Sebran
Medlem
Det är troligtvis lika ogreppbart att förstå som att 10-15% av arbetskamraterna på jobbet tar någon form av droger regelbundet.
Faktiskt helt ogreppbart att inte den siffran överstiger minst 30%
Last edited:
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det är troligtvis lika ogreppbart att förstå som att 10-15% av arbetskamraterna på jobbet tar någon form av droger regelbundet.
Ogreppbart var ordet!Faktiskt helt ogreppbart att inte den siffran överstiger minst 30%
Årets trade. Bara att gratulera
Jag håller helt och hållet med din undran. Jag har aldrig sett hur "riggat" höga bud på vinauktioner (= betala extra mycket till Bukowskis och SB) bidrar till någon vettig penningtvätt (eller i övrigt ligger i köparens ekonomiska intresse), särskilt inte på relativt unga viner som fortfarande kan gå att hitta på SB eller hos prestigevinhandlare i utlandet.Men hur tvättas pengarna? Hur ser tvättapengarprocessen ut? Man kan väl inte betala kontant med en påse pengar?
Det måste ju vara bra mycket enklare och bättre att gå på IKEA där man kan köpa kök för 50 000 kontant för att sedan lämna tillbaka och få in pengarna på kort istället (vilket tydligen inte är ovanligt).
Ja men det förklarar väl överhuvudtaget inte varför de där flaskorna skulle ådra sig konstlat höga bud? Det kan bara vara en bidragande förklaring till varför även unga flaskor säljs. Andra förklaringar till sådan försäljning kan vara plötsligt uppkommen arbetslöshet, skilsmässa, dödsfall (sälja av dödsboets viner) m.m.Tänk en person som nolltaxerat sista 5 åren och arbetar med indrivning. Då flyttas pengarna från den som är skyldig pengar till ett konto som innehas av någon som blir tvingad att ta emot dessa pengar. Den personen har jobb är utan anmärkningar och vit på pappret men står på något sett i skuld till kriminella vilket utnyttjas. De pengarna ska sedan flyttas till indrivarens konto på ett vitt sätt och då är auktioner bra. Indrivaren har ju fått tre flaskor Champagne i födelsedagspresent som han säljer på auktion vilket är lagligt även utan inkomst.
Jag ser det som en möjlig rimlig förklaring tillsammans med flera andra rimliga förklaringar. Det sker i så fall organiserat, det är inte en enskild person som gör det här utan många inblandade som ansvarar för olika delar. Detta sker dagligen i samhället inom alla former av företagsverksamhet, jag skriver detta utifrån olika FUPar som jag läst genom åren. Men som jag också skrev är jag inte kunnig på området och kan såklart vara ute och cykla.Ja men det förklarar väl överhuvudtaget inte varför de där flaskorna skulle ådra sig konstlat höga bud? Det kan bara vara en bidragande förklaring till varför även unga flaskor säljs. Andra förklaringar till sådan försäljning kan vara arbetslöshet, skilsmässa, dödsfall (sälja av dödsboets viner) m.m.
Såg Bollinger Grand Annee 2008 på Manchester flygplats för 67£
Får väl klassas som en deal.
Finns en del andra exempel där säljaren skrattar hela vägen till banken. Denna halvflaska tar nog priset?
https://www.bukowskis.com/sv/auctio...ets-whisky-vin-och-spritcentralen-half-bottle
Dock verkar flaskan som gått för 91.000 varit en 750ml!Fynd! Kostade 91 000 får två år sen: https://www.vinguiden.com/aktuellt/rekordpris-svenska-whiskyn/
Precis. Och det återstår ju några timmar dessutom.Dock verkar flaskan som gått för 91.000 varit en 750ml!
Visa bifogad bild 24160
Fast på mitt jobb är vi bara fem pers, så vi är faktisk minst 40% som dricker anständiga vinerFaktiskt helt ogreppbart att inte den siffran överstiger minst 30%
Hur såg det ut tidigare? Har ingen aning om den höjts eller sänktsNy säljprovision på Bukowskis.
Visa bifogad bild 24189
Ny säljprovision för Systembolagets dryckesauktionerHur såg det ut tidigare? Har ingen aning om den höjts eller sänkts
och gamla modellen finns här https://www.finewines.se/threads/dryckesauktioner-i-sverige-och-utomlands.26/page-40#post-154191Ny säljprovision för Systembolagets dryckesauktioner
Från och med höstens första auktion, D037, gäller en ny, lägre säljprovision för försäljning på Systembolagets dryckesauktioner. Den nya säljprovisionen är tio procent exklusive moms – med ytterligare nedsättning av provisionen för utrop med högre värde enligt tabellen.
Den fasta avgiften är fortsatt 136 kronor exklusive moms (170 kronor inklusive moms) per post.
Ok "Säljare betalar en försäljningsprovision om 15% inkl moms av klubbat pris."och gamla modellen finns här https://www.finewines.se/threads/dryckesauktioner-i-sverige-och-utomlands.26/page-40#post-154191