Dagens lunch, tis 28 jan:
L'Effervescence är en alldeles makalös restaurang. De beklagade sig över att det var samma meny som sist, och undrade om jag inte ville byta ut några av rätterna. Men, jag vägrade. Dock, hade jag svårt riktigt känna igen mig. Det här är ett MAGISKT kök och Mästermagikern, Namae-san är obeskrivligt skicklig.
Med oss hade vi en flaska Washingtonisk meritage - Bordeauxblandning. Vis av förra flaskan så lät vi den stå i öppen dekanter över natten. Det blev alldeles lagom. Så här skrev jag på CT om makalösa vinet
2008 Sheridan Vineyard L'Orage (93p):
Elegant and distinct, fine bouquet with red and dark berries. Some minerality.
In the mouth, its fabulous structure is strikingly amazing. Wow! Not a single trace of 'New World' in this wine, which I hope is the new 'New World'. Still but a padawan and should be a great enhancer of great dinners already in maybe five years, but evolving for more years after that.
10 btls to go and next one in ~2018.
Wife: 94p.
Så över till lunchen som nog passerade 500kcal med viss marginal.
'
Hustruns bild på samma sak, blomman lite flyttad MEN MAN KAN INTE SE VINET...
Kanske inte alla som har artistisk ådra i vårt förhållande...
I lilla glaset: Blodapelsin-is och kristaller av Guinness.
Här kommer första fisken, ful stor rackare, från djupet. Som förra gången: Liljelök, särskild potatis och mckt god sky.
Hustrun valde IKA ("squid") istället. Sublimt!
Dagens rova! Grönsaker är nyttigt. Gifte sig (som vanligt) med vinet. Har fö lagat denna rätt några ggr i Sverige. Alltid uppskattad. Rovan är en smakbärare med egen mild karaktär som lyfter vin. Går bra att odla i Sverige - saknas bara frön som är EU-godkända. Eller? Det kanske finns?
En rätt med musslor, äpple, rättika, blad från krysantemum och en försiktig skiva lever. Åts med slutna ögon och under djup tystnad.
Ankbröst. Handfångade ankor från Hokkaido. Hirs, två potatisar av ett slag jag aldrig träffat på tidigare och två såser. PERFEKT grillad yta. Sannolikt det godaste ankbröstet hitintills. Som atmosfärskapare ligger mald kryddpeppar på tallriken.
Hustrun väljer nästan alltid WAGYU. Som vanligt: Otrooooligt gott.
Hustruns dessert - pumpadominerad.
Min dessert. Kameran ville inte riktigt...
Namae-san's tagning av Tiramisu. Iaf dagens tagning av denna klassiker.
Mignardises till kaffe och the.
Gott-gotti-gott-gott.