ChristianB
DipWSET
Spännande! Vem kan stå bakom ett sådant mail, kan man undra?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
@Patrik Sellin?Spännande! Vem kan stå bakom ett sådant mail, kan man undra?
Eftersom jag träffar @Hans Artberg en gång i månaden skulle jag ha kunnat fråga "in person"
Flertalet mejl jag får idag kommer från för mig obekanta personer. Aldrig "kändisar"...Eftersom jag träffar @Hans Artberg en gång i månaden skulle jag ha kunnat fråga "in person"
Jag tror att importörerna funderar mycket mer på alla stängda restauranger.Flertalet mejl jag får idag kommer från för mig obekanta personer. Aldrig "kändisar"...
(Vad som händer med Systemprovningarna framöver tycks ovisst. Blir intressant att se hur importörerna reagerar...)
Missade det här inlägget (som alltså ställde min farhåga om inställda skribentprovningar mot farhågan om stängda restauranger). Håller helt med.Jag tror att importörerna funderar mycket mer på alla stängda restauranger.
Precis! Och jag fattar fortfarande inte att du kunde dissa Haut Garrique till förmån för Clos DerriereVälkommen. Och som ovis, oerfaren och osmaksäker forumit så hoppas jag alltid på att någon kan göra mig sällskap i kategorierna!
Tror jag gav Haut Garrigue 93 så det var inte en jättestor diss tyckte jag...Precis! Och jag fattar fortfarande inte att du kunde dissa Haut Garrique till förmån för Clos Derriere
https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-810#post-153527
Tror ändå att du mixade glasenTror jag gav Haut Garrigue 93 så det var inte en jättestor diss tyckte jag...
Välkommen hit, är själv en gammal Nykvarnare på 33 somrar, bosatt i Norrköping.Väcker den här tråden till liv då jag inser att jag inte har skrivit något.
Vem är jag då?
Pojke på 32 vårar. Uppvuxen i Järna (nej, jag är inte antroposof) men numera bosatt i Enskede med en liten pojke, fru och två katter.
Hittade finewines.se när jag googlade kring vinlagringsskåp någonstans 2018 och registrerade mig efter en tids hängande runt hörnet med kikare.
Växte upp med en ansträngd relation till alkohol där ämnet var mer eller mindre tabu hemma. Minns exempelvis hur min syster köpte en flaska cava till mig när jag fyllde 18 varpå mamma beslagtog flaskan och anklagade systern för att ägna sig åt langning... När jag väl flyttat hemifrån ägnade jag istället gott om tid till att lära känna öl. Blev alltmer intresserad och gillade särskilt att komponera en kväll allt från den blaskiga lagern som inledning, dubbelipan till något flottigt hemköpt, quadrupeln till godiset och så vidare. Hade länge tyckt det skulle vara kul att lära mig förstå vin utan att riktigt veta hur. Googlade tips på viner och testade diverse skräp för 79 kr utan att förstå grejen. Lärde mig däremot att en liter california white på tetra som tillbringat en ansenlig tid i frysen funkade till sötlakrits Till sist började det klicka i samband med att ett projekt där jag ville jämföra cava med champagne för att försöka förstå varför den senare var så dyr. Planen var att konstatera att det bara var marknadsföring men jag fick kasta in handduken efter den första jämförelsen och kärlek hade uppstått. Skrev ner kortare beskrivningar av fredagschampagnen i ett worddokument som sedan mellanlandade i vivino innan jag till sist hittade cellartracker.
Vad har jag för sysselsättning till vardags?
I grunden socionomexamen och jobbar som kurator inom psykiatrin (mer specifikt med bipolär sjukdom typ 1).
Vad har jag för vinpreferenser?
Champagne, syrah från norra Rhône, Etna rosso, tysk riesling (en skvätt från Alsace också) är det jag främst dricker daglig dags. Viss diskrepans från det jag har köpt på mig till källaren den senaste tiden där det även bl.a. finns mycket nebbiolo från Piemonte, Brunello och andra klassiker. Har dessvärre hamnat i fällan att jag lägger påtagligt mycket mer pengar på det som ska lagras än det jag faktiskt dricker vilket jag behöver råda bot på. Bourgogne är naturligtvis jäkligt gott men någonstans måste man prioritera med sina coronas. Dricker även gärna diverse sötviner när tillfälle ges där port naturligtvis är favoriten. Sherry är ett ständigt pågående projekt som jag tyvärr aldrig verkar lära mig gilla. I övrigt fortsatt stort ölintresse där Belgien totalt dominerar. Antingen i klassisk klosterstil där more is more ofta gäller. Även en kärlek till spontanjäst lambic, gärna i form av kriek, framboise eller på annat sätt smaksatt av bär eller liknande.
Har ett fullt vinlagringsskåp och diverse blandade vinlådor här hemma men har börjat överföra viner till min pappas källare som tagit över sina föräldrars gamla bondgård i Småland. Perfekt att ha vinerna 5 timmar bort med bil så man inte går och nallar i förtid.
Mycket bra initiativ att väcka liv i denna eminenta tråd! Helt enkelt skitkul att få lite mer inblick kring våra medlemmar.Väcker den här tråden till liv då jag inser att jag inte har skrivit något.
