Äntligen dags för höstens första BYOB hos mig
! Alltid lika kul och lärorikt
.
WOTN blev ett kraftpaket av sällan skådat slag från Jumilla - 2010 El Nino
2010 Bodegas El Nido Jumilla El Nido (95)
70% Cabernet Sauvignon och 30% Mourvedre/Monastrell.
Oj, här var det mycket av allt och lite till! Choklad, lakrits kryddor, mörka bär . Otroligt koncentrerat, full bodied, ett jäkla tryck och superlång finish. Kommer från samma område som Escombro och det är lite av samma stil - mycket av allt men otroligt välgjort och spännande.
2019 Domaine Marc Morey & Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru En Virondot (94-95) Mitt vin
Underbart vin. Så klassiskt. Luftades 5 timmar innan och det fortsatte utvecklas i glaset under kvällen. Ett supervin. Glad att jag har flera flaskor av detta.
2010 Mas Doix Priorat Costers de Vinyes Velles (94-95)
Ingen var i Spanien på detta. Mycket bra med en väldigt tilltalande elegant saftighet i munnen. Komplext, lager på lager och lång finish.
2010 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia (94-95)
Var helt säker på att detta var en Bordeaux. Blyertspenna, grafit, tobak, läder sval, elegant, bra koncentration, lång finish.
2010 Derenoncourt Cabernet Sauvignon Tache D’encre (93)
100% Cabernet Sauvignon from Howell Mountain. Choklad, tobak, silkig textur, cassis, tät, alkoholen skulle dock ha kunnat vara mer integrerad.
Poängspann från 89-95 där den som satt 89 hittade soja, russin o buljong och tyckte den var obalanserad. Jag blir inte riktigt klok på det där med buljongtoner, kände inte alls några sådana.(Extrapoäng för en cool etikett av tyg)
2015 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée (92)
Tyvärr stängd och lite ogenomträngligt. Skulle nog ha mått bra av lite mer luft. Först var jag inne på pinot men sen gled jag in på det italienska spåret och yrade på om att jag kände te, lite volatilt lyft och lite sandiga tanniner. Jaja, man lär sig.
2014 Hirsch Vineyards Pinot Noir Reserve (91-92) Mitt vin.
Lite besviken. Tycker det var superfint och komplext på näsan med massor av härlig röd jordgubbsfrukt. Men i munnen så hade det inte alls samma stuns och finishen kunde ha varit längre och mer fylld.
2017 Niepoort Petre's Vintage Port (91)
Här var vi oense och det var ett poängspann från 90 - 95/96. Tydligen ett ovanligt vin, Petre har sedan många, långa år ett kontrakt att de får köpa en viss mängd av Niepoorts port på fat varje år som de buteljerar själv.
2015 Domaine Robert Arnoux / Arnoux-Lachaux Bourgogne Pinot Fin (90-91)
Väldigt kul att prova ett regionalt vin av denna producent. Mycket bra för att vara Bourgogneklassificerat. Frukt från Chambolle (50%), Vosne (25%), Nuits St. Georges (25%) (ej de-klassificerat). "Pinot Fin" because the majority of the vines that make up this wine are an older sub-variety of Pinot Noir which often produces clusters with
millerandage.”
1967 Guedes Porto LBV (89)
Väldigt sött. Saknade syra, blev nästan kladdigt. Men det kändes oerhört mycket yngre än 56 år.