Två franska klassiker!
2009 Château Coutet, Sauternes-Barsac
1960 Domaine de Lacresse, Rivesaltes
Först ut: Rivesaltes: Detta var sista glaset av denna återfödda jätte, som ploppades i mars, i år. Dess utveckling har varit en resa att minnas. Rivesaltes-viner är fö kända för sin komplexitet och långvariga mognadspotential, tröga uppvaknande etc, vilket exemplifieras av denna flaska.
Dofterna är rika och kraftfulla, vilket påminner om ett väl åldrat portvin från 1950- eller 1960-talet. Detta har känslomässig impact, nästan som att vrida tillbaka tiden.
Färgen är en lätt tegelsten, helt enkelt bedårande. Vinets dofter erbjuder en symfoni av torkad frukt, brittisk (hemsk) julfruktkaka, ett uns av palo cortado, tobak, konfekt, choklad och soliga morgnar, hö, kryddiga aromer, . Kort sagt: detta är ett ultrakomplext vin.
Och smaken... wow! Jag tror att det visar sig från sin bästa sida nu, jmf med tidigare noter. Men jag kommer inte att justera betyget uppåt. Det kanske var så att jag var lite "vinjournalist-generös" tidigare. Oavsett det, är detta vin helt fantastiskt. Det är mindre än "medium sött", och syran är spektakulär. De mogna tobaksaromerna strövar fritt och skapar en oförglömlig upplevelse bland alla andra fantastiska aromer…
Detta vin kommer att leva för evigt, och är något att skåda och njuta av för kommande generationer.
Köp: vid första åsyn!
Drick: från nu till dina barnbarnsbarns 75-årsdagar. Och ännu längre...
Så, nästa gång du får möjlighet att prova ett Rivesaltes-vin, ta det! Dess unika smaker och dofter, dess åldrandepotential och dess förmåga att hålla sig i toppform över årtionden gör det till ett vin att minnas. Denna smakanteckning är ett vittnesbörd till Rivesaltes oöverträffade kvalitet och komplexitet. Än en gång, köp så snart du ser denna putell!!!
Sedan sista glaset av
2009 Château Coutet, 94p
Helt galet bra… Denna flaska ploppades den 11 mars nådens år, i år.
Tidigare har jag givit den 92p. "För söt, oförlöst och onödigt ung."
I afton har den inte förändrats tillräckligt för att nå högre poäng. Men det är ett underbart, schlurpdrucket vin som gifter sig med alla kategoroer ost…
Men, visst behöver den mer syra - det här funkar inte, Bettan!
Men, mjae, jooo… Den är faktiskt märkbart bättre än tidigare och trots den låga syran, ge den 94p.
Kolaremmar, vacker citrus, djup lakrits, fänkål och säkerligen 100-tals aromer som trötta jag inte fixar att dyka ned bland.
…synd på syran, annars hade det sannolikt varit avsevärt närmare 100p…