Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har mĂ€rkt Ă€r sig finewines.se inte sig likt rent utseendemĂ€ssigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bĂ€ttre matcha vĂ„r tidigare fĂ€rgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den hĂ€r forumtrĂ„den!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oscaro

Medlem
Domaine Leflaive Meursault 1er Sous le dos d’Ane 2010
Premox 😓
Doftade som mogen stilla champagne, men oxidativa toner tog över totalt i munnen.
IMG_6268.jpeg
 

mackan92

Medlem
Paul Avril - Clos De Papes ChĂąteaunuf-Du-Pape 2009

Körde i förra helgen Coravin pĂ„ detta vilket jag idag fick Ă„ngra. Förra helgen var det eld och lĂ„gor i positiv mening. Hade allt i princip men idag var frukten lite ”umph” den var dĂ€r men dog lika fort och vart mestadels syra och sekundĂ€ra toner. Förra helgen gav mig enorma förvĂ€ntningar som inte slog igenom idag tyvĂ€rr. Idag Ă€r vi pĂ„ 90p. Förra helgen var det 95-96p.

LÀrdom: kör inte coravin pÄ viner med viss mognad.
1691169947681.jpeg
 

Vingubben

Medlem
IMG_4709.jpeg


JĂ©rĂŽme Bressy, Gourt de Mautens 2015

JérÎme gör bra viner överlag men med 2015 lyckades han nog med allt. Perfekt balans, inget som sticker ut, kraftpaket utan att bli överdrivet. Detta vin var bra för flera Är sedan men utvecklas i fin takt och har mÄnga Är kvar. 97p
 
Paul Avril - Clos De Papes ChĂąteaunuf-Du-Pape 2009

Körde i förra helgen Coravin pĂ„ detta vilket jag idag fick Ă„ngra. Förra helgen var det eld och lĂ„gor i positiv mening. Hade allt i princip men idag var frukten lite ”umph” den var dĂ€r men dog lika fort och vart mestadels syra och sekundĂ€ra toner. Förra helgen gav mig enorma förvĂ€ntningar som inte slog igenom idag tyvĂ€rr. Idag Ă€r vi pĂ„ 90p. Förra helgen var det 95-96p.

LÀrdom: kör inte coravin pÄ viner med viss mognad.
Visa bifogad bild 29628

Intressant - har sjÀlv inte fastnat för Coravin men det kÀnns ju som detta var hela poÀngen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-Ärigt vin en vecka vad ska grejerna dÄ vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 Ärs Älder kan man ju bara korka igen med samma kork och stÀlla in i kylen sÄ klarar den sig fint en vecka. Vad sÀger det allsmÀktiga forumet?
 

mackan92

Medlem
Intressant - har sjÀlv inte fastnat för Coravin men det kÀnns ju som detta var hela poÀngen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-Ärigt vin en vecka vad ska grejerna dÄ vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 Ärs Älder kan man ju bara korka igen med samma kork och stÀlla in i kylen sÄ klarar den sig fint en vecka. Vad sÀger det allsmÀktiga forumet?
Ska tillÀgga att jag endast tog ett glas förra helgen sÄ var sÀkert fyra femtedelar kvar av flaskan nÀr jag öppna den igÄr.
 

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Idag var det bakisfrukost:

PXL_20230805_005430824.jpg


...och dÄ hÀr gick det till att nÄ dÀrhÀn:

PXL_20230804_051949730.PORTRAIT.jpg


Först ut ett litet glas av Ärets gula vin i vÄrt hus: 2012 FrutiÚre vinicole du Pupillin Arbois Pupillin Vin Jaune

SĂ„ bra som unga Vin Jaune blir.
Kommer att njuta mer av det efter det fÄtt sig en stunds vila under kork. Hoppas fÄ anledning Äterkomma.

Sedan preppade jag kvÀllens avslutande vin pÄ Alte Liebe, en unik Moscatel de Setubal gjord pÄ den mycket sÀllsynta druvan Moscatel Roxo som resulterat i att vinet Àr Rosé. Iaf för nu. Om 50 Är lÀr fÀrgen ha valt andra nyanser.

2019 JosĂ© Maria da Fonseca Moscatel Roxo Moscatel de SetĂșbal, 93p Har stor uppsida att vĂ€ntas!

Mitt första glas av denna unika och begÄvade flaska rosé.

Intensiva Moscatel de Setubal-aromer som jag Àlskar sÄ djupt.
I munnen har den den perfekta balansen mellan syra och sötma över en uppsjö av magiska aromer: Engelskt te đŸ«–, tobak, apelsinblommor, jasmin och mineralitet.

Ser mycket fram emot att njuta av nĂ€sta glas av detta över poesi av R.S. Thomas 📖

KvĂ€llens röda viner tömdes över Alte Liebes köksmagi. Min första flĂ€tade fisk. Kockens foie gras terrine fick mig tĂ„rögd av hĂ€nförelse med perfekt rostade valnötter som den perfekta pricken över det perfekta i:et đŸ„Č
PXL_20230804_104242472.PORTRAIT.jpg PXL_20230804_100735342.PORTRAIT.jpg

Tema: Syrah - original mot utmanare.


PXL_20230804_105927805.PORTRAIT.jpg


2005 Domaine Vincent Paris Cornas Granit 60, 92p
Mitt livs första Vincent Paris:
Ljust röd med lÀtta inslag av tegel.
Det började som en stram och strikt militÀr. "Sa-tannisk" med bra syror som hÄller laserfokus.

Det kÀndes riktigt ungt i början av middagen (efter dubbel dekantering och 1 timmes vila) men utvecklade mer och mer en CÎte RÎtie-karaktÀr som till slut liksom föll sönder och imploderade.

Första tvÄ timmarna: 95p.
FjÀrde timmen: 90p.
Kork: perfekt skick.

2009 Red Car Syrah, Sonoma Valley 97p
Mörkt röd fĂ€rg med dragning mot lila 💜
Mycket mörk, rik aromprofil av anis, lakrits, jord och lite alkohol. Upphöjd och storslagen.

I munnen har detta fortfarande lite babyfett att slÀppa, men den enorma tanninvÀggen börjar (Àntligen) bli tillgÀnglig för oss som dricker.

Detta Àr en exceptionell Syrah! En utmanare av rang!

TvÄ flaskor kvar.
NĂ€sta om ~5 Ă„r.

Efter middagen, promenerade vi till det lilla haket Am Rhein, som trots namnet mest serverar viner frÄn Mosel.

Vi hade med oss en present till Madame, en halvbutelj:

PXL_20230804_131443183.jpg


2010 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Auslese #1

Vackert gul men korksksdad đŸ€Ź

Skit var den presenten vĂ€rd đŸ˜”â€đŸ’«

Hustrun och jag avslutade kvĂ€llen med varsitt glas tĂŒskt vin:

Det Àr sÄ sÀllsynt att dricka vin frÄn Baden, men denna 2020 Weingut Franz Keller SpÀtburgunder, 83p gav inte direkt mersmak.

Det vita valet, 2020 Immich-Batterieberg Riesling C.A.I. Kabinett Trocken, 80p, var vattnig och utan innehÄll Àven om syrorna var helt ok.


....detta resulterade i att jag vaknade med trög skalle, uttorkad mun och i stort behov av frukost.

Livet Ă€r vackert đŸ„°
 

Attachments

  • PXL_20230804_131614352.jpg
    PXL_20230804_131614352.jpg
    46,4 KB · Visningar: 41

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Paul Avril - Clos De Papes ChĂąteaunuf-Du-Pape 2009

Körde i förra helgen Coravin pĂ„ detta vilket jag idag fick Ă„ngra. Förra helgen var det eld och lĂ„gor i positiv mening. Hade allt i princip men idag var frukten lite ”umph” den var dĂ€r men dog lika fort och vart mestadels syra och sekundĂ€ra toner. Förra helgen gav mig enorma förvĂ€ntningar som inte slog igenom idag tyvĂ€rr. Idag Ă€r vi pĂ„ 90p. Förra helgen var det 95-96p.

LÀrdom: kör inte coravin pÄ viner med viss mognad.
Visa bifogad bild 29628
Första frÄgan blir ju om du anvÀnde utrustningen korrekt med rÀtt gaspatron.

Andra frÄgan rör korken, men den ser fin ut pÄ bilden.
 

