Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Kul rapport och jag är inte förvånad men all heder till alla som blottar sina tillkortakommanden. Dessutom hade du inget att vinna, hade du klarat det så hade jag kunnat säga att du hade 50 % chans.:ängel:

Utan doft är det närmast omöjligt att göra några djupare analyser och synen påverkar extremt mycket. Ögonbindel är nog att föredra för jag kunde se färg i de svarta ISO-glasen från en viss vinkel.

Hjärnan funkar som en matris av in- och utsignaler så det är inte lätt att veta vad som är jag- eller flaskvariation när man provar vin. Läs Jamie Goode om du inte gjort det än.:)
Vad gäller synen var det väldigt intressant att så fort jag såg vilket glas rosén var i så började jag känna mer röda noter i både doft och smak.
Har upplevt det tidigare, men det var så länge sedan det experimentet gjordes så hade glömt bort det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En ståndsmässig fredag har precis slagit på startknappen. Alte Liebe är där vi avslutar en osedvanligt intensiv vecka.

Bordet är dukat!
Vinerna lämnade vi vid förra besöket och de dekanterades för snart fyra timmar sedan.
PXL_20230707_085925387.jpg
PXL_20230707_085951424.jpg

Menyn framkallar snålvatten så det är svårt svälja rätt...

PXL_20230707_091611958.jpg

2003 Ducru Beaucaillou, Bdx
2014 Dal Forno Romano, Valpolicella

DC är syrlig och rätt tunn. Hade aldrig satt den som en 2003:a

DF är magisk... Potential för 100p. Har en fin karamell att suga på under kvällen.



...som lär sluta på liknande vis:
PXL_20230707_091612740.jpg

🤪🥳🥴😵💫😵🥸
 

LeChat

Medlem
IMG_5099.jpeg

-2020 Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Premier Cru Vers Cras

-Bollinger Special Cuvée Brut


Blev inspirerad av @Vingubben som gjorde pasta med bl. a. citron och ost för någon dag sedan. Lät fräscht och gott! Jag tänkte därför göra en gräddig pastasås med bl.a. räkor, vitlök, citron och parmesan.
Skärmavbild 2023-07-07 kl. 19.17.42.jpeg


Frun går på semester idag så vi njuter både lite bourgogne & champagne. Inga stora flaskor, men ack så goda!:cigarr:

Lekte lite med olika glas för bourgognen. Började med Veritas bourgogne men tyckte att kupan blev en lite väl stor kostym att fylla för denna finlemmade fransos. Bytte till Veritas champagne som gav en bättre helhetsupplevelse av både doft och smak. Tyckte att vinet fick bättre koncentration och blev mer fokuserat.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 29490
-2020 Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Premier Cru Vers Cras

-Bollinger Special Cuvée Brut


Blev inspirerad av @Vingubben som gjorde pasta med bl. a. citron och ost för någon dag sedan. Lät fräscht och gott! Jag tänkte därför göra en gräddig pastasås med bl.a. räkor, vitlök, citron och parmesan.

Frun går på semester idag så vi njuter både lite bourgogne & champagne. Inga stora flaskor, men ack så goda!:cigarr:

Lekte lite med olika glas för bourgognen. Började med Veritas bourgogne men tyckte att kupan blev en lite väl stor kostym att fylla för denna finlemmade fransos. Bytte till Veritas champagne som gav en bättre helhetsupplevelse av både doft och smak. Tyckte att vinet fick bättre koncentration och blev mer fokuserat.
Hur var bollyn?
Vi köpte väl en batch ungefär samtidigt har jag för mig, för ca 2 år sen
Jag har inte poppat ngn ännu.
 

LeChat

Medlem
Hur var bollyn?
Vi köpte väl en batch ungefär samtidigt har jag för mig, för ca 2 år sen
Jag har inte poppat ngn ännu.
Det gjorde vi, men jag köpte även en låda på Catawiki och har haft lite svårt att hålla isär dessa. :rolleyes:
Oavsett så bjöd den på både elegans & kraft. Saknar lite nerv som NV oftast gör, men det kan man säkert ha överseende med när den fått några års ytterligare mognad. God, ja, men ytterligare mognadstoner skulle vara smaskens.
Hela källaren skulle tjäna på att man blev nykterist i sådär en tio år.
 

epeb

Medlem
Kvällens provning med familjen. Helt i StefanAkikos anda.

Chateau Pichon Lalande 1976
Chateau Musar 1982
Col D'Orcia Poggio Al Vento Riserva 1990

...och första platsen gick till Ch. Musar. Där plommon, russin och tobak var framträdande. Runt fylligt, långt, Smakade mer.

Pichon har tappat en del sen senast (7 år sedan) men är fortfarande trevligt men mötte för bra motstånd i kväll.

Poggio Al Vento klev in som god tvåa. Pigg, frisk, är inte förbi toppen ännu.

