神保町傳
Jinboucho Den
Torsdagen den 13 februari i centrala Tokyo, 15 minuters promenad från Kejsarpalatset och ca 25 min promenad från stationen som heter Tokyo. Vi åt första gången där en månad efter han och hustrun öppnat. Vi har varit där minst en gång i månaden sedan dess och tagit med oss väldigt många besökare dit. Vi har följt kocken Hasegawa-san till en stjärna, till två stjärnor och åter till en stjärna (trots att hans mat bara blir bättre och BÄTTRE) samtidigt som
DEN är en av de 5 mest populära och mest svårbokade restaurangerna i Tokyo. Restaurangen är så jämlarns bra och har superhöga betyg på Tabelog, webbplatsen nr 1 för japanska foodies.
Vi drack öl och te. Vi var för trötta för saké (Nihonshu, 日本酒) och det var bara en sådan där underbar middag efter en alldeles för hård arbetsperiod. Skönt! Belönande! Affirmativt! Nervsystemsåterskapande!
Vi fick souvenirer, eftersom jag råkar var född i Hästens År, sammalika som kocken och hans hustru, restaurangmadamen. Två st TENUGUI (handduk) i lakansväv med vackert tryck av en stiliserad häst. 馬年同士。Tränade med denna ikvällst - vi har en huvudduk under hjälmen som både swettsköld och som en liten extra huwudvärkstablett. Kendo har fö en hel del spännande och mummiga dofter som lätt skulle kunna bli del av vinvokabulären, bara fler av oss nördar dagligen slogs och swettades järnet med bambusvärd iklädda läderbaserade rustningar...
Senare i år så medverkar Hasegawa san vid MAD i København och en vecka inbjuden till Brasilien. Nästa år står han och hela hans personal en vecka i Japans monter på Världsutställningen i Milano, i oktober. Då kommer hustrun o jag att bege oss dit. Mums!
Maten då? Mirakulöst underbar... Som vanligt. Längtar redan efter mars månads återbesök.
Friterade räkor av yppersta klass.
Tom en kendogubbe på mina matpinnar...
Vintern är bästa tiden för SUPPON, en särskilt aggressiv sköldpadda. Den har en något särpräglad smak som inte riktigt är min favorit, men några gånger per år är det helt ok. Det sägs att man blir stärkt av denna mat.
DEN-tucky Fried Chicken.
Idag med fyllning av YAMA-IMO (bergspotatis) och tryffel.
Dagens SASHIMI.
Det som ser ut som tagliatelle är råa ålyngel.
Välkokt fläsk med lätt sötaktig sås på MISO-bas.
Grönsallad. Också gulsallad, rödsallad, orangesallad osv.
En fisk som är sällsamt dyr, tar en månad (!) att tillaga med fett och fast kött med fantastisk egen smak.
Riktigt, riktigt, riktigt gott!
Traditionell avslutning, denna afton med årets första (!) bambuskott i riset. Ger en känsla av vår.
En slags mild citrus med viss likhet med grapefrukt. Goda geléer av frukt och rhum. Kunglig avslutning med också riktigt gott te...