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Intressant - har sjÀlv inte fastnat för Coravin men det kÀnns ju som detta var hela poÀngen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-Ärigt vin en vecka vad ska grejerna dÄ vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 Ärs Älder kan man ju bara korka igen med samma kork och stÀlla in i kylen sÄ klarar den sig fint en vecka. Vad sÀger det allsmÀktiga forumet?
Har sjÀlv inget eget behov av Coravin eftersom detta Àr sant i min vÀrld:

images (15) (2).jpeg


Men, andra har stor nytta av Coravin eftersom det fungerar (!) och det passar dem som gillar att dricka pÄ det viset.

För egen del Àr det resan genom en flaska som Àr spÀnnande. Man hinner liksom lÀra kÀnna vinet pÄ det sÀttet. Vill jag följa det över tid köper jag fler flaskor.

Varochen efter sin façon.

Sedan funkar ju olika viner vÀldigt olika. Mina erfarenheter av att lufta CdP har mest varit katastrofala. Medan i princip alla andra rödviner bara blir bÀttre med nÄgon timmes luftning. Yngre (under ca 15 Är) BdM, Bdx, Syrah mfl mÄr ofta riktigt bra av att ploppas kvÀllen innan.

Söta viner, oxiderade viner och stÀrkta viner spar jag under kork i rumstemperatur. Ofta uppemot halvÄret. Ssk de röda förstÀrkta vinerna blir bara bÀttre...
 
Last edited:

Merlot

Medlem
Visa bifogad bild 29631

JĂ©rĂŽme Bressy, Gourt de Mautens 2015

JérÎme gör bra viner överlag men med 2015 lyckades han nog med allt. Perfekt balans, inget som sticker ut, kraftpaket utan att bli överdrivet. Detta vin var bra för flera Är sedan men utvecklas i fin takt och har mÄnga Är kvar. 97p
Intressant att lÀsa din not. HÄller med att detta Àr ett vÀldigt bra vin för ÄrgÄng 2015. Drack det förra Äret. Börjar nu ocksÄ bli svÄrt att hitta.

Är samtidigt nyfiken pĂ„ 2016 som enligt en del upplever Ă€r Ă€nnu "vassare". En del anser dĂ€remot att stilen Ă€r för mkt av modern fruktbomb. Har du nĂ„gon erfarenhet av 2016? 2016 gĂ„r att hitta och jag övervĂ€ger en bestĂ€llning.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Intressant att lÀsa din not. HÄller med att detta Àr ett vÀldigt bra vin för ÄrgÄng 2015. Drack det förra Äret. Börjar nu ocksÄ bli svÄrt att hitta.

Är samtidigt nyfiken pĂ„ 2016 som enligt en del upplever Ă€r Ă€nnu "vassare". En del anser dĂ€remot att stilen Ă€r för mkt av modern fruktbomb. Har du nĂ„gon erfarenhet av 2016? 2016 gĂ„r att hitta och jag övervĂ€ger en bestĂ€llning.

Efter att ha satt 98 p blint pÄ en Gourt de Mautens 2015 sÄ bestÀmde jag mig för att ha en vertikal. TillfÀlligt lyckokast, okÀnd demonproducent eller dÄlig vinprovare?

Visa bifogad bild 19804

Flaskorna som dracks halvblint var Gourt de Mautens 2014 - 2017 med SQN Grenache 2016 (helblint för övriga) som blindbock. Ordningen slumpades. Att gissa blindbocken var inte helt lÀtt Àven för mig som Ätminstone visste vad det var för vin. MÀrktes ocksÄ i gissningarna.

Gourt de Mautens 2017
BjörnbÀr, lÀder, fikon och alkoholstick redan pÄ doften. Grymt kraftigt vin med bra lÀngd och tydlig alkohol pÄ smaken. Mycket restsötma hÀr sÄ kÀnns som jÀsningen avbrutits. I mesta laget Àven för mig men det gör inte ont att dricka. Efter att bara ha luktat pÄ alla vinerna gissade jag 2016 eller SQN men bestÀmde mig för 2016. Tydligen Àr 2017 en riktig varm ÄrgÄng med kraft med.

