Yahoo Auction Japan
Om man nämner auktioner, så är mina största erfarenheter med Yahoo Auctions i Japan. Omkostnaderna ligger hos säljaren och det är 8% som dras av slagpriset (Bye bye eBay) och säljarna kan välja mellan fraktfritt, att fraktkostnaden addas på priset (de flesta samfraktar) eller motsv postförskott på fraktkostnaden. Har handlat flera hundra gånger (inte bara vin och sprit) och har aldrig, ALDRIG blivit lurad. En gång råkade Sagawa (en fraktfirma) smasha en flaska. De ersatte mig alla utlägg på 2 dagar genom att komma hem till mig och betala kontant.
Däremot säljs en (hel) del förfalskningar, skräp och "fusk". Men då reglerna är så pass hårda (säljaren får inte betalt förrän köparen godkänt leveransen) är det en bra hygienfaktor. Jag gillar också att om det läggs ett bud med mindre än 10 min kvar, förlängs auktionen så att det återstår 10 min igen.
- Fördel: slipper slagtidsstressen.
- Nackdel: kan vissa auktioner kan dra ut rejält på tiden.
Ett exempel på fascinerande försök att sälja ngt som inte är riktigt, denna auktion har förekommit konstant minst det senaste året:
https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/u291610552
The Chicago Wine Company
Jag köpte mina första flaskor genom dem som 22-åring. Det var nådens år 1988. Det var då 10 st blandade Barolo från 1961 och 14 flaskor "annat". Har genom åren handlat via dem ett stort antal gånger och allt har fungerat smidigt. Tilläggas bör att de drabbades av Rudi, men att eftersom jag inte insett vitsen med köpa de allra dyraste sakerna, så klarade jag mig fint från skräp. En lot om tre flaskor 1986 Beychevelle var helt klart oäkta. Öppnade två och gav bort den tredje. Men i övrigt har jag aldrig haft ngt att klaga på från dem. Deras service är helt oklanderlig. Nackdelen är ju att det är en bit bort. Dock är det ju inga problem med att få saker shippade till Japan. Beställde en hel flygcontainer blandat och gott (tog två år att komma upp i den volymen).
Utfall: En trasig flaska (krediterades omedelbart) och inkl tullavgifter blev omkostnaden per flaska ca 80 kr.
Några iakttagelser
Jag trodde från början att auktionsflaskor skulle vara behöftade med "lagringsfel" minst 50% av gångerna. Jag menar: 20 års lagring av Carolas "främlingar"!!! Men, faktum är att tom i Japan (där årskonsumtionen vin per vuxen är just sepass 2 flaskor), den generella vinkunskapen är mycket låg, japansk tradition är att köra luftkonditionering bara då man är hemma (Källare? Bah! Finns knappt... Vinskåp? Bah! Har inte sålts ssk många, och enbart i modern tid) samt att klimatet gör att dygnsvariationer i temperatur och lufttryck är mycket omfattande med stor regelbundenhet.
Mina slutsatser är att vin är avsevärt tåligare än vad litteraturen (och vinskåpssäljarna) låter påskina. Korkarna gör förmodligen större skillnad än alla andra parametrar tagna tillsammans. Jag vill nog tro att färre än 1% av mina inköp (om du är journalist, betyder det färre än en flaska av 100 stycken).
Har du vunnit många fellagrade flaskor på auktion?