Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Torsdagens utsvävningar:​

Är ju en oförblommerat hängiven älskare av Muscadet och Sancerre. Så, varför inte ploppa den första flaskan av:

IMG_2835.jpeg



2020 Michel Delhommeau Muscadet de Sèvre-et-Maine Sur Lie Cuvée Harmonie, 92p
Detta är en Muscadet över par. 'Harmonie' är det perfekta namnet för detta vin eftersom det uttrycker en djup harmoni mellan dess skarpa syra, rikt fruktiga uttryck och sensitiva mineralitet.

Ljusgul.
Näsa: citrus, gula frukter, splintved, gräs, vår eller försommar och en svårfångad aromatisk komponent. Generös och positiv.
Mun: fantastiska syror med en transparent arkitektur som tillåter den känsliga mineraliteten att skina och skapa nerv och stringens. Mycket citrus och lite vax.
Har stoppning för att växa under ännu många år.

En exceptionell Muscadet!

1:a flaskan av 6.
 

matage

Medlem
Le Macchiole Paleo Rosso -96
85% CabSauv, 5% CabFranc och 10% Sangiovese

Korken satt som berget och jag hittade inte bladöppnaren så det fick bli dubbeldekantering genom silar.
Vinet var dock i fin form. Mörkt och kompakt med lätt tobaksbrun rim.
I karaff i 45 min men hade näranog ingen doft och lite muggig smak direkt i glaset men det vädrade bort på en minut eller så.
Dadlar/Fikon, nyrostat kaffe, svarta körsbär, läder med en väldigt trevlig svag av ton lakrits/hallon (dödskallarna!) i den väldigt långa eftersmaken. Får också nån association till grillad röd paprika.
Fullt moget och även om frukten är åt det torra tertiära hållet så håller det ihop fint och känns "civiliserat" och snyggt.
Dracks till Picanha med hasselbackspotatisgratäng och Sauce Perigord. Har några flaskor kvar men de kommer nog gå åt närmaste åren.
Glas: Riedel Veritas Bdx
71C481C7-7628-4693-AB1A-0794A51AB5A1.jpeg



Kracher Red Roses Beerenauslese -18
Var inte en klockren kombo till desserten på rabarber, lime och rostad cornflake-glass så vi bytte till en stilig flaska Umeshu med stor plast-kork (designassociation- rengöringsmedel i bulk ;) ) som passade bättre.
Krachern var doch VÄLDIGT trevlig. Rödvinbär/hallon och sura körsbär med hög syra och en härlig ton av bittermandel som dröjer sig kvar.
Borde funka fantastiskt till chokladdesserter, till jordgubbar och glass eller i ensamt majestät i kylda glas.
Glas: Riedel Vinum/Bar Series(?) Port
F45F3A06-FA25-4325-9102-BE90D9E421D7.jpeg
 
Last edited:

MartinBz

Medlem
Le Macchiole Paleo Rosso -96
85% CabSauv, 5% CabFranc och 10% Sangiovese

Korken satt som berget och jag hittade inte bladöppnaren så det fick bli dubbeldekantering genom silar.
Vinet var dock i fin form. Mörkt och kompakt med lätt tobaksbrun rim.
I karaff i 45 min men hade näranog ingen doft och lite muggig smak direkt i glaset men det vädrade bort på en minut eller så.
Dadlar/Fikon, nymrostat kaffe, svarta körsbär, läder med en väldigt trevlig svag av ton lakrits/hallon (dödskallarna!) i den väldigt långa eftersmaken. Får också nån association till grillad röd paprika.
Fullt moget och även om frukten är åt det torra tertiära hållet så håller det ihop fint och känns "civiliserat" och snyggt.
Dracks till Picanha med hasselbackspotatisgratäng och sauce Perigord. Har några flaskor kvar men de kommer nog gå åt närmaste åren.
Glas: Riedel Veritas Bdx
Visa bifogad bild 29679
Oj? Så de har bytt druvsammansättning på Paleo någon gång sedan 1996? Jag trodde att det var ett vin på Cab Franc? Låter ju som att det har klarat åldern med bravur!
 

LeChat

Medlem
IMG_5267.jpeg

2008 Château Montrose

Jag tycker detta känns som en ganska elegant och klassisk årgång av bordeaux. Fin drickfas som bjuder på mycket gott. Drick nu eller sen med ytterligare mognadstoner om så önskas.

Lätta stalltoner, frukten lite återhållsam. Aptitlig syra tillsammans med fina tanniner ger en skön munkänsla med lagom motstånd och bra grepp. Här finns en härlig sälta som jag ofta förknippar med just Saint-Estephe.

Verkligen god bordeaux, även om jag tycker att man betalar lite i överkant för etiketten.

Så ikväll blir det klassisk bordeaux till klassisk tournedos.
 

