Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Många intressanta iakttagelser och frågeställningar. Hur en "korrekt" poängskala skall se ut är för mycket religion för min egen del. Min tagning är iaf att det är den blinda bedömning som är det enda som kommer med något slags värde.

Minns tex Parker på blindprovning med Bdx 2005. Han var extremt sparsmakad med kommentarer, men pekade iaf ut ett vin i en flight som en First Growth. Och, voilà, det var ju Cos...

I början satte jag poäng på färgen, men det är ju helt värdelöst blint. Sedan tycker jag inte att färgen spelar någon roll för gommen och näsan. Gissar att någon som inte tänkt riktigt färdigt lade till färg, ben, viskositet mm bara för att det är på något vis mätbart.

Blir ju lite som att också ge flaskans BMI ett poängvärde.

Eller: "jag är amerikan och gillar bara mörklila viner på frukten!" ...vilket diskvalificerar både Tawny och Montrachet.

Som du påpekar ang typicitet som en kvalitetsmarkör, är det ju fullkomligt sjukt. Där tänker man förmodligen att blindprovning är av ondo och att etiketten spelar en särskild roll för poängen.

Jag menar: vore det inte kalas att dricka 200-kr Cava som (blint) ger högre tillfredsställelse än en 2000-kr Champoo? Eller en österrikisk PN för en spottstyver som biter 2000 kr Bgn I rumpan? Eller en meritage från Bulgarien som också besegrar Bdx med 10x prislapp?

...eller en Bojo som tar Grange i marklyft!

Färg, typicitet och pris kan man inte ta blint och har ingenting att göra med njutningen av ett vin för oss som sniffar, snuffar, sörplar och sväljer. Tycker nog att tilltugg och sällskap påverkar mer än färg, etikett, typicitet och prislapp.

100p för sällskapet är jag så pass lyckligt lottad av att jag har upplevt flera gånger. Och, wow, det blir alltid bättre framåt natten!
Du utgår från dig själv som hobbyprovare och vad som är kul i din analys.
Ratingsystemet är ju dock framtaget för att ge ett professionellt utlåtande till marknaden/kunden om ett vins klass och kvalitet. "Scoring wines is simply taking a professionals's opinion and applying some sort of numerical system to it on a consistent basis. Scoring permits rapid communicating of information" .
Jag tror inte systemet har fokus på att vi som avancerade hobbyprovare gillar undantag som en Meritage från Bulgarien som klår en Bx för 10 000. "Marknaden" vill att en riesling doftar och smakar som en riesling.
Men det är intressant hur typicitet hanteras och Ozyetra är ju ett perfekt exempel. Det får 97-99p av Parker/Reinhardt och de verkar tycka att det i första hand är en Riesling "This is a spectacular Pechstein undercover and possibly even better than the once legendary 2010 Pechstein GG.". Även om de skriver att det ger "proud greetings to Meursault".

Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vill du ha dem med lite ålder så kolla Bukowskis. De brukar vara relativt vanligt förekommande där, fra SQN. Men det kostar…
’Annars är det webbsläppen som gäller. SQN brukar släppas i maj och där gäller det att vara snabb. Kongsgaard släpptes 24/2. Årgång 2019 för 1299.- och det finns fortfarande 20 kvar i webbsaldot.

Edit. SQN är ofta inga problem att dricka ”unga” med stor behållning.
För min del behöver SQN inte ens vara "ung" utan det räcker med ung. Jag brukar oftast öppna en direkt och det har aldrig skadat.:cool:
2018 fick jag och sambon Ca' del Bosco Franciacorta Cuvée Annamaria Clementi till fördrink på Osteria Francescana. Håller det som det bästa mousserande jag druckit. Maten och situationen kan dock ha dopat alla sinnesintryck den kvällen.
Jag gjorde samma!

Annamaria är riktigt bra och rosén håller jag som den bästa icke champagnen jag druckit. Tyvärr är även priset i champagneklass...
Är det tabellen med olika bedömningskomponenter en bit ner på den här sidan du menar?

Aha.
Så här står det i Parkers bok om Bx utgiven för 20 år sedan:
Visa bifogad bild 25773
Visa bifogad bild 25772
Tack till båda!

