Vino fino
Medlem
Underbar beskrivning. Inte så säker på att Williams & Humbert håller med dig dock.som en dålig whisky utspädd med vatten
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Underbar beskrivning. Inte så säker på att Williams & Humbert håller med dig dock.som en dålig whisky utspädd med vatten
Palo Cortado är en Oloroso (oxidativ stil) som delvis har fått lite biologisk mognad som är typiskt för en fino. Vanligtvis är denna typ avsevärt mer komplex än det vin du länkar till på SB. Oloroso har vanligtvis mycket torkad frukt och karamelliga toner, även som torr, medan Palo Cortado har mer klassiska sherrytoner ihop med typiska olorosotoner. Svårt att beskriva mer exakt än så.Hur står sig den här Sherryn mot den generella Sherryn skulle ni säga? Jag har läst lite om det och förstått att det finns olika segment, och att det här var en torr. Jämfört med 8239 på Systembolaget? (Slumpmässigt utvald torr sherry).
Har båda hemma, de är inte jättelångt ifrån varandra (och jag tycker båda är toppen, palon en aning bättre). Av de olika sherry-stilarna är palo cortado och oloroso ganska lika. Lite friskare varianter som inte oxiderats lika mycket är fino och manzanilla, och sen finns den söta Pedro Ximenes. Di kan ju prova en fino och se vad du tycker!Hur står sig den här Sherryn mot den generella Sherryn skulle ni säga? Jag har läst lite om det och förstått att det finns olika segment, och att det här var en torr. Jämfört med 8239 på Systembolaget? (Slumpmässigt utvald torr sherry).
Allvarligt!Besök på The Flying Elk i Stockholm igår kväll. Ett enkelt men ambitiöst ställe med fin vinlista och typisk engelsk barkänsla men utan fokus på hamburgare.
Trevlig personal och välgjord mat. Åt lite ostron och deras råbiff såklart och avslutade därefter med lite Créme Brulée. Frugan åt klassisk schnitzel av kalv och lite annat smått och gott som jag inte minns. Råbiffen var riktigt trevlig med härlig ost och tunt skivade champinjoner. Ostronen var enbart ett, vilket förklarade det låga priset, men blev således endast en liten munsbit.
Visa bifogad bild 3732
Visa bifogad bild 3733
Visa bifogad bild 3734
Till dessa rätter dracks en krispig kompetent Riesling och en härlig CF från Loire. Återkommer i annan tråd med detaljer...
För att summera: The Flying Elk är en trevlig och lättsam restaurang med bra vinlista och vällagad mat. Det man kan ifrågasätta är om det är "rätt" typ av mat och priser med tanke på den enkla pubmiljön med hög ljudvolym och stimmig atmosfär. Jag klagar dock inte, men kände nog att det blev en väl saltad nota i förhållande till upplevelsen.
3/5 FW
Värt att besöka (om man gillar konceptet) men glöm inte att be om "den riktiga" vinlistan eller satsa på öl vilket verkar vara deras fokusområde.
Åt mig lycklig över ALL förväntan (dock bara 6 rätter) och drack mig fjolligt fjortisfylld i afton ( Yokohama ) och min del av notan landade på förfärliga *uhu* 362kr enl www.oanda.com.Note: i förhållande till mer 'vanliga restauranger' så är Flying Elk inte så dyrt, bara vänja dig med Sthlmspriserna
Skoj att ni börjat bege er.Igår blev det ett besök på restaurang AG i Stockholm. Äntligen! 1425:-
Visa bifogad bild 3840
Inga besserwisser-avsikter här, men Palo Cortado är strikt taget inte en Oloroso.Palo Cortado är en Oloroso (oxidativ stil) som delvis har fått lite biologisk mognad som är typiskt för en fino. Vanligtvis är denna typ avsevärt mer komplex än det vin du länkar till på SB. Oloroso har vanligtvis mycket torkad frukt och karamelliga toner, även som torr, medan Palo Cortado har mer klassiska sherrytoner ihop med typiska olorosotoner. Svårt att beskriva mer exakt än så.
