Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Château Lilian Ladouys 2019
I näsan är det mörk röd frukt och ceder. Med tiden stall, tobak och läder - känns klassik.
I munnen är det lite ungt och bråkigt fortfarande men väldans charmigt. Röda vinbär och körsbär som börjat mogna. Blod, ek, tobak och svart peppar.
Ganska strama tanniner och en frisk syra. Medel lång eftersmak.
Betalade 190 kr för denna som primör - mycket vin för pengarna i Bordeaux.
88(+)p - Kanske blir bättre med lagring men har också druckit många enklare bordeauxer som inte håller för långlagring.

Alion 1999
Ett vin jag nu följt i snart två decennier - aldrig besviken!
I näsan är det rostade hasselnötter, kaffe och mörk choklad. Körsbärslikör och svarta oliver. Lapsang, rå tobak och läder. Härlig doft!
I munnen är det mogna körsbär, ek och stadiga tanniner. Läder, mörk choklad och rökig barbeque. Kraftigt men elegant. Moget och mjukt men inte mesigt. En lite för hög alkoholsötma irriterar lite men är förlåten. Lång eftersmak.
94p
På topp nu skulle jag säga men tror inte det är någon brådska, kommer säkert hålla fint till i alla fall sin 30-årsdag.

thumbnail_20230731_103945.jpg
 

Thirsty

Smygnykterist
Igår var jag på provning igen och den här gången var det smått magiskt.
Makalöst rent ut sagt!

Bollinger R.D -96
Louis Roederer Cristal -14
Chateau Mouton Rotschild -73, -83, -89, -93, -01
Le petit Mouton Rotschild -09
Chateau Clerc Milon -11
Chateau d'Armailhac -18

Visa bifogad bild 29747
Härligt! Men lite menlöst inlägg utan några kommentarer mer än ”makalöst”. 🙃
Se så, vi vill veta mer. 🤓 🙂
 

tvkd5

Medlem
Härligt! Men lite menlöst inlägg utan några kommentarer mer än ”makalöst”. 🙃
Se så, vi vill veta mer. 🤓 🙂
Du har såklart helt rätt. Jag är inte kännare värd dessa viner. Och alla intryck gör en smått förvirrad.
Min första tanke är att jag aldrig smakat gamla viner som varit så pigga eller tillgängliga förut. Inte ens i närheten. Vi provade blint 4 och 4 som de står i bild men champagnen först.
Flera trodde inte Cristal var champagne utan cava eller liknande. Jag höll inte med utan satte den som en stor champagne. R.D däremot var det ingen tvekan om.

-73 var på väg ned även om den var väldigt fin ännu. Kanske början till viss oxidation men inget som störde utan hör åldern till. Frukt kvar efter 50 år!
-83 var inte klar än utan gissar på 5-10 år till perfekt utvecklat vin. Lite stängd.
-93 starka och tydliga tanniner och tydligt att även detta vin behöver mer tid.
-01 OMG utan att veta satte jag detta som godast utan att bry mig om ålder, pris etc. Antagligen det bästa jag druckit i mitt liv. Lite läder, svarta vinbär och ek.
Andra flighten
-89 slog ju de andra med hästlängder. Även detta var ett mycket stort vin som höll sig länge i glaset trots syret och hade tanniner kvar liksom frukten.
Resterande var tydligt billigare och Petit Mouton är inte på länga vägar värde sina 3,200kr enligt mig. Gott såklart men i sällskapet blir det missvisande.

Vi åt inget mer än lite bröd så vinet fick all uppmärksamhet men jag är övertygad om att med rätt mat till är de billigare vinerna som Clerc och d.A väl så fantastiska även de trots sin alldeles för unga ålder.
Jag är alltså en amatör och det är första gången jag dricker Mouton så vad vet jag?
Jag vet att vinet är stort och inte bara ett namn eller en etikett utan något jag inte förstod fanns förrän igår.
 

Thirsty

Smygnykterist
Du har såklart helt rätt. Jag är inte kännare värd dessa viner. Och alla intryck gör en smått förvirrad.
Min första tanke är att jag aldrig smakat gamla viner som varit så pigga eller tillgängliga förut. Inte ens i närheten. Vi provade blint 4 och 4 som de står i bild men champagnen först.
Flera trodde inte Cristal var champagne utan cava eller liknande. Jag höll inte med utan satte den som en stor champagne. R.D däremot var det ingen tvekan om.