Precis vad jag var ute efter.:)
Ja den var kul att prova. Fattar dock inte riktigt varför den blir så fet och nästan vaxig i kroppen?? Är den så även som ung? Har de speciella jordar i Franciacorta?
Vet för lite för att uttala mig. Har bara druckit en mogen spumante och det var en Ferrari 95 för ca 8 år sedan. Tänker mig att det beror på mognaden...

Oavsett så görs det i alla fall bättre stilla vitt i Franciacorta än i Champagne. Prova gärna Bellavistas Ucellanda eller del Boscos Curtefranca Chardonnay vid tillfälle.

OdeVin

Njutare
2018 fick jag och sambon Ca' del Bosco Franciacorta Cuvée Annamaria Clementi till fördrink på Osteria Francescana. Håller det som det bästa mousserande jag druckit. Maten och situationen kan dock ha dopat alla sinnesintryck den kvällen.
Vilken årgång? Jag har 2st 2011 som ligger i skåpet och frestar. Inte druckit någon än av vare sig den eller någon annan årgång.

LeChat

Medlem
9F27AF0A-113F-4394-BE2C-BE5DDF8D5EAF.jpeg

2015 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Öppnade denna i förrgår och då kändes den ofärdig med mycket vaniljiga fattoner som dominerade. I princip samma igår, hade inte hänt mycket.
Men idag! Vinet får glädjefnatt och visar upp sin allra bästa sida. Balanserat med snygga syror och med underbar frukt som visar komplexitet trots sin ringa ålder. Smaskens!

Vinets färg har ju egentligen mindre betydelse men jag gillar verkligen denna röda nyans med orange kant. Och det har ju oftast Brunelloviner, unga som gamla. Har betydligt svårare för att gilla ung syrah i dess blålila uttryck.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En het Madiran och en get Bdx blanc.:
PXL_20220311_164943293~2.jpg

Madirannen blev het medan Gravesvinet blev en get.

1994 Domaine Laougué, Madiran, 83p
Svartröd med lätt tegling i brimmen.
Dov doft av underliga frukter, särpräglad kryddighet och lätt oxidation. Speciell.
I munnen är detta den gamla skolans käftsmäll till Tannat. Tungan krullar sig värre än då man tuggar på häggbär. Spretiga syror och det känns som om en malolaktisk jäsning hade kunnat lätta lite på Orchernas ödeläggelse av min mun. Lämnar ingen oberörd och är ju på så vis lite skoj :)

Borde kunna utvecklas till att bli minst dubbelt så gammal och mindre svårdrucken.

1982 Château LaTour Leognan, 68p
Korken 75% blöt och kom upp i en del. Vackert djupt gul färg som ännu inte börjat dra mot gyllene.
Näsan består enbart av äckeläpplen.
Smakar som utspädd äppeljos som någon misslyckats göra amontillado av.
Grymt dåligt vin men med fantastiskt vacker syrastruktur och intensitet. Har förmodligen varit duktigt gott tidigare och kan sannolikt komma runt om ytterligare 20-40 år. Som advanced.

Är ingen finsmakare ikväll, för tidigare i afton kunde vi avnjuta en fantastisk 2003 Pintia. Efter ett sådant vin är jakten liksom... över.

StefanAkiko

Du utgår från dig själv som hobbyprovare och vad som är kul i din analys.
Ratingsystemet är ju dock framtaget för att ge ett professionellt utlåtande till marknaden/kunden om ett vins klass och kvalitet. "Scoring wines is simply taking a professionals's opinion and applying some sort of numerical system to it on a consistent basis. Scoring permits rapid communicating of information" .
Jag tror inte systemet har fokus på att vi som avancerade hobbyprovare gillar undantag som en Meritage från Bulgarien som klår en Bx för 10 000. "Marknaden" vill att en riesling doftar och smakar som en riesling.
Men det är intressant hur typicitet hanteras och Ozyetra är ju ett perfekt exempel. Det får 97-99p av Parker/Reinhardt och de verkar tycka att det i första hand är en Riesling "This is a spectacular Pechstein undercover and possibly even better than the once legendary 2010 Pechstein GG.". Även om de skriver att det ger "proud greetings to Meursault".
Tänker att orden "oblint" och "objektivt" inte har någonting öht med varandra att skaffa. Tänker också att ett skalsystem som nedvärderar blindprovning inte är ssk mycket värt för någon konsument.

Hade fö i fjol en intressant dialog med en snubbe på CT som skriver saker som "ohyggligt bra vin, 73p". På min fråga om hur det hängde ihop, svarade denne att han använde sig av den sanna (!) 100-poängskalan.

