buteljen
Medlem
Du utgår från dig själv som hobbyprovare och vad som är kul i din analys.Många intressanta iakttagelser och frågeställningar. Hur en "korrekt" poängskala skall se ut är för mycket religion för min egen del. Min tagning är iaf att det är den blinda bedömning som är det enda som kommer med något slags värde.
Minns tex Parker på blindprovning med Bdx 2005. Han var extremt sparsmakad med kommentarer, men pekade iaf ut ett vin i en flight som en First Growth. Och, voilà, det var ju Cos...
I början satte jag poäng på färgen, men det är ju helt värdelöst blint. Sedan tycker jag inte att färgen spelar någon roll för gommen och näsan. Gissar att någon som inte tänkt riktigt färdigt lade till färg, ben, viskositet mm bara för att det är på något vis mätbart.
Blir ju lite som att också ge flaskans BMI ett poängvärde.
Eller: "jag är amerikan och gillar bara mörklila viner på frukten!" ...vilket diskvalificerar både Tawny och Montrachet.
Som du påpekar ang typicitet som en kvalitetsmarkör, är det ju fullkomligt sjukt. Där tänker man förmodligen att blindprovning är av ondo och att etiketten spelar en särskild roll för poängen.
Jag menar: vore det inte kalas att dricka 200-kr Cava som (blint) ger högre tillfredsställelse än en 2000-kr Champoo? Eller en österrikisk PN för en spottstyver som biter 2000 kr Bgn I rumpan? Eller en meritage från Bulgarien som också besegrar Bdx med 10x prislapp?
...eller en Bojo som tar Grange i marklyft!
Färg, typicitet och pris kan man inte ta blint och har ingenting att göra med njutningen av ett vin för oss som sniffar, snuffar, sörplar och sväljer. Tycker nog att tilltugg och sällskap påverkar mer än färg, etikett, typicitet och prislapp.
100p för sällskapet är jag så pass lyckligt lottad av att jag har upplevt flera gånger. Och, wow, det blir alltid bättre framåt natten!
Ratingsystemet är ju dock framtaget för att ge ett professionellt utlåtande till marknaden/kunden om ett vins klass och kvalitet. "Scoring wines is simply taking a professionals's opinion and applying some sort of numerical system to it on a consistent basis. Scoring permits rapid communicating of information" .
Jag tror inte systemet har fokus på att vi som avancerade hobbyprovare gillar undantag som en Meritage från Bulgarien som klår en Bx för 10 000. "Marknaden" vill att en riesling doftar och smakar som en riesling.
Men det är intressant hur typicitet hanteras och Ozyetra är ju ett perfekt exempel. Det får 97-99p av Parker/Reinhardt och de verkar tycka att det i första hand är en Riesling "This is a spectacular Pechstein undercover and possibly even better than the once legendary 2010 Pechstein GG.". Även om de skriver att det ger "proud greetings to Meursault".
Last edited: