This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Paul Avril - Clos De Papes ChĂąteaunuf-Du-Pape 2009
Körde i förra helgen Coravin pĂ„ detta vilket jag idag fick Ă„ngra. Förra helgen var det eld och lĂ„gor i positiv mening. Hade allt i princip men idag var frukten lite âumphâ den var dĂ€r men dog lika fort och vart mestadels syra och sekundĂ€ra toner. Förra helgen gav mig enorma förvĂ€ntningar som inte slog igenom idag tyvĂ€rr. Idag Ă€r vi pĂ„ 90p. Förra helgen var det 95-96p.
LÀrdom: kör inte coravin pÄ viner med viss mognad.
Visa bifogad bild 29628
Ska tillÀgga att jag endast tog ett glas förra helgen sÄ var sÀkert fyra femtedelar kvar av flaskan nÀr jag öppna den igÄr.Intressant - har sjÀlv inte fastnat för Coravin men det kÀnns ju som detta var hela poÀngen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-Ärigt vin en vecka vad ska grejerna dÄ vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 Ärs Älder kan man ju bara korka igen med samma kork och stÀlla in i kylen sÄ klarar den sig fint en vecka. Vad sÀger det allsmÀktiga forumet?
Första frÄgan blir ju om du anvÀnde utrustningen korrekt med rÀtt gaspatron.Paul Avril - Clos De Papes Chùteaunuf-Du-Pape 2009
Körde i förra helgen Coravin pĂ„ detta vilket jag idag fick Ă„ngra. Förra helgen var det eld och lĂ„gor i positiv mening. Hade allt i princip men idag var frukten lite âumphâ den var dĂ€r men dog lika fort och vart mestadels syra och sekundĂ€ra toner. Förra helgen gav mig enorma förvĂ€ntningar som inte slog igenom idag tyvĂ€rr. Idag Ă€r vi pĂ„ 90p. Förra helgen var det 95-96p.
LÀrdom: kör inte coravin pÄ viner med viss mognad.
Visa bifogad bild 29628
Har sjÀlv inget eget behov av Coravin eftersom detta Àr sant i min vÀrld:Intressant - har sjÀlv inte fastnat för Coravin men det kÀnns ju som detta var hela poÀngen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-Ärigt vin en vecka vad ska grejerna dÄ vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 Ärs Älder kan man ju bara korka igen med samma kork och stÀlla in i kylen sÄ klarar den sig fint en vecka. Vad sÀger det allsmÀktiga forumet?
Intressant att lÀsa din not. HÄller med att detta Àr ett vÀldigt bra vin för ÄrgÄng 2015. Drack det förra Äret. Börjar nu ocksÄ bli svÄrt att hitta.Visa bifogad bild 29631
JĂ©rĂŽme Bressy, Gourt de Mautens 2015
JérÎme gör bra viner överlag men med 2015 lyckades han nog med allt. Perfekt balans, inget som sticker ut, kraftpaket utan att bli överdrivet. Detta vin var bra för flera Är sedan men utvecklas i fin takt och har mÄnga Är kvar. 97p
Intressant att lÀsa din not. HÄller med att detta Àr ett vÀldigt bra vin för ÄrgÄng 2015. Drack det förra Äret. Börjar nu ocksÄ bli svÄrt att hitta.
Ăr samtidigt nyfiken pĂ„ 2016 som enligt en del upplever Ă€r Ă€nnu "vassare". En del anser dĂ€remot att stilen Ă€r för mkt av modern fruktbomb. Har du nĂ„gon erfarenhet av 2016? 2016 gĂ„r att hitta och jag övervĂ€ger en bestĂ€llning.
Vertikal frÄn april 2020. 2015 Àr överlÀgset bÀst enligt de flesta.Efter att ha satt 98 p blint pÄ en Gourt de Mautens 2015 sÄ bestÀmde jag mig för att ha en vertikal. TillfÀlligt lyckokast, okÀnd demonproducent eller dÄlig vinprovare?
Visa bifogad bild 19804
Flaskorna som dracks halvblint var Gourt de Mautens 2014 - 2017 med SQN Grenache 2016 (helblint för övriga) som blindbock. Ordningen slumpades. Att gissa blindbocken var inte helt lÀtt Àven för mig som Ätminstone visste vad det var för vin. MÀrktes ocksÄ i gissningarna.
Gourt de Mautens 2017
BjörnbÀr, lÀder, fikon och alkoholstick redan pÄ doften. Grymt kraftigt vin med bra lÀngd och tydlig alkohol pÄ smaken. Mycket restsötma hÀr sÄ kÀnns som jÀsningen avbrutits. I mesta laget Àven för mig men det gör inte ont att dricka. Efter att bara ha luktat pÄ alla vinerna gissade jag 2016 eller SQN men bestÀmde mig för 2016. Tydligen Àr 2017 en riktig varm ÄrgÄng med kraft med.
Gourt de Mautens 2015
Lite mer blandade bÀr Àn nummer 1 och mer ÄterhÄllsamt och integrerat. BlÄbÀr, vinbÀr och lite björnbÀr. KÀnner Àven en viss trevlig örtighet i doften. Mindre kraftig Àn första vinet men ÀndÄ vÀldigt mycket kraft. Liter mer harmoniskt och efter att ha smakat gissade jag 2015. Tyckte jag kÀnde igen vinet.
