BYOB I Lund igår
. Roliga och kluriga viner. WOTN blev en magisk 1992 Caymus Cab.
Intressant att de två WA 100-poängarna (Egly och Chapoutier) inte alls levererade på den nivån - the magic of blindprovningar!
Även kul att prova två riktigt bra Mourvèdre bredvid varandra igen och att visa upp Escombro för det här gänget.
2014 Domaine Vincey Champagne Grand Cru Le Grand Jardin (90p)
Brödig, gula äpplen, lite svamp. Inte så jättekomplex doft.
I smaken bra koncentration, men ganska stum och lite oenergisk tyckte jag.
2008 Egly-Ouriet Champagne Grand Cru Brut Millésimé (94-95p)
Mitt vin. Deg 09/19
Elegant och samtidigt kraftfullt. Väldigt vinöst. Stor, komplex doft av toffee, smörkola, mjölkchoklad, nougat, rökigt, apelsin, ingefära
I munnen krämig, koncentrerad, balanserad, lång finish. Har en fantastisk attack, men tappar sedan lite energi efterhand i finishen. Meningarna var delade och det fick poäng från 92-96. Det levde dock inte upp till de 100 p som den fått av WK.
2017 Hudson Vineyards Chardonnay Little Bit (95p)
Så himla gott vin. Stor, underbar komplex doft av lyxiga fat, gräddkola. Mandel, aprikos,grillad citrus, lite floral, rök. Härlig textur, fet och sträv munkänsla om vartannat. Lång finish.
24 mån på fat (80% nya).
Flera av oss var och snurrade runt i Norra Rhone ett par varv.
2013 M. Chapoutier Ermitage Blanc De L’Orée (92)
Ytterligare en 100 poängare med i flighten som inte alls levde upp till det.
Drack 2017 för några år sedan och det var något helt annat. Kändes som att det kommit in i någon tunnel. Kom aldrig loss riktigt, men med tålamod så levererar det säkert högre. Honungstoner, stor fet kropp.
1992 Caymus Cabernet Sauvignon Special Selection (95-96p)
Doftar som en riktigt bra Bordeaux. Fantastisk doft. Diskussioner om det kan vara Pauillac? Men det är ju inte riktigt så där stramt utan lite rundare. Kan det vara St Julien? Någon är inne på att det kanske är mer merlot i så det kanske är högra stranden? Men det har lite varmare, mognare, rundare frukt och inte det här svala, strama Bx-avslutet. Kan det vara US? Ja, det var en Napa cab. Himla kul att prova och det blev kvällens WOTN.
Opus One Overture (94p)
Blend av fem bxdruvor, mix av 2010, 2011 och 2012.
Sammetslen vahlronachoklad. Yppiga mörka körsbär, plommon, tobak, läder. Lena tanniner, bra koncentration, lång finish. Ja tack.
2016 Château de la Négly Coteaux du Languedoc La Clape L’Ancely (94p)
Det är inte ofta jag dricker viner från Languedoc. Men det här var ju verkligen spännande! 85% Mourvedre, 10% Grenache, 5 % Syrah.
Stall, mörk solmogen frukt, lakrits, viol, lite örtig, kakao. Stor kropp, tät, koncentrerad, maffig.
2017 Andremily Mourvèdre (94-95p)
Kul att prova detta i en annan årgång. Tycker det är lite mer nedtonat än vad 2018 var. Kommer inte riktigt ihåg diskussionerna men jag tror ingen nämnde Mourvèdre. Mycket chark, köttig, oliver, mörkröd frukt. Koncentrerat, maffigt, balanserat, lång finish. Väldigt bra.
2013 Laboratorio Rupestre Escombro (94-95p)
Mitt vin.
Kul att ha med denna gamla forumfavorit i en blindprovning. Drack det senast 2017 och då var det i princip ogenomträngligt tyckte jag. Det är fortfarande mycket av allt, men nu jäklar börjar det bli ordning. Det var sista vinet så noteringarna är inte de bästa men tanninerna har rundats av betydligt och aromerna är mer distinkta - blåbär, mörkröda körsbär, sot, piptobak, lakrits, kött, svarta oliver, buljong. Mycket komplext med lager på lagerkänsla. Finns en tilltalande fräschör i vinet trots att det är så bombastiskt. Lång finish. Har en flaska kvar och den får ligga ett bra tag till. Är det någon annan som har flaskor kvar av Escombro eller kanske har köpt nyare årgångar?
2008 André Clouet Dream Vintage (89p)
Tog fram detta till pizzan. Kändes som det behövdes lite bubblor för att avsluta kvällen.
Inga noter. Trevligt, publikfriande vin.