-73 var på väg ned även om den var väldigt fin ännu. Kanske början till viss oxidation men inget som störde utan hör åldern till. Frukt kvar efter 50 år!
-83 var inte klar än utan gissar på 5-10 år till perfekt utvecklat vin. Lite stängd.
-93 starka och tydliga tanniner och tydligt att även detta vin behöver mer tid.
-01 OMG utan att veta satte jag detta som godast utan att bry mig om ålder, pris etc. Antagligen det bästa jag druckit i mitt liv. Lite läder, svarta vinbär och ek.
Andra flighten
-89 slog ju de andra med hästlängder. Även detta var ett mycket stort vin som höll sig länge i glaset trots syret och hade tanniner kvar liksom frukten.
Resterande var tydligt billigare och Petit Mouton är inte på länga vägar värde sina 3,200kr enligt mig. Gott såklart men i sällskapet blir det missvisande.

Vi åt inget mer än lite bröd så vinet fick all uppmärksamhet men jag är övertygad om att med rätt mat till är de billigare vinerna som Clerc och d.A väl så fantastiska även de trots sin alldeles för unga ålder.
Jag är alltså en amatör och det är första gången jag dricker Mouton så vad vet jag?
Jag vet att vinet är stort och inte bara ett namn eller en etikett utan något jag inte förstod fanns förrän igår.
Snyggt! 😀👏
Så mycket mer intressant att få kommentarer än bara en bild. Ingen som har förväntningar på själva beskrivningarna eller absurda smak associationer. Alltid att bara skriva på det man själv tycker. 👍
 

chambertin

Medlem
IMG_0047.jpeg

Har ju sedan länge haft en svaghet för seriös Zin så när 2020 Zinfandel Lauchland Vineyard dök upp från @Adam Frisch här så var det ju upplagt att ”prova” vilket jag gjort vid flertalet tillfällen under sommaren.

Det här vinet har en härlig nerv inbyggt och liknar inte så många andra Zin jag druckit genom åren (På ett positivt sätt ). Doften är tydlig och intensiv med drag åt körsbär, hallon, kryddor och ganska tydlig malört. Det sistnämnda stör mig en aning initialt men med mer tid i glaset så kan jag konstatera att det lägger sig ngt. I munnen så är det återigen en ngt udda Zin (från min horizont) men gillar skarpt den tydliga syran och bettet från tanninerna som bidrar vg kropp, harmoni och sedan avslutar med fin längd.

Såklart har vi ett ungt vin i glaset men med tanke på strukturen så tror jag att detta har en fin framtid framför sig i låt säga 2-5 år beroende på hur man är lagd vg utveckling och mognad.

Vill landa runt 88-90P just nu med potential för några poäng ytterligare med lite lagring.
Personligen dricker jag gärna detta nu på frukten men lite lagring kanske dämpar malörten en aning vilket är det enda som sticker ut för mig i nuläget.

Hoppas du fortsätter med denna vinmakning @Adam Frisch för det här tycker jag är ditt absolut bästa vin hittills av de jag provat ! Hatten av !
 

The Wall

Medlem
BYOB 23 08 18 - ”Original mot kopia - repris”
Snabb bilddump i avvaktan på sortering av noter. Stort tack till Patrik Sellin för eminent värdskap och som vanligt finfin Parmentier. Även ett stort tack till alla deltagare för väldigt urval av bra viner och goda tilltugg; en ynnest!
IMG_9198.jpeg
IMG_9207.jpeg
IMG_9209.jpeg
IMG_9221.jpeg

Det sägs att lustigkurren som släpade med Bartoli för att ställa den mot xinomavro hade en tanke med det.
 

buteljen

Medlem
BYOB 23 08 18 - ”Original mot kopia - repris”
Snabb bilddump i avvaktan på sortering av noter. Stort tack till Patrik Sellin för eminent värdskap och som vanligt finfin Parmentier. Även ett stort tack till alla deltagare för väldigt urval av bra viner och goda tilltugg; en ynnest!
Visa bifogad bild 29753Visa bifogad bild 29754Visa bifogad bild 29755Visa bifogad bild 29756
Det sägs att lustigkurren som släpade med Bartoli för att ställa den mot xinomavro hade en tanke med det.
Åh vad kul! Ser fram emot att läsa om diskussionerna kring Orpale och Comtes 🥂🥂.
 
071D724A-B08E-4805-9F35-8C5C54382D1A.jpeg

2018 Mullineux Granite Syrah
Käftsmäll var förväntningarna när denna flaska öppnades. Men förvånansvärt tillgänglig och med balanserade tanniner redan nu. Kraftpaket helt klart - mörka frukttoner, fat, pepprigt och varmt avslut. Riktigt gott!

