Producentprovning för mig en väldigt okänd producent från Barolo -
Damilano som befinner sig i Barolo by och äger ca 58(!) hektar vinmark. Provningen gjordes av en mycket duktig person som representerade vinfamiljen - väldigt vältalig och bjöd in publiken till både skratt och diskussion.
De viner som provades var:
Langhe Arneis 2021
N: Päron, fläder, honung
M: Behaglig struktur i vinet, väldigt tillgängligt, domineras av gula äpplen, honungsmelon och mineralitet. Relativt trevlig bekantskap av de Arneis jag provat. 86-88p
Barbera d´Asti 2021
N: Mörka bär, lakrits, grusväg
M: Hög syra, mörka bär viss struktur men väldigt linjär ett bra "everyday wine". 85p.
Langhe Nebbiolo Marghe 2020
N: Körsbär, saltstänk, saltlakrits, rosor
M: Linjär och enkel Nebbiolo, viss taninstruktur. Domineras av körsbär, salt lakrits och granatäpplen. 86-88p
Barolo Lecinquevigne 2018 (blend av 5st olika kommuner i Barolo (Barolo, Verduno, Grinzane Cavour, La Morra och Novello)
N: Mynta, rosor, körsbär och lakrits.
M: Rosor, körsbär, lakrits, grapefrukt. Fin struktur och väldigt tillgängligt och fruktdrivet vilket kännetecknar årgången. 89-91p
Barolo Lecinquevigne 2017
Allt kändes mycket större än 2018 men ikväll så är det lite för mycket syradrivet och extrem taninstruktur - tror verkligen detta kan utvecklas till något bra på 5-10 år. Idag får den 88p med potential på 92p
Barolo Cannubi 2018
N: Blodapelsin, körsbär, rosor, läder och tobak.
M: Smakerna går hand i hand med doften och för att vara en Cannubi så hade jag förväntat mig mer, saknar komplexitet och väldigt linjär. 89-91p
Barolo Cannubi 2017
Som 2018 fast känns mer komplext i smaken men även här som i deras Classico (
Lecinquevigne) så är det väldigt hög syra och extrema taniner som gör att det är för ungt att serveras.
Summa sumarum: En väldigt enkel och linjär producent som vad han själv berättar försöker göra tillgängliga viner och inte ska behöva lagras allt för länge för att drickas (undantag 2017). Men det jag tar med mig mest är ffa skillanderna på årågnarna 2017 och 2018 därav 2018 kan drickas idag medan 2017 behöver tid.