Gourt de Mautens 2015
Lite mer blandade bÀr Àn nummer 1 och mer ÄterhÄllsamt och integrerat. BlÄbÀr, vinbÀr och lite björnbÀr. KÀnner Àven en viss trevlig örtighet i doften. Mindre kraftig Àn första vinet men ÀndÄ vÀldigt mycket kraft. Liter mer harmoniskt och efter att ha smakat gissade jag 2015. Tyckte jag kÀnde igen vinet.

Gourt de Mautens 2016
Mindre doft Àn övriga och har bara skrivit björnbÀr. Hade vinet som nÀst sist.

Gourt de Mautens 2014
KvĂ€llens mest avvikande vin och snackis. Stall, brett och vinbĂ€r pĂ„ nĂ€san med rĂ€tt trist smak. En gissade att detta var blindbocken (bdx) och det hade jag nog sjĂ€lv gjort blint. För mig var 2014 defekt med bretten. Å andra sidan, hade det varit en bdx sĂ„ hade det kanske varit gott och bretten kĂ€nts som en krydda. Enda vinet som jag inte fyllde pĂ„ av den hĂ€r kvĂ€llen men kom Ă€ndĂ„ pĂ„ tredje plats totalt.

SQN Grenache 2016
Mycket viol och björnbÀr hÀr. Alkoholen kÀndes men inte lika tydligt som i första vinet. Var övertygad om att detta eller första vinet var SQN. Valde till sist rÀtt efter att ha tÀnkt efter och gÄtt pÄ kvalitén. KvÀllens bÀsta vin för mig. Vingubben gissade mycket imponerande pÄ SQN Grenache 2015!

Flest rÀtt hade Vingubben med 3 rÀtta gissningar inklusive blindbocken!

Min ranking:
  1. SQN Grenache 2016

  2. 2015

  3. 2017

  4. 2016

  5. 2014
Total ranking med inverterad poÀng med 1 p för första plats (antal förstaröster):

1. 2015 - 9 p (2)

SQN - 9 p (2)

3. 2014 - 16 p (1)

4. 2016 - 20 p

5. 2017 - 21 p

Slutsatsen blir att Gourt de Mautens hÄller över lag med 2015 i spetsen efter att vunnit tvÄ blindprovningar pÄ raken. Hade grymt höga förvÀntningar pÄ 2015 vilket brukar vara bekymmersamt men den levererade igen. Inte 98 p men typ 96 pinnar kan den fÄ.
Vertikal frÄn april 2020. 2015 Àr överlÀgset bÀst enligt de flesta.
 

epeb

Medlem
Har sjÀlv inget eget behov av Coravin eftersom detta Àr sant i min vÀrld:

Visa bifogad bild 29640

Men, andra har stor nytta av Coravin eftersom det fungerar (!) och det passar dem som gillar att dricka pÄ det viset.

För egen del Àr det resan genom en flaska som Àr spÀnnande. Man hinner liksom lÀra kÀnna vinet pÄ det sÀttet. Vill jag följa det över tid köper jag fler flaskor.

Varochen efter sin façon.

Sedan funkar ju olika viner vÀldigt olika. Mina erfarenheter av att lufta CdP har mest varit katastrofala. Medan i princip alla andra rödviner bara blir bÀttre med nÄgon timmes luftning. Yngre (under ca 15 Är) BdM, Bdx, Syrah mfl mÄr ofta riktigt bra av att ploppas kvÀllen innan.

Söta viner, oxiderade viner och stÀrkta viner spar jag under kork i rumstemperatur. Ofta uppemot halvÄret. Ssk de röda förstÀrkta vinerna blir bara bÀttre...
InstÀmmer, hellre hangover Àn leftover :baksmÀlla:
Är det gott dricks det upp, Ă€r det rĂ€ligt gĂ„r det till rĂ„ttorna, dvs. i vasken.
 