Religionskriget är förmodligen nära om man väljer att gå vidare i den dialogrutan.

Men, varochen efter sin facon!

...jag kommer personligen att fortsätta prioritera blindprovning. Det är min facon!

StefanAkiko

2003 Pintia, Toro, 95p
What a fabulous and intense Tinta de Toro (Tempranillo). Still young. Thoroughly sunkissed.

Dark red, clear bricking.
Deep, rich alluring aromatics that promises a profound impact and experience.

And, yes, promise delivered!

Spices, herbs, earth, plums, fruit and a good dollop of tannic pleasures. Intense! Long! This is fantastic!
Wife restrained at 93p.

På PRIMO i Yokohama.
PXL_20220311_104235252.jpg

PXL_20220311_114527386.jpg
PXL_20220311_114819806.jpg
PXL_20220311_115020927.PORTRAIT.jpg

Last edited:

StefanAkiko

...sen kan man ju försöka beskriva hur 2003 Pintia matchade respektive rätt på PRIMO:

PXL_20220311_105006449.PORTRAIT.jpg

Fluffigt skum med magi.
Vinet: mjuff! Mariage med passion!

PXL_20220311_105941382.PORTRAIT.jpg

Polentaboll med Fukinotou och salami.

PXL_20220311_110835744.PORTRAIT.jpg

Frukter från havet, störrom, gelé och örter.
Vinet: ok. Mjukt mariage men utan passion.

PXL_20220311_112142987.PORTRAIT.jpg

Spaghetti med strömming.

PXL_20220311_113321187.jpg

Små pastahjul (patta-luul) i en grym tomatsås.

PXL_20220311_114352601.jpg

Fisk med salsa Verde (utan basilika).

PXL_20220311_114503131.jpg

Gris.

PXL_20220311_120838945.PORTRAIT.jpg

Ostbricka.

PXL_20220311_121015651.PORTRAIT.jpg

Dessert.
Vinet: katastrofalt uselt matchning.

Boletus

Medlem
Foradori Fontana Santa Manzoni Bianco 2020 91p

Petade in denna för att fylla ut en låda auktionsköp. Hade egentligen ingenting att gå på utöver att den fått 98p från Suckling, vilket så klart är ett rejält överbetyg. Aldrig hört talas om Manzoni Bianco tidigare.

Men det är ett riktigt härligt vin. Kanske lite låga syror för er syratorskar där ute men härlig kalkighet och tydliga övertoner av ananas och annan gul frukt. Om man som jag trivs bra med fläskiga vita nordrhonare är det här inte alls fel. Till skillnad från dessa har vinet låga 12,5% vilket inner att man slipper onödigt alkoholstick. Rolig upplevelse.

Attachments

• 16470246965782722192131049113614.jpg
    16470246965782722192131049113614.jpg
    28,7 KB · Visningar: 51

buteljen

Medlem
Tänker att orden "oblint" och "objektivt" inte har någonting öht med varandra att skaffa. Tänker också att ett skalsystem som nedvärderar blindprovning inte är ssk mycket värt för någon konsument.

Hade fö i fjol en intressant dialog med en snubbe på CT som skriver saker som "ohyggligt bra vin, 73p". På min fråga om hur det hängde ihop, svarade denne att han använde sig av den sanna (!) 100-poängskalan.

Religionskriget är förmodligen nära om man väljer att gå vidare i den dialogrutan.

Men, varochen efter sin facon!

...jag kommer personligen att fortsätta prioritera blindprovning. Det är min facon!
Självklart är att prova blint bäst. Men för de som jobbar i branchen och skall leverera ett omdöme om en ny årgång eller ett nytt vin till sina kunder är det väl knappast möjligt i de flesta fall. Dessutom kalibrerar man sig ju ofta med kritikerna så det behöver nödvändigtvis inte vara blint för att man skall få ut användbar info om vinet

Vad gäller snubben som gav 73 p så finns det väl alltid folk det inte är värt att lägga tid på

Last edited:

Wintermute

Medlem
Von Buhl riesling sekt 2015. Första doften får mig att tänka på bdb-champagne, med lite citron och brödsmulor. I munnen är det skyhöga syror, lång, snygg smak av citron, gröna äpplen, lime och en liten brödighet i slutet. En alldeles utmärkt aptitretare! Jag köper nog några till inför sommaren.
Fyra år senare. Koncentrerat och intensivt. Citron, lime, gröna äpplen och skön bittermandel i slutet. Lagringen har gjort nytta! Blint hade jag nog gissat på champagne, men inte Prestige. Kul!

