Höstens första BYOB hemma hos mig bjöd på en fantastisk line up .
Bästa vin för kvällen blev 2009 Chateau Montrose (97p) med 2018 Andremily Mourvèdre (96p) hack i häl. Bästa vita blev 2005 Chateau Pape Clément Blanc (95p).
Visa bifogad bild 26902
Visa bifogad bild 26903
Vita
2005 Château Pape Clément Blanc - 93 p
Stor doft av honung, nougat, smörkola, dova gula frukter. Sälta i eftersmaken.
Här låg de flesta runt 95 p men jag tyckte inte den hade riktigt tryck i midpalate och ingen direkt lager på lager komplexitet. Vet inte om jag var tillfälligt förvirrad, men jag tyckte inte den nådde upp till de nivåerna.
NV Schloss Gobelsburg Tradition Heritage Cuvee 50 Years - 93 p
Kul vin som jag hade med mig. Egentligen omöjligt att gissa blint eftersom det är en cuvee gjord för att fira Schloss Gobelsburgs 850 års jubileum. Vinet är en blend av 31 olika årgångar (den äldsta från 1970) och 9 olika druvor.
Gyllene färg med gröna stick. Stor doft avd exotisk frukt, kanderad ananas, kaprifol. Mycket koncentrerad. Mineralisk. Stor, fet kropp men ändå slank och elegant. Vaxig textur. Ingen lyckades pricka land.
2014 Domaine Georges Vernay Condrieu Coteau de Vernon - 92 p
Inte så ofta man dricker högklassisk Condrieu. Mycket trevlig med fet textur och mineralsälta. Tyckte dock den hade lite väl beskt avslut och saknade lite energi.
1996 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia - 93
Hounung, nötter, aprikos, bokna äpplen, smörkola, kryddor, ingefära. Ingen gissade på Tondonia. Jättebra kvalitetsvin, men lämnade inget större avtryck egentligen.
1992 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant Savennières-Coulée de Serrant - ?
Det blev lite fel med det här vinet tror jag. Det öppnades precis innan provningen och alla tyckte det var defekt. Den som hade med sig vinet var lite vag och både höll med och inte höll med, men styrde inte riktigt upp det utifrån vilket vin det var. Vi kom fram till att det var defekt och satte det åt sidan. Men när vi gick tillbaka till det efter några timmar så var det mesta bortblåst. Dock fick det inget fokus igen eftersom de röda var så jäkla bra. Det fanns några centiliter kvar i flaskan dagen efter och då var det ett helt annat vin (med massor med toner av björnklister/mandel). Riktigt synd att detta inte öppnades långt innan provningen.
2012 Pol Roger Champagne Vintage Brut - 90 p
Jag tog fram en champagne som eftersläckare. Trevlig och bra men inget wow.
Röda
2009 Château Montrose - 95-96p
Fantastiskt vin. Choklad, mocca, valrhona, lite mynta. Krämig, nästan gräddig textur. Voluptuous. Otroligt koncentrerad. Har många, många år framför sig. Lite otillgänglig just nu tyckte jag, men det tyckte inte de flesta andra kring bordet. Typ “Hur kan ni inte fatta att detta är ett 100 poängs vin”.
2002 Château Léoville Las Cases St. Julien - 95p
Kom efter Montrose. I mitt tycke, för kvällen ungefär lika bra. Dock är väl 2002 inte en långlagrare så Montrosen har ju helt andra förutsättningar. Men väldigt gott vin. Lager på lager av komplexitet. Lakrits, kryddor, viol, euchalyptus/örter. Slank och elegant. Himla god.
2015 Bodegas Lanzaga (Telmo Rodriguez) Rioja Tabuerniga - 94-95p
Vilket spännande vin!! Jag var helt ute o cyklade. Först var jag inne på norra Rhone pga pepprigheten, kryddigheten och elegansen. När det hade lagt sig lite så … kan det vara en Corton? Så otroligt elegant med lager på lager av komplexitet. Men det var alltså Tempranillo från Rioja! Väldigt ungt men oh, så bra det var. Första gången jag provar Rodriquez single vineyard Riojor.
En kommentar på insta gör mig nyfiken - “…exceptionellt vin, en slags återgång till proto-rioja före vinlus och allt.” Har noll koll på dessa viner… någon som har provat och har några inspel?
1996 Abadia Retuerta Cabernet Sauvignon Pago Valdebellon - 92p
Det här vinet fick 96-97p av Wine Advocate 1998.
Mognadstoner, sötfruktig cassis, mynta. Bra tryck, lång finish. Dock så stack syran iväg lite och kändes utanpåliggande. Vinet har nått sin topp men är en mycket välbevarad 27-åring. Jätteroligt vin att prova!
2004 Torbreck Mataro The Pict - 93p
Hade lite volatil syra, mognadstoner men en trevlig fräschör som lyfte vinet. Bra finish. Kändes att den var från varmare breddgrader. Ingen gissade Mourvédre. De flesta trodde Syrah och Australien fanns med i gissningarna.
När det avslöjades att det var Torbrecks “Mataro The Pict” i näst sista glaset (vi kör alltid ett vin i taget) så kunde jag knappt hålla masken inför kvällens sista flaska som var mitt vin - Andremily Mourvèdre. Vad är oddsen att två av världens bästa viner gjorda på Mourvèdre kommer upp precis efter varandra i en blindprovning utan tema? Helt otroligt!
2018 Andremily Mourvèdre - 97p
Otroligt bra vin och WOTN för mig. Vet inte riktigt hur de lyckas men just kombinationen av maffig frukt och samtidigt elegans och stringens är väldigt speciell. Stor koncentration, tät, kryddig, mörka bär, lite örtig, sandelträ, rostade toner, elegans. Choklad, sammet, fräsch, elegant, power, bra tryck och extremt lång finish.