Wintermute

Medlem
Ett och ett halvt år senare. Passionsfrukt, grapefrukt, citronskal. Blött grus, gröna äpplen och lime i eftersmaken. Hyffsat långt. 87p. Bra, men inte lika bra som senast.
JM Brocard Chablis Vieilles Vignes 2015.
Ytterligare tre och ett halvt år senare (jag har druckit några under mellantiden också). Fruktdriven, med lite kryddor i slutet. Ren och snygg, men med lite druvkärnor (inte så det stör). Saknar kanske lite komplexitet. 88p.
 

LarsW

Medlem
Le Petit Cheval 2002.

Semestervin hos föräldrarna.

I doften blyerts, paprika, hö, ek, cigaretter och vitpeppar. I början lite sluten och en rökt ton som lapsang-te som förvirrade mig och jag landade mer i norra Rhone än Bordeaux men med lite luft blev det mycket tydligare.

I munnen är det mjukt och moget. Diskreta tanniner. Röda vinbär, läder, chark och tobak. Bra syra och fin eftersmak. Mycket gott och drickvänligt.

Kul vin som jag inte druckit förut. Kändes som ett bra dricksfönster nu.

93p - skulle verkligen vilja prova från en av de större årgångarna.

thumbnail_20230803_113919.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5272.jpeg

2018 Lucien Le Moine Bourgogne

Denna instegsbourgogne får duga till kvällens kantarellpasta. :cool:

För detta vin är ju en lightversion av en bättre god bourgogne. Frukten är inte lika komplex, intensiv eller tät i aromerna som en riktigt god premier cru. Allt är en aning lättare men fortfarande väldigt bra, och här finns en bra syra och fina mineral som gör att det hela ändå blir mycket njutbart, inte minst till kantarellpastan.
IMG_4399.jpeg
 

LarsW

Medlem
Château Trotanoy 1995

I näsan är det blod, våt tobak och läder. Paprika, torra löv och bigarråer. Tung och mullig. Härlig doft.

I munnen är det mogen frukt med bra syra och bitiga tanniner som inte längre är strama. Allt i doften kommer tillbaka i smaken. Mullig, mustig och väldigt, väldigt god.
Är lite kort i eftersmaken men inget som stör nämnvärt.

Jag brukar fördra vänstra stranden men när Pomerol smakar så här bra är det bara att kapitulera och njuta!

94p - tror näppe denna blir bättre. Drick och var glad!

thumbnail_20230813_110915.jpg
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 29704
2018 Lucien Le Moine Bourgogne

Denna instegsbourgogne får duga till kvällens kantarellpasta. :cool:

För detta vin är ju en lightversion av en bättre god bourgogne. Frukten är inte lika komplex, intensiv eller tät i aromerna som en riktigt god premier cru. Allt är en aning lättare men fortfarande väldigt bra, och här finns en bra syra och fina mineral som gör att det hela ändå blir mycket njutbart, inte minst till kantarellpastan.
Visa bifogad bild 29705

Le Moine är en intressant producent

Provade Le Moine Volnay Santenots 2014 rätt nyligen och det var till min förvåning rätt slutet. Låg syra tyvärr men i övrigt lovande. Koncentrationen var hög och 3 år till behövs innan nästa flaska. Med tanke på årgången borde de logiskt sett ha skördat riktigt sent annars hade druvmognaden inte varit så hög.

Kanske kännetecken för Le Moine eller?
 

Thirsty

Smygnykterist
Le Moine är en intressant producent

Provade Le Moine Volnay Santenots 2014 rätt nyligen och det var till min förvåning rätt slutet. Låg syra tyvärr men i övrigt lovande. Koncentrationen var hög och 3 år till behövs innan nästa flaska. Med tanke på årgången borde de logiskt sett ha skördat riktigt sent annars hade druvmognaden inte varit så hög.

Kanske kännetecken för Le Moine eller?
Det är väl köpedruvor hos LLM?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Château Trotanoy 1995

I näsan är det blod, våt tobak och läder. Paprika, torra löv och bigarråer. Tung och mullig. Härlig doft.

I munnen är det mogen frukt med bra syra och bitiga tanniner som inte längre är strama. Allt i doften kommer tillbaka i smaken. Mullig, mustig och väldigt, väldigt god.
Är lite kort i eftersmaken men inget som stör nämnvärt.

Jag brukar fördra vänstra stranden men när Pomerol smakar så här bra är det bara att kapitulera och njuta!

94p - tror näppe denna blir bättre. Drick och var glad!

Visa bifogad bild 29709
Är du säker på att du inte fastnat i "94p-fällan"?
Vad skiljer detta vin från ett 98p eller ett 100p vin?

Gillar din smaknot bättre än Jeff Leve's, som med denna rätt negativa not ändå gav 94p:
Better on the nose, with its truffle, earth, plum, tobacco leaf, and plum nose, than on the palate, which expresses the austere side of the vintage. The wine tries to soften and fill out, but it holds on to its tannic spine, dusty tannins, and firm, old-school, classic edge. It will be long-lived, but it is not a hedonistic Pomerol. Drink from 2023-2045.

