Esko
Medlem
Dungar så klart rätt. Är dock sökbart på ”Dancer” så får hoppas att de ska räcka tills nästa gång!Skriv gärna ut identitet på vinet när du gör en not så man kan få en träff på det om man söker. Speciellt om det är så där bra !
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Dungar så klart rätt. Är dock sökbart på ”Dancer” så får hoppas att de ska räcka tills nästa gång!Skriv gärna ut identitet på vinet när du gör en not så man kan få en träff på det om man söker. Speciellt om det är så där bra !
Är det Malmöslang???Dungar så klart rätt.
”En av varje, tack!”Visa bifogad bild 26973Visa bifogad bild 26974
Tänkte på dig @StefanAkiko när jag var i Frankrike i somras och besökte Leclerc (typ ICA) och hittade dessa godingar.
Nä de är feta fingrar, skulle stå ”du har”.Är det Malmöslang???
Jag är fortfarande störd över två saker gällande det vinet:Inte riktigt på samma nivå som @StefanAkiko men det är iaf ett erkänt distrikt.
Visa bifogad bild 26970
Not kommer så småningom.
Oj!Visa bifogad bild 26973Visa bifogad bild 26974
Tänkte på dig @StefanAkiko när jag var i Frankrike i somras och besökte Leclerc (typ ICA) och hittade dessa godingar.
Fantastiskt vin, blir säkert en underbar upplevelse!Visa bifogad bild 26975
Vad dricker ni ikväll? Öppnade just kvällens middagsvin - 1998 Penfolds Grange - för att ge det lite luft. Helt makalöst vilken koncentration, komplexitet, balans och en flera minuter lång finish känns det som . Avrundade tanniner och massor med lager på lager av mörk körsbärsfrukt, mörk choklad, kryddor, lakrits, läder and you name it. Nu börjar en fem timmar lång väntan tills middagen serveras .
(97% Shiraz, 3% Cabernet Sauvignon. Kalimna, Barossa Valley, Padthaway, Magill)
Brunello från Montalcino är nästan alltid underbartHar precis dragit korken ur en 2015 Il Poggione BdM
Poggio scalette, fantastisk producent! Har man vägarna förbi greve rekommenderar jag allt vad jag orkar att boka in ett besök hos dem. Vi var 2 personer och fick privat visning och provning som var utöver det vanliga. Utsikten var helt magisk och det blir verkligen tydligt vilken höjd man är på. Il carbonaione håller jag närmast hjärtat, men även piantonaia är en stor favorit. Kul att 19 dricker så pass bra redan nu!Vi besökte PRIMO igår och jag har nu lagt upp en artikel om denna italiensktalande pärla i Yokohama. Här!
Medhavt:
Visa bifogad bild 26985
2019 Estate Argyros Cuvée Monsignori, Santorini (Assyrtiko), 92p
Som att dricka ström. Inte på samma nivå som Evdemon från häromsistens, men grym. Intensiv, elektrisk, lång, har varm frukt men ändå fantastisk mineralitet i en öppen arkitektur.
2019 Il Carbonaione, 94p
Vi ploppade en flaska nyligen och ingenting är annorlunda utom att jag pillade upp poängen ett snäpp. Det här är så bra att det har potential för 100p. Men idag galet för ungt. Bara 4 flaskor kvar...
En rätt:
Visa bifogad bild 26986
Carpaccio med gazpacho.
Sedan blindserverades vi ett bonusvin:
Visa bifogad bild 26987
2018 Baglio di Serramarocco, Nero d'Avola, Sicilien, 85p
Det enda jag kunde säga om detta ljusröda vin var att det var inte varken Nebbiolo, PN, Gamay, Nerello Mascalese eller underlig tagning på Grenache.
På nosen: dov och djup, mörk frukt med en parfymerad släng av sminkavdelning.
I munnen är det mycket kort, men har bra frukt, ren "vinös" karaktär utan inslag av varmt klimat. Bra syror och i det närmaste inga tanniner.
Jag gissade norra Italien men var helt renons på druva.
Magplask, naturligtvis
Men, livet gick vidare mot ostbrickan och några skvättar med lite mer ålder.:
Visa bifogad bild 26988
2002 Château Suduiraut, 92 p.
Den blir förmodligen inte bättre än så här innan den sherryfierar sig om en 20-40 år. Ansiktslöst men gott som phan!
1957 Château Prieuré du Monastir del Camp, Rivesaltes, 99p
Jädrar fjädrar! Det här är så bra att man knappt vet ens vartåthän man skall ta vägen. Doftar och smakar ALLT som är vackert och mer därtill. Smaken tar aldrig slut och är perfekt balanserad.
Skall ta en aftonsittning med detta vin och dissekera det.
Väl hemkommna genomförde vi en miniprovning:
Visa bifogad bild 26989
1997 Tufaie Soave Classico av Bolla, F
Extremt sönderoxiderad. Totalt osniffbar. Vägrade smaka.
1991 Weinhaus Kaisergarten Blauer Zweigelt Spätlese trocken Pannonischer Reigen 90p
Druvan Blauer Zweigelt blir det sällan en bälgar i sig.
Mörkt röd med tegling. Vacker färg.
Nosen är dov med bra jordighet och en aning oxidation.
I munnen beter sig detta som en habil Bdx som nått vägs ände. Låga tanniner men bra syra och frukt som håller mot oxidationen på ett bra sätt.
Avsevärt bättre vin än vad jag hade förväntat mig!
Sen var det sovdags på temat: det är ju en dag imorgon också
Står på vår gemensamma Bucket List att besöka Poggio Scalette. Tycker det är förfärligt att det är så pass underbart redan nu. Det lär inte finnas någon flaska kvar då det börjar vara dags att dricka upp dem...Poggio scalette, fantastisk producent! Har man vägarna förbi greve rekommenderar jag allt vad jag orkar att boka in ett besök hos dem. Vi var 2 personer och fick privat visning och provning som var utöver det vanliga. Utsikten var helt magisk och det blir verkligen tydligt vilken höjd man är på. Il carbonaione håller jag närmast hjärtat, men även piantonaia är en stor favorit. Kul att 19 dricker så pass bra redan nu!
Har en 2017 liggandes, dricker bra redan nu förstår jag men vad vore optimalt tror du?Står på vår gemensamma Bucket List att besöka Poggio Scalette. Tycker det är förfärligt att det är så pass underbart redan nu. Det lär inte finnas någon flaska kvar då det börjar vara dags att dricka upp dem...
Ka-blam!Visa bifogad bild 26975
Vad dricker ni ikväll? Öppnade just kvällens middagsvin - 1998 Penfolds Grange - för att ge det lite luft. Helt makalöst vilken koncentration, komplexitet, balans och en flera minuter lång finish känns det som . Avrundade tanniner och massor med lager på lager av mörk körsbärsfrukt, mörk choklad, kryddor, lakrits, läder and you name it. Nu börjar en fem timmar lång väntan tills middagen serveras .
(97% Shiraz, 3% Cabernet Sauvignon. Kalimna, Barossa Valley, Padthaway, Magill)
Min kristallkula är alltid både immig och dimmigHar en 2017 liggandes, dricker bra redan nu förstår jag men vad vore optimalt tror du?
Hur var Il Carbonaione map på ek? Några årgångar jag provat har varit extremt ekstinna, som att suga på ekplanka.Vi besökte PRIMO igår och jag har nu lagt upp en artikel om denna italiensktalande pärla i Yokohama. Här!
Medhavt:
Visa bifogad bild 26985
2019 Estate Argyros Cuvée Monsignori, Santorini (Assyrtiko), 92p
Som att dricka ström. Inte på samma nivå som Evdemon från häromsistens, men grym. Intensiv, elektrisk, lång, har varm frukt men ändå fantastisk mineralitet i en öppen arkitektur.
2019 Il Carbonaione, 94p
Vi ploppade en flaska nyligen och ingenting är annorlunda utom att jag pillade upp poängen ett snäpp. Det här är så bra att det har potential för 100p. Men idag galet för ungt. Bara 4 flaskor kvar...
En rätt:
Visa bifogad bild 26986
Carpaccio med gazpacho.
Sedan blindserverades vi ett bonusvin:
Visa bifogad bild 26987
2018 Baglio di Serramarocco, Nero d'Avola, Sicilien, 85p
Det enda jag kunde säga om detta ljusröda vin var att det var inte varken Nebbiolo, PN, Gamay, Nerello Mascalese eller underlig tagning på Grenache.
På nosen: dov och djup, mörk frukt med en parfymerad släng av sminkavdelning.
I munnen är det mycket kort, men har bra frukt, ren "vinös" karaktär utan inslag av varmt klimat. Bra syror och i det närmaste inga tanniner.
Jag gissade norra Italien men var helt renons på druva.
Magplask, naturligtvis
Men, livet gick vidare mot ostbrickan och några skvättar med lite mer ålder.:
Visa bifogad bild 26988
2002 Château Suduiraut, 92 p.
Den blir förmodligen inte bättre än så här innan den sherryfierar sig om en 20-40 år. Ansiktslöst men gott som phan!
1957 Château Prieuré du Monastir del Camp, Rivesaltes, 99p
Jädrar fjädrar! Det här är så bra att man knappt vet ens vartåthän man skall ta vägen. Doftar och smakar ALLT som är vackert och mer därtill. Smaken tar aldrig slut och är perfekt balanserad.
Skall ta en aftonsittning med detta vin och dissekera det.
Väl hemkommna genomförde vi en miniprovning:
Visa bifogad bild 26989
1997 Tufaie Soave Classico av Bolla, F
Extremt sönderoxiderad. Totalt osniffbar. Vägrade smaka.
1991 Weinhaus Kaisergarten Blauer Zweigelt Spätlese trocken Pannonischer Reigen 90p
Druvan Blauer Zweigelt blir det sällan en bälgar i sig.
Mörkt röd med tegling. Vacker färg.
Nosen är dov med bra jordighet och en aning oxidation.
I munnen beter sig detta som en habil Bdx som nått vägs ände. Låga tanniner men bra syra och frukt som håller mot oxidationen på ett bra sätt.
Avsevärt bättre vin än vad jag hade förväntat mig!
Sen var det sovdags på temat: det är ju en dag imorgon också
Intressant val av glas till Knipser, ser ut som Pokal från IkeaTvå trevliga jämförelser från helgen inleddes i fredags med pinot noir och Tyskland vs Frankrike. Kanske en något ojämn jämförelse med tanke på att Trapet Gevery-Chambertain Ostrea 2010 kostade ungefär dubbelt så mycket, hade lagrats fyra år längre i flaskan samt kommer från en absolut toppårgång. Trots detta höll Knipser Kirschgarten GG 2014 den tyska fanan högt och visade att Spätburgunder inte bör underskattas.
Visa bifogad bild 26997Visa bifogad bild 26998