IMG_2130-3.jpg
 

Mina Vinare

Medlem
AE7D3BCE-0220-4A3C-B44E-D30E7B762B30.jpeg

Alltid lika kul att prova gamla mot nya världen i olika kombinationer, trots att för en ”nyavärlden-kramare” som mig kommer det sällan som en överraskning vem som vinner…

2013 Saxum, Paso Robles ”Broken Stones” har en djup tät purpurröd färg. Doften är stor och rökig med en ton av skokräm, backelit och garrigue. Rosmarin, örter, rökt kött och lakrits med ett drag av torkat läder.

Smaken stämmer med doften men med mer frukt som körsbär, jordgubbar och cassis. Choklad, mocka och viss kärvhet i eftersmaken. Gott men fortfarande ungt och outvecklat men potential för framtiden inom 5-10år (95p).

2010 La Peira, Terrasses du Larzac ”La Peira” har en mörk och tät svartröd färg. Doften är stor och utvecklad med inslag av läder, tryffel och allmänt skogiga toner.

Smaken domineras av sötlakrits, rostat kaffe och körsbär. Påtaglig beska och kärvhet som känns betydligt yngre än 13år. Choklad och mocka med inslag av mint (94p).

Tokungt och har provat många flaskor genom åren och alltid känts som om framtiden ligger för det här vinet. Börjar tvivla om det någonsin lossnar - känns som Bordeaux 1975. Stramt…
 

buteljen

Medlem
Bodegas Poniente Amontillado V.O.R.S El Aljibe Saca 1/19
Snittålder 40 år

1688997504356.jpeg


Mycket sherry blir det!
Vacker mahognyfärg.
Otroligt koncentrerat och samtidigt väldigt elegant och delikat. Komplext och sältigt. Balanserat och harmoniskt med världens längsta lager-på-lager-finish.
Underbart
😍
.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter tre veckors semester med "kvantitets- före kvalitetsviner" börjar vi arbetsveckan med något lite mer spännande:
poggio antico.jpg

1980 Poggio Antico Brunello di Montalcino Riserva: doft av saltvatten, torkade körsbär, halm, kaffe, mynta och svarta vinbär. I smaken finns kaffe, svarta vinbär, smör, körsbär, lingon och choklad. Tjock, koncentrerad, varm frukt, mjuka tanniner och en hel del fat. Bra balans och fin mognad. 90p
 

LeChat

Medlem
IMG_5118.jpeg

2018 Simon Bize Savigny-lès-Beaune

2001 Château Sigalas Rabaud


Härligt med tisdag!
Hittade lite kantareller i skogen idag och tänkte göra en repris på förra årets supersmarriga pastasås med kantareller, grädde, bacon, rom och parmesan.
Till den blir det en enkel bourgogne med bra frukt och jordiga toner. Även lite brasved sticker ut.

Men om kantarellerna är skogens guld så serveras det annat guld i glaset bredvid. Öppnade den igår och tyckte väl att den var bra, men kunde då bara skönja vad som komma skulle. Igår var det mest tropisk frukt och lite saffran i avslutet och syran kom inte riktigt fram. Men, så idag! Idag är den magnifik! Nu har det tillkommit bl.a. kaffe, hemgjord kola och tydlig saffran mm. Sjukt gott! :cigarr:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens provning med familjen. Helt i StefanAkikos anda.

Chateau Pichon Lalande 1976
Chateau Musar 1982
Col D'Orcia Poggio Al Vento Riserva 1990

...och första platsen gick till Ch. Musar. Där plommon, russin och tobak var framträdande. Runt fylligt, långt, Smakade mer.

Pichon har tappat en del sen senast (7 år sedan) men är fortfarande trevligt men mötte för bra motstånd i kväll.

Poggio Al Vento klev in som god tvåa. Pigg, frisk, är inte förbi toppen ännu.

Visa bifogad bild 29496
Wow!
Vilken fantastisk tillställning…
När, var, hur fick du tag i denna klassiska Musar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter tre veckors semester med "kvantitets- före kvalitetsviner" börjar vi arbetsveckan med något lite mer spännande:
Visa bifogad bild 29509
1980 Poggio Antico Brunello di Montalcino Riserva: doft av saltvatten, torkade körsbär, halm, kaffe, mynta och svarta vinbär. I smaken finns kaffe, svarta vinbär, smör, körsbär, lingon och choklad. Tjock, koncentrerad, varm frukt, mjuka tanniner och en hel del fat. Bra balans och fin mognad. 90p
Ser ut som om du och ditt gäng avnjutit någonting "onaturligt".
Jag är med hela vägen. Måste ha varit fantastiskt. Underbart!
 

matage

Medlem
Visa bifogad bild 29499
Alltid lika kul att prova gamla mot nya världen i olika kombinationer, trots att för en ”nyavärlden-kramare” som mig kommer det sällan som en överraskning vem som vinner…

2013 Saxum, Paso Robles ”Broken Stones” har en djup tät purpurröd färg. Doften är stor och rökig med en ton av skokräm, backelit och garrigue. Rosmarin, örter, rökt kött och lakrits med ett drag av torkat läder.

Smaken stämmer med doften men med mer frukt som körsbär, jordgubbar och cassis. Choklad, mocka och viss kärvhet i eftersmaken. Gott men fortfarande ungt och outvecklat men potential för framtiden inom 5-10år (95p).