Vem är jag då?
Pojke på 32 vårar. Uppvuxen i Järna (nej, jag är inte antroposof) men numera bosatt i Enskede med en liten pojke, fru och två katter.
Hittade finewines.se när jag googlade kring vinlagringsskåp någonstans 2018 och registrerade mig efter en tids hängande runt hörnet med kikare.
Växte upp med en ansträngd relation till alkohol där ämnet var mer eller mindre tabu hemma. Minns exempelvis hur min syster köpte en flaska cava till mig när jag fyllde 18 varpå mamma beslagtog flaskan och anklagade systern för att ägna sig åt langning... När jag väl flyttat hemifrån ägnade jag istället gott om tid till att lära känna öl. Blev alltmer intresserad och gillade särskilt att komponera en kväll allt från den blaskiga lagern som inledning, dubbelipan till något flottigt hemköpt, quadrupeln till godiset och så vidare. Hade länge tyckt det skulle vara kul att lära mig förstå vin utan att riktigt veta hur. Googlade tips på viner och testade diverse skräp för 79 kr utan att förstå grejen. Lärde mig däremot att en liter california white på tetra som tillbringat en ansenlig tid i frysen funkade till sötlakrits Till sist började det klicka i samband med att ett projekt där jag ville jämföra cava med champagne för att försöka förstå varför den senare var så dyr. Planen var att konstatera att det bara var marknadsföring men jag fick kasta in handduken efter den första jämförelsen och kärlek hade uppstått. Skrev ner kortare beskrivningar av fredagschampagnen i ett worddokument som sedan mellanlandade i vivino innan jag till sist hittade cellartracker.
Vad har jag för sysselsättning till vardags?
I grunden socionomexamen och jobbar som kurator inom psykiatrin (mer specifikt med bipolär sjukdom typ 1).
Vad har jag för vinpreferenser?
Champagne, syrah från norra Rhône, Etna rosso, tysk riesling (en skvätt från Alsace också) är det jag främst dricker daglig dags. Viss diskrepans från det jag har köpt på mig till källaren den senaste tiden där det även bl.a. finns mycket nebbiolo från Piemonte, Brunello och andra klassiker. Har dessvärre hamnat i fällan att jag lägger påtagligt mycket mer pengar på det som ska lagras än det jag faktiskt dricker vilket jag behöver råda bot på. Bourgogne är naturligtvis jäkligt gott men någonstans måste man prioritera med sina coronas. Dricker även gärna diverse sötviner när tillfälle ges där port naturligtvis är favoriten. Sherry är ett ständigt pågående projekt som jag tyvärr aldrig verkar lära mig gilla. I övrigt fortsatt stort ölintresse där Belgien totalt dominerar. Antingen i klassisk klosterstil där more is more ofta gäller. Även en kärlek till spontanjäst lambic, gärna i form av kriek, framboise eller på annat sätt smaksatt av bär eller liknande.
Har ett fullt vinlagringsskåp och diverse blandade vinlådor här hemma men har börjat överföra viner till min pappas källare som tagit över sina föräldrars gamla bondgård i Småland. Perfekt att ha vinerna 5 timmar bort med bil så man inte går och nallar i förtid.
Välkommen in i värmen!Hej!
Efter en tids lurkande så kände jag att det var dags att ta språnget och bli medlem i detta eminenta forum. Jag heter Jonas, uppväxt i Täby och även bosatt där numera tillsammans med fru och dotter. Har på senare tid fått upp intresset för vin. Jag har alltid egentligen varit intresserad men det är först nu jag fått lusten att gå in för det lite mer.
Relationen till vin och alkohol under min uppväxt var inte speciellt komplicerad som kanske andra upplevt. Det var helt enkelt något man drack på helgen för att det var gott och för att, som jag upptäckte när jag blev äldre, att man blir rätt rolig efter några glas. Jag fick dock tidigt ett intresse för whisky, det var nog "manligheten" i drycken som väckte mitt intresse i en ålder där man skulle vara just det. Vin kom in lite senare och då handlade det mest om att hitta vilken sort man gillade. Fruktiga vita viner och italienska röda blev min forte och är på sätt och vis fortfarande det. Nu försöker jag däremot utforska fler olika druvor och områden och försöker hitta varianter på samma druva så att säga. Att dyrare viner är godare är tyvärr någonting jag också upptäckt till min plånboks stora förtret.
Jag skulle säga att i dagsläget uppskattar jag mest riesling eller sauvignon blanc medan italienska röda fortfarande slinker ner lätt. Ett visst uppvaknande skedde när en kompis bjöd på en bättre nebbiolo och känslan "är det såhär vin ska smaka" infann sig. Kort sammanfattat är jag helt enkelt bara en glad amatör som fortsätter bilda mig och vill lära mig mer och mer. Detta forum ger en sannerligen blodad tand för ens intresse, fantastiska tips och diskussioner och därför tänkte jag att det kanske var dags att börja delta lite.
Till vardags arbetar jag som gymnasielärare som mitt namn antyder!