This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Paul Avril - Clos De Papes Châteaunuf-Du-Pape 2009
Körde i förra helgen Coravin på detta vilket jag idag fick ångra. Förra helgen var det eld och lågor i positiv mening. Hade allt i princip men idag var frukten lite ”umph” den var där men dog lika fort och vart mestadels syra och sekundära toner. Förra helgen gav mig enorma förväntningar som inte slog igenom idag tyvärr. Idag är vi på 90p. Förra helgen var det 95-96p.
Lärdom: kör inte coravin på viner med viss mognad.
Visa bifogad bild 29628
Ska tillägga att jag endast tog ett glas förra helgen så var säkert fyra femtedelar kvar av flaskan när jag öppna den igår.Intressant - har själv inte fastnat för Coravin men det känns ju som detta var hela poängen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-årigt vin en vecka vad ska grejerna då vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 års ålder kan man ju bara korka igen med samma kork och ställa in i kylen så klarar den sig fint en vecka. Vad säger det allsmäktiga forumet?
Första frågan blir ju om du använde utrustningen korrekt med rätt gaspatron.Paul Avril - Clos De Papes Châteaunuf-Du-Pape 2009
Körde i förra helgen Coravin på detta vilket jag idag fick ångra. Förra helgen var det eld och lågor i positiv mening. Hade allt i princip men idag var frukten lite ”umph” den var där men dog lika fort och vart mestadels syra och sekundära toner. Förra helgen gav mig enorma förväntningar som inte slog igenom idag tyvärr. Idag är vi på 90p. Förra helgen var det 95-96p.
Lärdom: kör inte coravin på viner med viss mognad.
Visa bifogad bild 29628
Har själv inget eget behov av Coravin eftersom detta är sant i min värld:Intressant - har själv inte fastnat för Coravin men det känns ju som detta var hela poängen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-årigt vin en vecka vad ska grejerna då vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 års ålder kan man ju bara korka igen med samma kork och ställa in i kylen så klarar den sig fint en vecka. Vad säger det allsmäktiga forumet?
Intressant att läsa din not. Håller med att detta är ett väldigt bra vin för årgång 2015. Drack det förra året. Börjar nu också bli svårt att hitta.Visa bifogad bild 29631
Jérôme Bressy, Gourt de Mautens 2015
Jérôme gör bra viner överlag men med 2015 lyckades han nog med allt. Perfekt balans, inget som sticker ut, kraftpaket utan att bli överdrivet. Detta vin var bra för flera år sedan men utvecklas i fin takt och har många år kvar. 97p
Intressant att läsa din not. Håller med att detta är ett väldigt bra vin för årgång 2015. Drack det förra året. Börjar nu också bli svårt att hitta.
Är samtidigt nyfiken på 2016 som enligt en del upplever är ännu "vassare". En del anser däremot att stilen är för mkt av modern fruktbomb. Har du någon erfarenhet av 2016? 2016 går att hitta och jag överväger en beställning.
Vertikal från april 2020. 2015 är överlägset bäst enligt de flesta.Efter att ha satt 98 p blint på en Gourt de Mautens 2015 så bestämde jag mig för att ha en vertikal. Tillfälligt lyckokast, okänd demonproducent eller dålig vinprovare?
Visa bifogad bild 19804
Flaskorna som dracks halvblint var Gourt de Mautens 2014 - 2017 med SQN Grenache 2016 (helblint för övriga) som blindbock. Ordningen slumpades. Att gissa blindbocken var inte helt lätt även för mig som åtminstone visste vad det var för vin. Märktes också i gissningarna.
Gourt de Mautens 2017
Björnbär, läder, fikon och alkoholstick redan på doften. Grymt kraftigt vin med bra längd och tydlig alkohol på smaken. Mycket restsötma här så känns som jäsningen avbrutits. I mesta laget även för mig men det gör inte ont att dricka. Efter att bara ha luktat på alla vinerna gissade jag 2016 eller SQN men bestämde mig för 2016. Tydligen är 2017 en riktig varm årgång med kraft med.
Gourt de Mautens 2015
Lite mer blandade bär än nummer 1 och mer återhållsamt och integrerat. Blåbär, vinbär och lite björnbär. Känner även en viss trevlig örtighet i doften. Mindre kraftig än första vinet men ändå väldigt mycket kraft. Liter mer harmoniskt och efter att ha smakat gissade jag 2015. Tyckte jag kände igen vinet.