Vingubben

Medlem
Pierre Gonon Saint Joseph 2018
Här tänder jag på alla cylindrar.
Läder, Rökt kött, mogna jordgubbar, anis och kalamataolivspad.
Mer av detta tack.

Visa bifogad bild 25767
57CAB0E7-C4A9-4581-A798-52DC7DD936F4.jpeg

Blev så sugen på ung Gonon efter detta inlägg så det blev att poppa en flaska. Är bara att hålla med om smaknoterna, kanske lägga till lite blodapelsin. Har krypit ur den ungdomliga fasen och numera ung men med bra balans. 93p

CF02A24A-265C-4882-8A49-92AF7821D2E3.jpeg

Renato Ratti Rocche dell'annunziata 2013
Inköpt för snart 5 år sen för 609:-. Idag ligger priset på 999:-.

Tanninerna har mjuknat betydligt med åren men kvar finns ändå fullt tillräckligt för ytterligare 5-15 år i källaren.

I munnen är det en hel del tobak, mörka bär, vanilj och stråk av jordgubb. Len munkänsla, lagom syra och bra balans i smakerna. Lite klen längd vilket drar ner på helhetsbetyget. Kanske förklarar de blygsamma ~89p på CT?

Vinet är skitgott men för 1000:- köper jag annat framöver. 2st kvar att dricka längre fram räcker gott. 91-92 p för min del men kan inte släppa prislappen. Kan inte någon kontinent i öst börja köpa NZ istället för Barolo - tack.

StefanAkiko

Vinet är skitgott men för 1000:- köper jag annat framöver. 2st kvar att dricka längre fram räcker gott. 91-92 p för min del men kan inte släppa prislappen. Kan inte någon kontinent i öst börja köpa NZ istället för Barolo - tack.
Ja, för 1000 spänn skall man antingen få NGT från Rudy, någonting korkskadat / sönderoxiderat ELLER någonting fullkomligt magiskt!

OBS! Detta erbjudande gäller ej Champoo eller Bourgogne.

Ja, för 1000 spänn skall man antingen få NGT från Rudy, någonting korkskadat / sönderoxiderat ELLER någonting fullkomligt magiskt!

OBS! Detta erbjudande gäller ej Champoo eller Bourgogne.
Jag får ju prisångest. Vad finns kvar att köpa om 5-10 år om det fortsätter som det gör nu. Det är ju inte kvalitet som avgör priset nu utan snarare folk som skiter i om vinet kostar 300 eller 1500. Jag har ingen lust att börja börja dricka argentisk cab bara för att det är normalt prissatt.

Vingubben

Medlem
E70CD440-E730-4DD5-A9E5-1DE4F4785F04.jpeg

Plockade upp min gamla bibel och kollade av hur många +90p viner som gjordes 1982 (århundradets årgång enligt Parker) jämfört med 2010.

Pauillac, St Julien och St Estephe fick som årgång 98p både 1982 och 2010. 1982 gjordes 15 viner med 90p eller mer varav en 100p. 2010 så var det 45 viner som levererade 90p eller mer varav 3st 100-poängare.

Pomerol fick 96p 1982 och 95p 2010. 1982 levererade 10 viner 90p eller mer, och 2010 var det 28 viner som kom upp till samma nivå. 1st 100p både 1982 och 2010.

St Emilion fick betyget 94p både 1982 och 2010. 7 st viner lyckades med att nå 90p eller mer 1982, medan hela 60 viner gjorde om bedriften 2010. Inget vin fick 100p 1982 medan två nådde hela vägen 2010.

Ingen jämförelse gjordes med Margaux och Graves då dom bägge fick rätt beskedliga betyg av parker, 86p respektive 88p, och därför inte skulle ge en rättvis jämförelse med 2010.

Vi kan konstatera att det är betydligt fler viner (mer än 3 ggr så många) som når höga poäng nu för tiden jämfört med 40 år sedan trots samma teoretiska referens. Om detta beror på betygsinflation eller bättre vintillverkning lämnar jag till diskussion.

Toppen