2010 La Peira, Terrasses du Larzac ”La Peira” har en mörk och tät svartröd färg. Doften är stor och utvecklad med inslag av läder, tryffel och allmänt skogiga toner.

Smaken domineras av sötlakrits, rostat kaffe och körsbär. Påtaglig beska och kärvhet som känns betydligt yngre än 13år. Choklad och mocka med inslag av mint (94p).

Tokungt och har provat många flaskor genom åren och alltid känts som om framtiden ligger för det här vinet. Börjar tvivla om det någonsin lossnar - känns som Bordeaux 1975. Stramt…
Jag drack La Peira -06 i slutet av augusti ifjol och tyckte då (för första gången) att den var i fin tidig mognadsfas eller "close to peak" utan att för att för den skull vara nära utförsbacken.
Hade en notis om att jag tror den klarar utvecklas många år till men att den passade min gom fint nu... men det var ju iofs en 06 och inte 10 ;)
 

Mina Vinare

Medlem
Jag drack La Peira -06 i slutet av augusti ifjol och tyckte då (för första gången) att den var i fin tidig mognadsfas eller "close to peak" utan att för att för den skull vara nära utförsbacken.
Hade en notis om att jag tror den klarar utvecklas många år till men att den passade min gom fint nu... men det var ju iofs en 06 och inte 10 ;)

Får hoppas 2010 kommer i samma fas snart! Har provat tidigare årgångar som betydligt yngre och inte upplevt samma knutenhet som i 2010. Tror det är något med årgången rent generellt och har upplevt samma tendenser i många CndP 2010 - inte alla men alltför många för min smak.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Auktionsfynd från Danmark, 5-6 år sedan.
Musar var med i en fyndlåda där det mesta var ganska trist o anonymt, men med ett snittpris på 43 kr. ska man inte klaga 😁
…och nu har auktionsfirman konkat i dagarna så det blir inte fler fynd därifrån tyvärr.
Så skall en slipsten dras!
Bra jobbat! ( ◠‿◠ )
Hade gärna, och mer än gärna, rest till Swe för bara denna Musar.
Magiskt fynd!!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Två franska klassiker!
2009 Château Coutet, Sauternes-Barsac
1960 Domaine de Lacresse, Rivesaltes

Först ut: Rivesaltes
: Detta var sista glaset av denna återfödda jätte, som ploppades i mars, i år. Dess utveckling har varit en resa att minnas. Rivesaltes-viner är fö kända för sin komplexitet och långvariga mognadspotential, tröga uppvaknande etc, vilket exemplifieras av denna flaska.

Dofterna är rika och kraftfulla, vilket påminner om ett väl åldrat portvin från 1950- eller 1960-talet. Detta har känslomässig impact, nästan som att vrida tillbaka tiden.

Färgen är en lätt tegelsten, helt enkelt bedårande. Vinets dofter erbjuder en symfoni av torkad frukt, brittisk (hemsk) julfruktkaka, ett uns av palo cortado, tobak, konfekt, choklad och soliga morgnar, hö, kryddiga aromer, . Kort sagt: detta är ett ultrakomplext vin.

Och smaken... wow! Jag tror att det visar sig från sin bästa sida nu, jmf med tidigare noter. Men jag kommer inte att justera betyget uppåt. Det kanske var så att jag var lite "vinjournalist-generös" tidigare. Oavsett det, är detta vin helt fantastiskt. Det är mindre än "medium sött", och syran är spektakulär. De mogna tobaksaromerna strövar fritt och skapar en oförglömlig upplevelse bland alla andra fantastiska aromer…

Detta vin kommer att leva för evigt, och är något att skåda och njuta av för kommande generationer.

Köp: vid första åsyn!
Drick: från nu till dina barnbarnsbarns 75-årsdagar. Och ännu längre...

Så, nästa gång du får möjlighet att prova ett Rivesaltes-vin, ta det! Dess unika smaker och dofter, dess åldrandepotential och dess förmåga att hålla sig i toppform över årtionden gör det till ett vin att minnas. Denna smakanteckning är ett vittnesbörd till Rivesaltes oöverträffade kvalitet och komplexitet. Än en gång, köp så snart du ser denna putell!!!

PXL_20230709_084056502_Original.jpeg


Sedan sista glaset av 2009 Château Coutet, 94p
Helt galet bra… Denna flaska ploppades den 11 mars nådens år, i år.
Tidigare har jag givit den 92p. "För söt, oförlöst och onödigt ung."
I afton har den inte förändrats tillräckligt för att nå högre poäng. Men det är ett underbart, schlurpdrucket vin som gifter sig med alla kategoroer ost…
Men, visst behöver den mer syra - det här funkar inte, Bettan!
Men, mjae, jooo… Den är faktiskt märkbart bättre än tidigare och trots den låga syran, ge den 94p.
Kolaremmar, vacker citrus, djup lakrits, fänkål och säkerligen 100-tals aromer som trötta jag inte fixar att dyka ned bland.

…synd på syran, annars hade det sannolikt varit avsevärt närmare 100p…
 
Toppen