Pecorella, söndagsmiddag och lite väl mogna viner för hustruns smak.:
2015 Brusset Les Hauts de Montmirail, Gigondas, 86p
Trist, endimensionell Syrah som redan (iaf denna putell) kastat in handduken och levererar oxidativa toner så hustrun kväljdes. En hel del sediment. Personligen hade jag en rätt god relation med denna flaska till den grillade wagyu som serverades som sista rätt i afton. Mums!
1991 Viña Herminia GR, Rioja, 94 p
Vilken annorlunda upplevelse jämfört med den föregående flaskan av denna Rioja. Köptes på auktion som ett par. Den första flaskan hade perfekt fyllnadsgrad men presterade inte alls väl. Denna flaska var upp till axeln och öppnades som en vaskningswannabe. Korken gav upp på mitten, men var inte indränkt alls.
Initiala ploppdofterna var ... oxiderade, men de försvann. Den syrliga strukturen fick mig att känna mig som ett barn igen, i en godisbutik! Du vet, när varje doft kittlar dina salivkörtlar. Fantastiskt! Precis som detta vin.
Otroliga mängder sediment i denna flaska. Efter dekantering hemma var nivån sänkt från mid-shoulder till lost-below-shoulder…
Lätt och genomskinlig tegel-orange färg.
Doften lutar mot det avancerade, inte bara på positiva sätt.
I munnen är de oxiderade aromerna från doften helt enkelt ... inte ... här. På paletten visar vinet upp tobak, torkad frukt, hö och en vacker mentolkvalitet som är galet underbar. Detta är fö en glad och djup påminnelse om varför biff är en så fantastisk rätt. Kvällens rätter med kött ingick omedelbart äktenskap med denna vän. En stor upplevelse för mig
Detta var på alla sätt, en stor Rioja GR som den föregående flaskan inte var. Och det är fantastiskt att denna axelfyllda saft var så mycket bättre än den föregående, perfekt fyllda flaskan... Går emot min förståelse för vin... Dock är jag alltid glad att acceptera mina nådegåvor var de än är att finna ;-)
Andra flaskan av två, från fynd på auktion. 100 pix för två flaskor är egentligen kriminellt…
Efterskrift
1991 var ett utmärkt år i Rioja, vilket gav druvor av hög kvalitet som tillät vinmakarna att skapa djupa och välstrukturerade viner. Observera att den här flaskan har åldrats på ett sätt som skiljer sig från vad man förväntar sig baserat på både årgång och fyllnadsnivå. Men, ibland har man tur