Mycket bra formulerat.Inga besserwisser-avsikter här, men Palo Cortado är strikt taget inte en Oloroso.
Allt vin av druvan Palomino (alltså det som skall bli torr Sherry) klassificeras i december efter skörden som antingen Fino (ett kritstreck på tunnan) eller Oloroso (två streck eller siffran noll). Sedan tillsätts alkohol (ca 15% till Fino, ca 17% till Oloroso). Efter ungefär ett år görs en andra klassificering, och då hittar man ibland i Fino-faten vin som blivit "fetare" och inte har lika kraftigt täcke av jäst (flor). Det är bara cirka 0,15% av all Sherry som utvecklas på detta sätt. Faten markeras med ett eller flera horisontella streck över den tidigare vertikala markeringen. "Den kapade käppen", vinet som nu klassats som Palo Cortado, förstärks sen till 17% på samma sätt som Oloroso och lagras i solera.
Samma process används för Amontillado men i det fallet är det först efter 3-8 år som man kommer fram till att jästtäcket är för klent och vinet inte kommer att utvecklas till en riktig Fino eller Montilla. Då tillsätts druvsprit och vinet klassas som Amontillado, med särskild lagring i solera.
Palo Cortado är en egen stil som vissa (vanligtvis utanför Jerez) påstår smakar som ett mellanting mellan Amontillado och Oloroso. Jag håller inte med. Den är lättare, med mer linjär struktur, och lite annorlunda aromer än både Oloroso och Amontillado, framförallt estrarna. Mer krävande, svårare att gilla kanske om man inte är van, med mindre nötighet än Amontillado och inte lika generös som Oloroso.
Visa bifogad bild 3843
Kritstrecket till höger med ett korsat horisontellt streck ("den kapade pinnen") indikerar Palo Cortado.
Du menar alltså att kritstrecket är en starkare indikation på PALO CORTADO än texten på fatet som säger PALO CORTADO?Inga besserwisser-avsikter här, men Palo Cortado är strikt taget inte en Oloroso.
Allt vin av druvan Palomino (alltså det som skall bli torr Sherry) klassificeras i december efter skörden som antingen Fino (ett kritstreck på tunnan) eller Oloroso (två streck eller siffran noll). Sedan tillsätts alkohol (ca 15% till Fino, ca 17% till Oloroso). Efter ungefär ett år görs en andra klassificering, och då hittar man ibland i Fino-faten vin som blivit "fetare" och inte har lika kraftigt täcke av jäst (flor). Det är bara cirka 0,15% av all Sherry som utvecklas på detta sätt. Faten markeras med ett eller flera horisontella streck över den tidigare vertikala markeringen. "Den kapade käppen", vinet som nu klassats som Palo Cortado, förstärks sen till 17% på samma sätt som Oloroso och lagras i solera.
Samma process används för Amontillado men i det fallet är det först efter 3-8 år som man kommer fram till att jästtäcket är för klent och vinet inte kommer att utvecklas till en riktig Fino eller Montilla. Då tillsätts druvsprit och vinet klassas som Amontillado, med särskild lagring i solera.
Palo Cortado är en egen stil som vissa (vanligtvis utanför Jerez) påstår smakar som ett mellanting mellan Amontillado och Oloroso. Jag håller inte med. Den är lättare, med mer linjär struktur, och lite annorlunda aromer än både Oloroso och Amontillado, framförallt estrarna. Mer krävande, svårare att gilla kanske om man inte är van, med mindre nötighet än Amontillado och inte lika generös som Oloroso.
Visa bifogad bild 3843
Kritstrecket till höger med ett korsat horisontellt streck ("den kapade pinnen") indikerar Palo Cortado.
Nä. Försökte bara förklara varför det heter Palo Cortado, dvs. den kapade pinnen på svenska. Ursprunget till namnet.Du menar alltså att kritstrecket är en starkare indikation på PALO CORTADO än texten på fatet som säger PALO CORTADO?
...just saying...
