ChristianB
DipWSET
Jag är förstås en av de som gillar Bdx, Bggne och Piemonte stort, men intressant nog befinner jag mig på andra sidan av ditt staket; Spanien och Portugal är för mig vinländer som är fullständigt ointressanta (med ett par undantag som bekräftar regeln förstås). Vinerna är goda men de slår inte an den där extra strängen för att göra mig tillräckligt upphetsad att köpa dem.Hej
Är ny på forumet men har läst en del diskussioner här inne sedan en tid. Tycker att just idag är jag stark och känner att det är dags att bli en aktiv medlem. Stort vinintresse ligger till grund att jag hittade hit men det är väl det vanliga. Vem har inte ett stort vinintresse som skriver här? Levde i Stockholm 15 år innan jag nyligen flyttade till den lugna och trevliga orten Kungsör där man kan få ett hus med tänkbar vinkällare för mindre än vad en lägenhet kostar i huvudstaden.
Jag är sommelier, mer teknisk än praktisk. Jag har aldrig jobbat på en restaurang och kommer troligtvis aldrig göra det. Så fråga mig inte om menyer, matchningar, serveringar etc för det kan jag inte så mycket om. Jag är mycket bättre på det tekniska och det jag tycker om. Jag tänker nu trotsa många här inne och säga följande, jag har ännu inte upptäckt det stora med Champagne. Visst förstår jag affektionsvärdet med drycken, men fattar inte riktigt prisbilden. Hjälp mig hjärna om ni vill.
Dryckesmässigt är min stora grej Portugal. Älskar landet och vinerna med det unika de har. Är lite lätt trött på snobbismen som jag känner finns i vinvärlden att man alltid ska älska Bordeaux, Bourgogne och Piemonte bland annat. Visst de är härliga områden men det finns mycket mer utanför.
Var nog allt. Trevligt att vara här, tack för mig!
Obs! Att jag nämner Spanien och Portugal i samma mening är för att jag tycker de smakar rätt lika, inte för att jag likställer dem.