Serverades till grillad oxfilé, potatisgratäng, ramslökspesto och bea🫶🏼
 

Magikern

Medlem
Menegola Walter Valtellina Superiore Riserva 2016

Doft: Hallon, tranbär och tydliga pinotvibbar.
Attack: Silkestanniner, hallon och tranbär. Detta borde kunna vara Oregonpinot eller byvin från Chambolle.
Mellansmak: Slankt och rätt bra syra och men tyvärr inte så roligt. Visst är frukten och de jordiga tonerna på plats men jag tror inte på långlagring tyvärr.
Eftersmak: Inte speciellt lång och präglad av bär och frukt.

89 poäng kan vinet få men jag tror inte så mycket på det tyvärr. Det är omöjligt att gissa att det är Nebbiolo dock.
 

Håkan

Medlem
Instämmer! Framörallt, hur många gissade Heidsieck?:D

Också väldigt nyfiken på Ozyetra. Bästa "bourgognen" antar jag.:cool:
Hade den inte som bäst och var också tveksam om det var Chardonnay men drogs med av St Aubinen. Förknippade den med citronmarängpaj (citron, vanilj och sötma) och hade svårt med sötman och vaniljen, hade inte provat innan och provade den nu blint. Brukar sällan ha gängse smak som forumet men inget jag springer benen efter mig och köper.
 

buteljen

Medlem
Hade den inte som bäst och var också tveksam om det var Chardonnay men drogs med av St Aubinen. Förknippade den med citronmarängpaj (citron, vanilj och sötma) och hade svårt med sötman och vaniljen, hade inte provat innan och provade den nu blint. Brukar sällan ha gängse smak som forumet men inget jag springer benen efter mig och köper.
Intressant att du tycker att sötman sticker ut. Jag har aldrig noterat specifik sötma i de årgångar jag har druckit. Men jag har ännu inte provat 2020 som ni provade. Ser att 2020 ligger på 8 gram residual sugar jmfrt med runt 4,6 gram på tidigare årgångar, så det är väl förklaringen antar jag. 2020 har även lite lägre syra än de andra årgångarna.
 

mackan92

Medlem
Intressant att du tycker att sötman sticker ut. Jag har aldrig noterat specifik sötma i de årgångar jag har druckit. Men jag har ännu inte provat 2020 som ni provade. Ser att 2020 ligger på 8 gram residual sugar jmfrt med runt 4,6 gram på tidigare årgångar, så det är väl förklaringen antar jag. 2020 har även lite lägre syra än de andra årgångarna.
Håller med, provade 2019 för inte allt så länge sen och den kändes mer syra driven än 2020 (var jag som hade med den på provningen) som var lite rundare men i min bok ett mycket välgjort vin
 

LarsW

Medlem
Guigal Hermitage 2019

Dracks över två dagar, redan god och tillgänglig dag ett men bättre dag två.

I näsan är det körsbär, blodpudding och rosor. Alkohol och ek. Massvis med frukt som är sval och elegant.

I munnen är det mer finess än muskler även om det på inget sätt är mesigt. Körsbären är lite kartiga, bra med vanilj från ek. Lakrits, blod och stål. Syran och tanninerna håller koll på allt och alkoholen är inte lika framträdande som i doften. Ett mycket gott vin.

92+(+)p

Väntar med nästa flaska till 2029. Tror säkert det får 1-3 poäng till med lagom ålder.

Hyfsat enig med Patrik ser jag...
466301 Hermitage Rouge 2019 739 kr (FS 1/9)
N: Plommon, hallon, viol och trä.
M: Blodapelsin, nypon, viol, lakrits, plommon och björnbär. Koncentrerad frukt, bra syra och integrerade tanniner. Hyfsat tillgängligt redan nu. 91-93p

thumbnail_20230801_182722.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
BYOB 23 08 18 - ”Original mot kopia - repris”
Snabb bilddump i avvaktan på sortering av noter. Stort tack till Patrik Sellin för eminent värdskap och som vanligt finfin Parmentier. Även ett stort tack till alla deltagare för väldigt urval av bra viner och goda tilltugg; en ynnest!
Visa bifogad bild 29753Visa bifogad bild 29754Visa bifogad bild 29755Visa bifogad bild 29756
Det sägs att lustigkurren som släpade med Bartoli för att ställa den mot xinomavro hade en tanke med det.
Hur var Sancerren?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29762

2001 Suduiraut. Doft/Smak av saffran, björnklister, honung, nötter, karameller... Extremt fyllig munkänsla, intensivt, hög syra balanserar sötman, lager på lager, på lager, på lager... 100.
Wow!
Så infernaliskt underbart du har haft det!
Kan bara hålla med om 100p för denna.
Hitintills tre fullkomligt magiska flaskor under bältet.
Parker (och några andra) håller 2001 Rieussec för "bättre än", men det kan jag för mitt liv inte begripa. '01 Rieussec (två flaskor hitintills) är åt hållet 'klumpig' i jämförelse.
 
Toppen