Söndagsmiddagens viner:
Visa bifogad bild 29602Visa bifogad bild 29603
2018 Don Tomasi Cabernet & Nero d'Avola! 88p
Swullig och underbar sak till kött och grill för dem som gillar ungfrukt.
Tobak, rått gummi, lakrits, CS à la Napa och väl mycket sol.
2019 Château d'Angles, 81p
Sediment som stelnat till flagor i botten.
Låga syror, smakar som gles hallonsylt med en matsked tanniner.
Komplexitet saknas idag och ingenting tyder på att det är som en Carlsberg:
"Worth waiting for."
Ägaren har varit vinmakare på både Lafite Rothschild och Pétrus, men lyckas inte ssk bra här heller. La Clape är annars en fantastisk platå som tillåter Gerard Bertrand skapa magi och Château de la Négly skapa oändligheter. På CT är detta den tredje största hyllvärmaren från La Clape bland ca 85 producenter…
Visa bifogad bild 29605
Ibland finns bara ettan och tvåan. Ser tyvärr onekligen ut som om La Clape är ett sådant område…
De två första på lostan från CT är stora vinmakare med magiska viner. Att redan nr tre på listan suger, känns lite murket, typ som St Estephe där redan nr fyra suger…
Muscadetten däremot… Galet underbar!
Visa bifogad bild 29606
2019 La Tour Gallus, Muscadet de Sèvre et Maine sur lie Gorges, 94p (som Muscadet är detta nära perfektion!)
Mörkt ljusgul och gnistrande klar.
Vid plopp:
Solkiga äpplen och murriga toner av bruna frukter… *urkel* som inte utlovar varken njutning eller värt drickas…
…men efter lite luftning (dbl-dekantering med efterföljande flaskluftning med öppen kork under fyra timmar) klev allt vackert fram!
I nosen blev detta citrus, vått grus och fläderblom med inslag av vackra (milda) örter och en charmerande kvalitet av torkad tvätt som just plockats in.
I munnen erbjuder detta en öppen arkitektur av rang och klass som serverar en galet vacker mineralitet… Var tvungen hej-hej-hejda mig för att sommelieren på Pecorella skulle få sig några droppar. På önskelistan stod "mandel" men, trots ljus och guidad lykta fann vi ingen mandel öht.
Hustrun dissade detta vin som tunnt (hon fnyser åt mineralitet) och menlöst med alltför hög syra, 70p.
Efter dialog kom vi fram till att hennes erfarenheter av Sancerre var så pass mycket större att … tja … jag får nog välja mellan min gamla flamma och min älskade hustru då vi har middagar tillsammans. Vad gör man inte.
Trollslända = トンボ = TOMBO
Lyckades fö att för första gången fånga Japans speciella svarta trollslända på bild. Den flyger inte som andra trollsländor. Det är ett unikum till art.
Visa bifogad bild 29604
På YouTube kan du se vad jag menar.
Ett exempel:
Annars kan du alltid söka på dess japanska namn: 神様トンボ、gudarnas trollslända.