This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
I år ska vi ha hela släkten hemma på julafton och min fru har bestämt att vi ska inte ska köpa någon färdigkokt julskinka. Så... forumets alla duktiga kockar: Hur gör jag för att tillaga en från grunden?
Om du har möjlighet är det annars kul att rimma själv (tar ca 14 dagar) och sedan tillaga i stekpåse enligt ovan. Det blir definitivt godare om du hittar bra råvara. Inte svårt alls, men du behöver plats i kylen eller annat kallt förvaringsutrymme. Om du ska tillaga i ugn kan du välja att krydda saltlaken med lagerblad, peppar osv. Om du väljer att koka kan du krydda vid kokningen.I år ska vi ha hela släkten hemma på julafton och min fru har bestämt att vi ska inte ska köpa någon färdigkokt julskinka. Så... forumets alla duktiga kockar: Hur gör jag för att tillaga en från grunden?
Kan du utveckla detta lite mer i detalj please för det låter riktigt gott.- Rimma i 3% lag (för små bitar på knappt 2kg), smaka av efter ett dygn, beroende på storlek/vikt.
-confitera i ankfett ungefär ett dygn med goa örter o vitlök.
-Ta upp den ur fettet försiktigt och kyl under press ett dygn.
-sjukt härligt krisp på den sen när du gratinerar/värmer i ugnen.
- Avnjutes med fet skumpa tex mogen Vilmart
-
De bara fråga om något speciellt du tänker på?Kan du utveckla detta lite mer i detalj please för det låter riktigt gott.
Sorry, men hur ser din 3%-lag ut t.ex ?De bara fråga om något speciellt du tänker på?
... och provsmakar du den råa skinkan?Sorry, men hur ser din 3%-lag ut t.ex ?
Viilka örter konfitterar du i och vid vilken temp ?
Är det tempen på skinkan som styr när man är färdig med konfitteringen ?
?... och provsmakar du den råa skinkan?
- Rimma i 3% lag (för små bitar på knappt 2kg), smaka av efter ett dygn
örter/kryddor tycker jag man med fördel kör efter egen smak, jag tycker tex rosmarin, kyndel, granskott, apelsinzest o vitlök lirar bra ihop just i detta fall.Sorry, men hur ser din 3%-lag ut t.ex ?
Viilka örter konfitterar du i och vid vilken temp ?
Är det tempen på skinkan som styr när man är färdig med konfitteringen ?
Feta skumpan-delen fixar jag tror jag.
Låt nätet va kvar. Gärna under tillagningen oxå, dock tror jag näten bara brukar klara 110grader. Men så högt kommer du förhoppningsvis inte tillaga den?Nu är rimningen påbörjad. Har köpt en fin skinkstek från Rocklunda gård utanför Flen. Skinkan är ingniden med salt och lite socker och ska läggas i lagen ikväll. En rookiefråga bara: Hur gör jag med nätet som skinkan är bunden med? Ska det sitta kvar under hela rimningen? Ska det även sitta kvar när jag kör den i ugnen?
Är nyfiken på detta - viken skillnad gör pressen? Ser det rekommenderas ibland för kött men har aldrig fattat, är det för formen eller vill man pressa ut något, eller...? Mvh nyfiken i en strut-Ta upp den ur fettet försiktigt och kyl under press ett dygn.
Nae det är faktiskt mycket viktigare än så.Är nyfiken på detta - viken skillnad gör pressen? Ser det rekommenderas ibland för kött men har aldrig fattat, är det för formen eller vill man pressa ut något, eller...? Mvh nyfiken i en strut