Gourt de Mautens 2016
Mindre doft än övriga och har bara skrivit björnbär. Hade vinet som näst sist.
Gourt de Mautens 2014
Kvällens mest avvikande vin och snackis. Stall, brett och vinbär på näsan med rätt trist smak. En gissade att detta var blindbocken (bdx) och det hade jag nog själv gjort blint. För mig var 2014 defekt med bretten. Å andra sidan, hade det varit en bdx så hade det kanske varit gott och bretten känts som en krydda. Enda vinet som jag inte fyllde på av den här kvällen men kom ändå på tredje plats totalt.
SQN Grenache 2016
Mycket viol och björnbär här. Alkoholen kändes men inte lika tydligt som i första vinet. Var övertygad om att detta eller första vinet var SQN. Valde till sist rätt efter att ha tänkt efter och gått på kvalitén. Kvällens bästa vin för mig. Vingubben gissade mycket imponerande på SQN Grenache 2015!
Flest rätt hade Vingubben med 3 rätta gissningar inklusive blindbocken!
Min ranking:
Total ranking med inverterad poäng med 1 p för första plats (antal förstaröster):
- SQN Grenache 2016
- 2015
- 2017
- 2016
- 2014
1. 2015 - 9 p (2)
SQN - 9 p (2)
3. 2014 - 16 p (1)
4. 2016 - 20 p
5. 2017 - 21 p
Slutsatsen blir att Gourt de Mautens håller över lag med 2015 i spetsen efter att vunnit två blindprovningar på raken. Hade grymt höga förväntningar på 2015 vilket brukar vara bekymmersamt men den levererade igen. Inte 98 p men typ 96 pinnar kan den få.
Instämmer, hellre hangover än leftoverHar själv inget eget behov av Coravin eftersom detta är sant i min värld:
Visa bifogad bild 29640
Men, andra har stor nytta av Coravin eftersom det fungerar (!) och det passar dem som gillar att dricka på det viset.
För egen del är det resan genom en flaska som är spännande. Man hinner liksom lära känna vinet på det sättet. Vill jag följa det över tid köper jag fler flaskor.
Varochen efter sin façon.
Sedan funkar ju olika viner väldigt olika. Mina erfarenheter av att lufta CdP har mest varit katastrofala. Medan i princip alla andra rödviner bara blir bättre med någon timmes luftning. Yngre (under ca 15 år) BdM, Bdx, Syrah mfl mår ofta riktigt bra av att ploppas kvällen innan.
Söta viner, oxiderade viner och stärkta viner spar jag under kork i rumstemperatur. Ofta uppemot halvåret. Ssk de röda förstärkta vinerna blir bara bättre...
Vertikal från april 2020. 2015 är överlägset bäst enligt de flesta.
Kan flika in att 2016 är riktigt riktigt bra.Vertikal från april 2020. 2015 är överlägset bäst enligt de flesta.
Älskar din poesiInstämmer, hellre hangover än leftover
Är det gott dricks det upp, är det räligt går det till råttorna, dvs. i vasken.
Jo men det kan man göra enligt min erfarenhet. Har haft Coravin i snart 10 år och äldre coravinade flaskor håller normalt absolut mer än en vecka.Intressant - har själv inte fastnat för Coravin men det känns ju som detta var hela poängen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-årigt vin en vecka vad ska grejerna då vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 års ålder kan man ju bara korka igen med samma kork och ställa in i kylen så klarar den sig fint en vecka. Vad säger det allsmäktiga forumet?
Polyamour sa Bill.Visa bifogad bild 29644
2012 Château La Croix Pomerol
2012 Château Haut-Bailly
Genomlider lördagen med ett par flaskor bordeaux från 2012 och entrecôte.
Båda goda på sitt sätt men samtidigt ganska lika. Haut-Bailly har mer karaktär av goda fattoner å ena sidan, samtidigt som vinet från Pomerol har en gnutta cabernet franc som är högst älskvärd. Bordeaux är en region som lätt väcker polyamorösa känslor.
Hade du vintagenål? Lät du flaskan stå i rumstemperatur för att kunna återförslutas innan kylen?Ska tillägga att jag endast tog ett glas förra helgen så var säkert fyra femtedelar kvar av flaskan när jag öppna den igår.