SV: Favoritchampagnerna i rangordning...
kayaker skrev:
Då tror jag att Comtes de Champagne kommer väldigt högt.
Högt, ja. Bland den allra yttersta toppen är jag dock tveksam till. Jag vet att Juhlin sätter Clos du Mesnil allra högst (nåväl, det är möjligt att Clos d'Ambonnay kan tävla med det om hans gunst, när det kommit fler årgångar). Även Bollingers VVF slår nog Comtes om Juhlins gunst. Citat om årgångs-Krug anger att han sätter den allra högst historiskt, innan Clos du Mesnil men inte innan Comtes. Jag vet inte om han föredrar Salon eller Comtes.
Så här skriver han om Comtes under beskrivningen av Taittinger som producent.
Den verkliga stjärnan är Comtes de Champagne, en mönsterblanc de blancs från Cramant, Avize, Oger, Le Mesnil, Chouilly och gamla stockar i Pierry. Champagnen är områdets bästa i sin söta, mjuka, exotiska och krämiga stil. Jag inbillar mig att Comtes de Champagne är den champagne som uppskattas av den bredaste publiken. Den innehåller inga svåra aromer, endast ett överflöd av insmickrande söta och mjuka smaker i en elegant och lyxig stil. Här finns ändå ett tillräckligt spännande aromatiskt spektrum för att även den mest svårflirtade kännaren ska falla pladask för dess skönhet.
Han säger här mer eller mindre direkt att den är väldigt lättillgänglig relativt andra champagner och därmed tilltalande för en bredare publik utan ge avkall på kvalitet och stort spektrum. Jag vet att många gillar den mer än andra prestiger, men jag tror att det beror på denna något högre tillgänglighet. Själv skulle jag nog säga att den spelar i precis samma liga vad gäller kvaliteten som exempelvis Winston Churchill samt Bollinger GA och R.D., varken mer eller mindre. Det är i.o.f.s. inte alls dåligt, men jag tycker nog det ligger under årgångs-Krug och Salon. Men vad vet jag, det är bara min smak. Men att årgångs-Krug är en hårsmån vassare än Comtes verkar Juhlin hålla med mig om.
Nåväl, topp tio skulle nog Comtes kvala in bland, i alla fall. Jag vet inte hur högt du menade med "väldigt högt", så jag får låta det vara osagt huruvida jag höll med dig.