Försök inte. Du skulle själv klara det blint. Jag vet att du är en smygdyrkare av Jerez och jag är säker på att du skulle känna skillnad blint.Personligen så är Oloroso väldigt förvillande iom att allt från megatorrt till sött ryms inom expressjjionerna.
IMHO: Fullkomligt omöjligt att skilja från Palo Cortado vid blindprovning.
Lovar att ingen jag någonsin träffat har en rimlig chans att blint särskilja Oloroso från Oloroso-nära viner... (Själv klarar jag av alla former av vinprovning 'according to protocol' bara jag får se etiketten först... :-D
Näsa: mums! Torkade frukter, hasselnötter och jul utan nejlikor i apelsinen.Försök inte. Du skulle själv klara det blint. Jag vet att du är en smygdyrkare av Jerez och jag är säker på att du skulle känna skillnad blint.
Hehehehe. Bra beskrivning av något som jag inte ens vet om det existerar, men jag gillar det.Näsa: mums! Torkade frukter, hasselnötter och jul utan nejlikor i apelsinen.
Swalget: komplicerade toner av allt möjligt från målarmästares lärljungar som vill gå hem till välansade yngre damers toiletterier som drömmer om kwällar med yngre junkrar som föredrar torkad frukt framför gammal frukt...
mögel är på . . . en annan . . . planet?
Underbara analogier : - )Hehehehe. Bra beskrivning av något som jag inte ens vet om det existerar, men jag gillar det.
Om du har druckit Fino en rama, som jag antar att du har, så finns det ganska mycket volatil syra och obändiga estrar där (vilket är fullkomligt underbart). Jag tycker att Palo Cortado har samma karaktär, vilket kanske är logiskt, med tanke på att de "frös" utvecklingen av en fino efter ett år. Amontillado och Oloroso är mycket mer färdiga och lugna i sin karaktär. Palo Cortado tycker jag alltid är mer uppenbar i sin syra--- detta förnekas bestämt av los jerezanos som säger att total syra håller sig inom samma spann--- och är mer tajt. En hårt hållen historielärare i manchesterkostym som har massor av komplexitet om man orkar lyssna. Oloroso är den jovaliske charmante säljchefen med cigarr, Amontillado är den svalt sexiga departementssekreteraren med knytblus och hårt knuten hästsvans. Om jag fortsätter på dina analogier.
Försök inte. Du skulle själv klara det blint. Jag vet att du är en smygdyrkare av Jerez och jag är säker på att du skulle känna skillnad blint.
Är det inte uppenbart att ni herrar provocerar fram en mastadontprovning av Sherry och varför då inte göra det till en starkvinsprovning för mer variation (spottkopp blir obligatoriskt)?Personligen så är Oloroso väldigt förvillande iom att allt från megatorrt till sött ryms inom expressjjionerna.
IMHO: Fullkomligt omöjligt att skilja från Palo Cortado vid blindprovning.
Lovar att ingen jag någonsin träffat har en rimlig chans att blint särskilja Oloroso från Oloroso-nära viner... (Själv klarar jag av alla former av vinprovning 'according to protocol' bara jag får se etiketten först... :-D
Fotografi (= måla/skriva med ljus) kräver bra ljus för att bli bra, The Flying Elk är tyvärr en rejält dunkel restaurang, mer som en pub.Allvarligt!
Bilderna ser ju ut som om någon avlidit med och över era tallrikar... Skall det verkligen VARA så?
...som om någon vandrat genom Paris katakomber och Londons klokaer ... och fotat DET DÄR (?) och kallat det *mat*... Hurwen!
Här kommer dina ISO-glas in som utslagsgivande segerfaktor. Vi andra sitter med våra guldfiskskålar och försöker analysera med såsig blick och dimmigt sinne, medan du håller dig upprätt och kristallklar genom hela provningen.Är det inte uppenbart att ni herrar provocerar fram en mastadontprovning av Sherry och varför då inte göra det till en starkvinsprovning för mer variation (spottkopp blir obligatoriskt)?