Sebran
Medlem
Visa bifogad bild 24935 Visa bifogad bild 24937 Visa bifogad bild 24938 Provning hos Albino Rocca:
2019 Cortese: vanilj och kola i doften. Citron och tallbarr i smaken. Bra syra. Kul vin som kanske gör sig bäst på provningar?
2019 Nebbiolo de Alba: från ett vingårdsläge precis utanför gränsen till Barbaresco. Sval, stram och tuff. Inte jätteroligt.
2019 Barbera de Alba superiore: Polerad och elegant Barbera. Sval med bra frukt. Mycket bra för att vara en Barbera.
2019 Ronchi. Nybutlejerad utan etikett. Släpps i januari. Hallon och jordgubbar i både smak och doft. Burgundisk stil. Snygg frukt och mycket snälla tanniner. Går bra att dricka ungt.
2018 Cotta: mitt emot Ronchi men med väst istället för östsol. Mycket mer klassisk nebbiolo: körsbär, rosor och tuffa tanniner. Behöver nog ligga ett antal år. Jag föredrog Ronchi, men @Carinasomm tyckte att Cotta var bättre.
2017 Angelo: Samma frukt som Ronchi (50 % av druvorna kommer därifrån), men med ett helt annat djup och komplexitet. Bra tillgänglighet. 97 poäng hos WE och det känns inte som någon överdrift.
2016 Ronchi Riserva: tyngre och mer polerad än Ronchi 2019, men kanske inte fullt i klass med Angelo.
Helt klart att Albino Rocca gör mycket bra Barbaresco. Vinerna från Ronchi verkar genomgående vara tillgängliga som unga.
Åh vad kul, jag var också på besök där för 2 år sedan och hade en provning med Monica Rocca. Fick ett jättebra bemötande och visning av hela vingården och anläggningen samt provning av ungefär samma viner som du provade ovan, fast årgången 2016. För mig var Ronchi en av höjdpunkterna på hela Piemonteresan, utklassade Roccas andra vinlägen enligt mig. Även Angelo 15 var riktigt fin och några flaskor fick följa med hem. Även en Cortese fick följa med hem mest i syfte att förvirra folk på nån provning framöver