... på
19 Glas, ambitiös vinsörplarkrog mitt i värsta turistdjungeln. Jag provade 7-rättersmenyn med fullt vinpaket till (699 kr+ 699 kr). Fem av sju var naturviner (det förbjudna
N-ordet....) och det sjätte ett svenskt experiment med svartvinbär och tallsav. Det enda "normala" vinet var en ganska konfekterad, skulpterad Pinot Noir vilket kanske stack ut lite mer än det borde just pga av konstrasten mot sällskapet utan svavel.
Maten är ambitiös, omsorgsfullt komponerad, med fokus på lokalt, och mycket användning av gröna blad från svensk ängsmark och en hel del spannmål i olika former.
Rimmad öring fungerade väldigt väl till en mörkrödrosa extremt otypisk "vit" Chenin Blanc. Detta följdes av vit sparris (med vattenkrassen som grasserar som en epidemi på svenska krogar) i ett mjölkigt skum med vad jag tror var grahamsmjöl, det smakade i alla fall som barndomens grahamsgröt, tillsammans med en våldsamt parfymerad Muscatblandning från Sicilien.
Kvällens första besök från djurriket var lågtempat eller möjligen rimmat lammhjärta, gulbeta, och en hel skogdunge full av blad. Här serverades en Pineau d'Aunis från Loire, en ny druva för mig. Mer kött dök upp i form av provocerande grovtärnad råbiff som gränsade till grytbitar som strösslats med tupplever och rostade mandlar, tillsammans med ytterligare en Chenin Blanc som legat under Flor och mer smakade fino än Chenin. Och sen lite mer kött... killing med vårlök och ostcreme, till chilensk Pinot Noir (icke-
N).
Nu började vi ana horisonten och fick in fårost från Vallentuna (kan ha varit den bästa svenska ost jag ätit alla kategorier) tillsammans med jordärtskockchips och jämtländsk "Pine Noir" som otroligt nog fungerade till maten. Sist en sötad och gräddförstärkt yoghurt med rabarber kombinerad med en mousserande Gamay. Den påminde rätt mycket om Pret-a-Porter som finns på Bolaget, även om N-vinet var sötare och mer volatilt parfymerat.
Sammanfattning? Ambitiöst, nyskapande, och en eloge för vinlistan. Vissa vinkombinationer var strålande, någon var inte helt rätt. Produktionstakten från köket var lite ojämn men ingen skugga över serveringspersonalen som var i toppklass. Ska vi anta en klassicistisk hållning här så kan man konstatera att symptomen från den svenska kocksjukan (för många ingredienser, för många smaker) ibland lös igenom och det var för många kalla rätter, för lite "lagad" mat. Men det är snobben som talar. För vissa kan detta nog vara en stor matupplevelse. För mig var det intressant och nyskapande snarare än haute cuisine.
Mat (i sin prisklass):
4
Service:
4
Visa bifogad bild 3944Visa bifogad bild 3945 Visa bifogad bild 3946 Visa bifogad bild 3947 Visa bifogad bild 3948 Visa bifogad bild 3949 Visa bifogad bild 3950