Vertikal frÄn april 2020. 2015 Àr överlÀgset bÀst enligt de flesta.
Kan flika in att 2016 Àr riktigt riktigt bra.
2020 var 2015 överlÀgsen pÄ provningen
Drack 2016 senast i vÄras och den har börjat ta sig.
Är som nĂ€mt Ă€nnu mer bombardisk i stilen,saknar "lyx" kĂ€nslan som finns i 2015 men ett högklassigt vin Ă€r det.
SjÀlv la jag det i 93-95 p och Àr mer Àn nöjd att det finns en lÄda kvar.
 

buteljen

Medlem
Intressant - har sjÀlv inte fastnat för Coravin men det kÀnns ju som detta var hela poÀngen med teknologin - om du inte kan coravina ett blott 14-Ärigt vin en vecka vad ska grejerna dÄ vara bra för? En vanlig flaska med 4-5 Ärs Älder kan man ju bara korka igen med samma kork och stÀlla in i kylen sÄ klarar den sig fint en vecka. Vad sÀger det allsmÀktiga forumet?
Jo men det kan man göra enligt min erfarenhet. Har haft Coravin i snart 10 Är och Àldre coravinade flaskor hÄller normalt absolut mer Àn en vecka.

För min del var Coravin ett oumbÀrligt hjÀlpmedel inför tasting exams nÀr jag pluggade. Numera anvÀnder jag den inte sÄ ofta. Brukar hÀlla av pÄ mindre flaskor om det blir nÄgot vin kvar efter en kvÀll och det tycker jag fungerar fint.

DÀremot Àr den ju super pÄ vinbarer o restauranger. Grand i Lund t.ex har börjat sÀlja glas av mer exklusiva flaskor vilket Àr toppen. Tidigare var listan av viner pÄ glas hur trist som helst. De hÀr vinerna t.ex kunde man prova för nÄgon vecka sedan:
1691257627808.png
 

LeChat

Medlem
IMG_5252.jpeg

2012 ChĂąteau La Croix Pomerol
2012 ChĂąteau Haut-Bailly

Genomlider lördagen med ett par flaskor bordeaux frÄn 2012 och entrecÎte.:cool:

BÄda goda pÄ sitt sÀtt men samtidigt ganska lika. Haut-Bailly har mer karaktÀr av goda fattoner Ä ena sidan, samtidigt som vinet frÄn Pomerol har en gnutta cabernet franc som Àr högst ÀlskvÀrd. Bordeaux Àr en region som lÀtt vÀcker polyamorösa kÀnslor.
 

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29644
2012 ChĂąteau La Croix Pomerol
2012 ChĂąteau Haut-Bailly

Genomlider lördagen med ett par flaskor bordeaux frÄn 2012 och entrecÎte.:cool:

BÄda goda pÄ sitt sÀtt men samtidigt ganska lika. Haut-Bailly har mer karaktÀr av goda fattoner Ä ena sidan, samtidigt som vinet frÄn Pomerol har en gnutta cabernet franc som Àr högst ÀlskvÀrd. Bordeaux Àr en region som lÀtt vÀcker polyamorösa kÀnslor.
Polyamour sa Bill.
Polyamour sa Bull.

SjĂ€lvklart! đŸ„°
 

StefanAkiko

ÅtergĂ„r till pendeldrickning post-COVID.
Vi gnagde av tvÄ flaskor vin i afton:

2009 ChĂąteau Lagrange, StJulien, 89p
Precis sÄ bra som en bÀttre noname Bdx Superieure. Ingenting att skriva hem om. Grand i Lund Àr ett vÀldigt bÀttre val.

2017 Lucien Crochet Sancerre Les Calcaires, 94p
Vansinnigt mycket bÀttre Àn de tvÄ föregÄende flaskorna. Korken nedtryckt, ofantligt möglig men nivÄn perfekt. Spöar lÀtt skiten ur detta vin frÄn 2018.
Hustrun log đŸȘ”
Livet Àr vackert!
Intensivt och koncentrerat vin av rang. Redan moget men har avsevÀrt mer att ge för dem med lager. Galet gott!

Solsken utan hetta... Att det smakar sÄ underbart bra! Sb frÄn resten av vÀrlden Àr vanligtvis Àckligt...
 

JonasBo

Medlem
Ska tillÀgga att jag endast tog ett glas förra helgen sÄ var sÀkert fyra femtedelar kvar av flaskan nÀr jag öppna den igÄr.
Hade du vintagenÄl? LÀt du flaskan stÄ i rumstemperatur för att kunna Äterförslutas innan kylen?
 
Toppen