är extremt begränsad, förstod jag (bara 6 flaskor till hela Sverige av vissa saker). Theo Dancers egna viner kostar mer än de smakar, men likväl rätt kul och bra. Roc Breia Pinot dricker jag gärna igen och chardonnay var också bra, enligt en annan som testade den. Pierre Girardin mer klassisk Bourgogne.