Gourt de Mautens 2016
Mindre doft Àn övriga och har bara skrivit björnbÀr. Hade vinet som nÀst sist.
Gourt de Mautens 2014
KvÀllens mest avvikande vin och snackis. Stall, brett och vinbÀr pÄ nÀsan med rÀtt trist smak. En gissade att detta var blindbocken (bdx) och det hade jag nog sjÀlv gjort blint. För mig var 2014 defekt med bretten. à andra sidan, hade det varit en bdx sÄ hade det kanske varit gott och bretten kÀnts som en krydda. Enda vinet som jag inte fyllde pÄ av den hÀr kvÀllen men kom ÀndÄ pÄ tredje plats totalt.
SQN Grenache 2016
Mycket viol och björnbÀr hÀr. Alkoholen kÀndes men inte lika tydligt som i första vinet. Var övertygad om att detta eller första vinet var SQN. Valde till sist rÀtt efter att ha tÀnkt efter och gÄtt pÄ kvalitén. KvÀllens bÀsta vin för mig. Vingubben gissade mycket imponerande pÄ SQN Grenache 2015!
Flest rÀtt hade Vingubben med 3 rÀtta gissningar inklusive blindbocken!
Min ranking:
Total ranking med inverterad poÀng med 1 p för första plats (antal förstaröster):
- SQN Grenache 2016
- 2015
- 2017
- 2016
- 2014
1. 2015 - 9 p (2)
SQN - 9 p (2)
3. 2014 - 16 p (1)
4. 2016 - 20 p
5. 2017 - 21 p
Slutsatsen blir att Gourt de Mautens hÄller över lag med 2015 i spetsen efter att vunnit tvÄ blindprovningar pÄ raken. Hade grymt höga förvÀntningar pÄ 2015 vilket brukar vara bekymmersamt men den levererade igen. Inte 98 p men typ 96 pinnar kan den fÄ.
InstÀmmer, hellre hangover Àn leftoverHar sjÀlv inget eget behov av Coravin eftersom detta Àr sant i min vÀrld:
Visa bifogad bild 29640
Men, andra har stor nytta av Coravin eftersom det fungerar (!) och det passar dem som gillar att dricka pÄ det viset.
För egen del Àr det resan genom en flaska som Àr spÀnnande. Man hinner liksom lÀra kÀnna vinet pÄ det sÀttet. Vill jag följa det över tid köper jag fler flaskor.
Varochen efter sin façon.
Sedan funkar ju olika viner vÀldigt olika. Mina erfarenheter av att lufta CdP har mest varit katastrofala. Medan i princip alla andra rödviner bara blir bÀttre med nÄgon timmes luftning. Yngre (under ca 15 Är) BdM, Bdx, Syrah mfl mÄr ofta riktigt bra av att ploppas kvÀllen innan.
Söta viner, oxiderade viner och stÀrkta viner spar jag under kork i rumstemperatur. Ofta uppemot halvÄret. Ssk de röda förstÀrkta vinerna blir bara bÀttre...
Vertikal frÄn april 2020. 2015 Àr överlÀgset bÀst enligt de flesta.
Kan flika in att 2016 Àr riktigt riktigt bra.Vertikal frÄn april 2020. 2015 Àr överlÀgset bÀst enligt de flesta.
Ălskar din poesiInstĂ€mmer, hellre hangover Ă€n leftover
Ăr det gott dricks det upp, Ă€r det rĂ€ligt gĂ„r det till rĂ„ttorna, dvs. i vasken.
Jo men det kan man göra enligt min erfarenhet. Har haft Coravin i snart 10 Är och Àldre coravinade flaskor hÄller normalt absolut mer Àn en vecka.Intressant - har sjÀlv inte fastnat för Coravin men det kÀnns ju som detta var hela poÀngen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-Ärigt vin en vecka vad ska grejerna dÄ vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 Ärs Älder kan man ju bara korka igen med samma kork och stÀlla in i kylen sÄ klarar den sig fint en vecka. Vad sÀger det allsmÀktiga forumet?
Polyamour sa Bill.Visa bifogad bild 29644
2012 ChĂąteau La Croix Pomerol
2012 ChĂąteau Haut-Bailly
Genomlider lördagen med ett par flaskor bordeaux frÄn 2012 och entrecÎte.
BÄda goda pÄ sitt sÀtt men samtidigt ganska lika. Haut-Bailly har mer karaktÀr av goda fattoner Ä ena sidan, samtidigt som vinet frÄn Pomerol har en gnutta cabernet franc som Àr högst ÀlskvÀrd. Bordeaux Àr en region som lÀtt vÀcker polyamorösa kÀnslor.
Hade du vintagenÄl? LÀt du flaskan stÄ i rumstemperatur för att kunna Äterförslutas innan kylen?Ska tillÀgga att jag endast tog ett glas förra helgen sÄ var sÀkert fyra femtedelar kvar av flaskan nÀr jag öppna den igÄr.