buteljen
Medlem
Ferreira Garrafeira Port 1820 och 1830.
Jag har alltså provat ett 202 år gammalt vin. Känns helt tokigt att läsa vad jag just skrev.
(usla bilder men det är vad som fanns tillgängligt)
1820 Ferreira Garrafeira Port
Mörkt bärnstensfärgad.
Doften är helt makalös. Nötter, choklad, kaffe, kakao, farinsocker, sirap, kryddor, kanderad apelsin, torkade fikon, honung, rök, sot, lakrits mm. Oerhört intensiv, koncentrerad och komplex doft. Obegripligt att ett 202 år gammalt vin kan dofta så här komplext och rent.
I smaken superfin balans. Frisk underbar syra som bär upp hela paketet av lager på lager av koncentrerad frukt. Dansar omkring med fantastisk energi. Finishen är packad till bredden med alla noter som som fanns i doften och sitter kvar i flera minuter (slutade räkna efter ett tag). Är näst intill omskakad av hur bra denna pärla är.
1830 vinet var inte lika exceptionellt som 1820. Inte lika komplex i doften och lite stramare kropp utan den koncentration som 1820 hade. Men ändå ett riktigt bra exemplar det också.
Ferreira var för övrigt det hus som drog igång produktionen av icke fortifierade viner från Douro och som även skapat Barca Velha som jag hade med på en BYOB för ett tag sedan.
Det är lite oklart vad “garrafeira” exakt betydde för 200 år sedan. Båda flaskorna är dock inköpta som “Vintage Port” så definitionen är nog lite diffus. Nuförtiden så är dock definitionen:
Jag har alltså provat ett 202 år gammalt vin. Känns helt tokigt att läsa vad jag just skrev.
(usla bilder men det är vad som fanns tillgängligt)
1820 Ferreira Garrafeira Port
Mörkt bärnstensfärgad.
Doften är helt makalös. Nötter, choklad, kaffe, kakao, farinsocker, sirap, kryddor, kanderad apelsin, torkade fikon, honung, rök, sot, lakrits mm. Oerhört intensiv, koncentrerad och komplex doft. Obegripligt att ett 202 år gammalt vin kan dofta så här komplext och rent.
I smaken superfin balans. Frisk underbar syra som bär upp hela paketet av lager på lager av koncentrerad frukt. Dansar omkring med fantastisk energi. Finishen är packad till bredden med alla noter som som fanns i doften och sitter kvar i flera minuter (slutade räkna efter ett tag). Är näst intill omskakad av hur bra denna pärla är.
1830 vinet var inte lika exceptionellt som 1820. Inte lika komplex i doften och lite stramare kropp utan den koncentration som 1820 hade. Men ändå ett riktigt bra exemplar det också.
Ferreira var för övrigt det hus som drog igång produktionen av icke fortifierade viner från Douro och som även skapat Barca Velha som jag hade med på en BYOB för ett tag sedan.
Det är lite oklart vad “garrafeira” exakt betydde för 200 år sedan. Båda flaskorna är dock inköpta som “Vintage Port” så definitionen är nog lite diffus. Nuförtiden så är dock definitionen:
“What is Garrafeira Port?
This is a very rare style of Port and many Port lovers have never even heard of it, and even fewer have ever tasted one.
Garrafeira Port, which today is only produced by the Niepoort family, is an elegant style of Port made from the grapes of a single harvest, like a Colheita and therefore has a vintage date on the bottle. But "Garrafeira" is its own special category and unique ageing regime.
After aging in wood for three to six years the wine is transferred to glass demijohns ("bon bons") which can vary (in the Niepoort Lodge) from seven to eleven liters apiece, and the ageing process continues in glass. This type of aging adds a unique character known as "cheiro has garrafa" (translates to: savour or essence of the bottle) which is derived from prolonged direct contact with the glass demijohns. Further aging in the demijohns, sometimes for well over 50 years helps to produce a seamless, smooth Port that is delicate, fresh and possesses great finesse.”
Last edited: