Söndagsafton i London.
Man förbjöd mig att ta anteckningar, för syftet (enligt de dumma britterna) var att dricka, njuta och vara glada.
VOTN var utan minsta tvekan:
1976 Richard Nagler Winkeler Hasensprung Riesling Auslese. Bärnstensfärgad med stor, rik doft av mogen Riesling utan petrochem. Mineraliteten sken igenom på ett underbart sätt. Smaken var lång, sötman helt på tillbakagång, elegant, rikt välbyggt. Behövde några timmar airtime innan det sken starkt.
1985 Graham's Vintage Port ping
@Mats som jag öppnade för en dryg vecka sedan och valde att bli tveksam till. Men, nu var den i fantastisk form! Fraktade det decanterade portvinet i PET-flaska och hällde tillbaka det i originalflaskan, med glada tillrop om att jag måste ha varit Rudy's hemlige hjälpreda. Ett kraftfullt vin idag, med otroligt intensiv röd frukt, brutalt ungt och med en lysande framtid längre bort. Dricker för lite portvin...
Sedan var där en extremt transparent
2012 Pascal Jolivet Pouilly Fumé som var det vin som snabbast tömdes. Tror flaskan och glasen var tömda inom 15 min. Helt klart kvällens godaste upplevelse. Och sedan var där en lång rad rött från Bdx, Spanien och en särdeles minnesvärd Touriga Nacional från Duoro,
2009 Quinta do Ataide Reserva av Altano som var så välgjort att jag på studs beställde alla flaskor som fanns kvar i The Bordeaux Cellars' lager: 5 st. Ett portugisiskt vidunder med liknande struktur som en jäkligt tight high end Napa Cab... (£15 per flaska...)
Festen slutade hemma hos Robin som ville showa loss sin enorma jukebox. Måndagen tillbringades med huvudet i vadd och 5 timmars flanerande i Londons innerstad.
Så underbar kväll, att jag fick muskelvärk i bukmuskulaturen av alla goda skratt. Roligare med nördar tror jag inte går att åstadkomma. Varmt rekommenderat!