Trotanoy och L'Evangile står fö på min bucketlist.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Le Macchiole Paleo Rosso -96
85% CabSauv, 5% CabFranc och 10% Sangiovese

Korken satt som berget och jag hittade inte bladöppnaren så det fick bli dubbeldekantering genom silar.
Vinet var dock i fin form. Mörkt och kompakt med lätt tobaksbrun rim.
I karaff i 45 min men hade näranog ingen doft och lite muggig smak direkt i glaset men det vädrade bort på en minut eller så.
Dadlar/Fikon, nyrostat kaffe, svarta körsbär, läder med en väldigt trevlig svag av ton lakrits/hallon (dödskallarna!) i den väldigt långa eftersmaken. Får också nån association till grillad röd paprika.
Fullt moget och även om frukten är åt det torra tertiära hållet så håller det ihop fint och känns "civiliserat" och snyggt.
Dracks till Picanha med hasselbackspotatisgratäng och Sauce Perigord. Har några flaskor kvar men de kommer nog gå åt närmaste åren.
Glas: Riedel Veritas Bdx
Visa bifogad bild 29679


Kracher Red Roses Beerenauslese -18
Var inte en klockren kombo till desserten på rabarber, lime och rostad cornflake-glass så vi bytte till en stilig flaska Umeshu med stor plast-kork (designassociation- rengöringsmedel i bulk ;) ) som passade bättre.
Krachern var doch VÄLDIGT trevlig. Rödvinbär/hallon och sura körsbär med hög syra och en härlig ton av bittermandel som dröjer sig kvar.
Borde funka fantastiskt till chokladdesserter, till jordgubbar och glass eller i ensamt majestät i kylda glas.
Glas: Riedel Vinum/Bar Series(?) Port
Visa bifogad bild 29680
Har en Paleo '98 som också är från BDX-blend-eran, dvs innan Paleo Rosso cementerades som en polerad 100% CF.
Tänker mig denna vår Paleo ca oktober-november. Blir vår första icke-100%-CF-Paleo.
Spännande så man nästan svimmar!

Att du kan unna dig en sådan magisk flaska från Le Macchiole gör mig grön av avund 💚💚💚💚💚
Att du unnar dig en skvätt Umeshu får du guldstjärnor för ⭐⭐⭐⭐⭐
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29693
2008 Château Montrose

Jag tycker detta känns som en ganska elegant och klassisk årgång av bordeaux. Fin drickfas som bjuder på mycket gott. Drick nu eller sen med ytterligare mognadstoner om så önskas.

Lätta stalltoner, frukten lite återhållsam. Aptitlig syra tillsammans med fina tanniner ger en skön munkänsla med lagom motstånd och bra grepp. Här finns en härlig sälta som jag ofta förknippar med just Saint-Estephe.

Verkligen god bordeaux, även om jag tycker att man betalar lite i överkant för etiketten.

Så ikväll blir det klassisk bordeaux till klassisk tournedos.
Har hällt i mig 8 flaskor ´08 Montrose och har en sista kvar. Med rejäl luftning blir de fantastiskt bra. Fortfarande ungt och intensivt NANNTING!
Min uppfattning är att 2008 är jämnare i kvaliteten än 2006. '08 Montrose är dock ett exceptionellt vin - oavsett hur man jämför.

(De dyker upp på auktionerna här rätt ofta, med betydelsen att jag förmodligen snappar åt mig fler.)

- Klassiskt! sa Bill.
- Klassiskt! sa Bull.
- Underbart! sa Måns.
 

LarsW

Medlem
Fernand & Laurent Pillot Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Champgains 2017

Disclamier: Jag är verkligen inte speciellt insatt i vare sig vita eller röda bourgogner - detta är helt faderns grej och de gånger jag köper är det på hans inrådan.

I näsan är det ekad vanilj, mandelmassa och honung. Söt citrus, rostad majs och skiffer. Även om jag hittar mycket när jag letar så är det inte påträngande på något sätt.

I munnen är det finlemmad citrus, ingefära och ek. Efter ett tag hittar jag lite gröna oliver. Känns lite sluten och eftersmaken är bordeline kort. Känns som att detta är ett vin som kommer att vinna mycket på att ligga till sig och utvecklas. Elegant men tystlåten är intrycket jag får idag.

Med det sagt så är det väldigt gott och kvaliteten märks.

92+(+)p - hoppas jag får chans att smaka igen när den är 10+ år.

thumbnail_20230815_104147.jpg
 

buteljen

Medlem
1692352291221.jpeg


2018 François Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux
Komplex doft med mogen citrus, stenfrukt, ostronskal , krossad krita, toast, lite mandel och vaniljkräm. I munnen en fetkalkig krämig textur, lager på lager. Lång och lite sältig finish. En fröjd att dricka ❤️.

Läste att någon tyckte den var mer Cote d’Or än Chablis och det kanske stämmer? Jag drack 2019 förra året och den var mycket mer “racy” och stringent. 2018 har massor med energi men inte lika mycket nerv och ger en rundare känsla.
 
Toppen