Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Visa bifogad bild 29674

Reignac 2011

Uppträder lite konstigt. Lätt oxiderat men samtidigt väldigt bra. Ordentligt med avslipade tanniner, lite bärighet och en hel del tobak och ceder. Salmiak och viol i avslutet. Förmodligen en värmeskadad flaska.
Förlåt en glad amatör, men vad kännetecknar ett värmeskadat vin? Vad är det som händer och under vilka omständigheter blir den skadad? man måste ju fråga för att lära sig mer, eller hur :cool:
 

Thirsty

Smygnykterist
Förlåt en glad amatör, men vad kännetecknar ett värmeskadat vin? Vad är det som händer och under vilka omständigheter blir den skadad? man måste ju fråga för att lära sig mer, eller hur :cool:
En dedikerad tråd för ämnet:
:D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag kände att vi behövde offra oss och genomlida den. Nåja, vingårdsbetecknad från ett bra år (2016) var trots allt ingen makaber katastrof, men jag skulle nog inte kasta mig på beställningsknappen för att klicka hem några pallar i första taget.
Några var duktiga och fick nebbiolo-vibbar. Jag kände ingen nebbiolo och gissade på svultstig gsm. Greken var klart bättre.
 
IMG_1096.jpeg


Burgundy is back!

Har varit Bordeaux för hela slanten senaste halvåret (typ). Men idag var det tydligt tillbaka, Bourgogne-suget. Bläddrade i Inside Burgundy och hamnade på sidorna om Corton-kullen. Ja, bokstavligt talat sidorna. Närmare bestämt Pernand-Vergelesses och 1er cru-området Fichots. Och visst hade minnet rätt, det fanns flarror från Fichots i källaren, bl.a. från Olivier Leflaive. Taget!

Underbar doft av lakrits, lite tobak och blöt jord. Smaken är elegant och halvkraftig på samma gång. Mörka bär och kryddor. Välbalanserad, med lång eftersmak. Medelsyra. Kanske något hög i alkoholen (14,5 %) men f*n vad gott detta är. Nu dricker jag 2019 (drickfärdig!), men för 2020 får man idag ge 479:- vilket i min mening gör det till ett av de mest prisvärda röda Bourgogne-vinerna på Bolaget.

Burgundy, I’m back!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20230825_131450898.PORTRAIT.jpg


1993 Sella & Mosca Alghero Marchese di Villamarina, 92p

Blint hade jag aldrig gissat CS. Aldrig! Hade bensäkert gått in med Merlot. Polerad med fina syror, lätta mognadstoner och smälta tanniner.

Djupt röd färg med lätta tegelstänk i brimmen.

Dova aromer av färska plommon, mörk frukt, ett stänk damparfym och en slags ovanlig "exotisk" doft jag inte klarar av att definiera, trots många försök.

I munnen är det ett vin som står rakryggat trots smälta tanniner. Långt och hyfsat komplext med perfekt balans. Bra vidd på ekipaget som smälter min fredagspizza på bästa sätt. Ett gyllene mariage. På sin topp nu, och lär bli kvar här under ett flertal år.

Update: efterhand framträder en elegsnt baryton av piptobak. +1 p för detta extra djup!

Det blir väldigt sällan vi dricker viner från Sardinien. Och detta är definitivt vår första CS därifrån. Spännande och riktigt trevlig vin.

Lovvärd iakttagelse: extra lång kork som blött genom 75%. Kom ut i en del. Bra stuns i den fortfarande efter knappt 30 år.

Vi bugar och lyfter på hatten!
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 29813

1993 Sella & Mosca Alghero Marchese di Villamarina, 92p

Blint hade jag aldrig gissat CS. Aldrig! Hade bensäkert gått in med Merlot. Polerad med fina syror, lätta mognadstoner och smälta tanniner.

Djupt röd färg med lätta tegelstänk i brimmen.

Dova aromer av färska plommon, mörk frukt, ett stänk damparfym och en slags ovanlig "exotisk" doft jag inte klarar av att definiera, trots många försök.

I munnen är det ett vin som står rakryggat trots smälta tanniner. Långt och hyfsat komplext med perfekt balans. Bra vidd på ekipaget som smälter min fredagspizza på bästa sätt. Ett gyllene mariage. På sin topp nu, och lär bli kvar här under ett flertal år.

Update: efterhand framträder en elegsnt baryton av piptobak. +1 p för detta extra djup!

Det blir väldigt sällan vi dricker viner från Sardinien. Och detta är definitivt vår första CS därifrån. Spännande och riktigt trevlig vin.

Lovvärd iakttagelse: extra lång kork som blött genom 75%. Kom ut i en del. Bra stuns i den fortfarande efter knappt 30 år.

Vi bugar och lyfter på hatten!
Ja! Villa Marina är finfina!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bump, bump, hoho
Kan inte någon som var med klämma ur sig något om hur det gick i denna duell? 🥳😃
Det var lite delade meningar - Orphale knep 4 förstaröster och Comtes 2. Jag tyckte att det var ett snyggt val som @mnor hade gjort för att de var ganska lika varandra. I det läget var vi inne på att bara en av dem var en champagne, även om reglerna tillät original mot kopia från samma område. Min gissning var att Orphale var originalet eftersom eken var ganska tydlig.
 

buteljen

Medlem
Det var lite delade meningar - Orphale knep 4 förstaröster och Comtes 2. Jag tyckte att det var ett snyggt val som @mnor hade gjort för att de var ganska lika varandra. I det läget var vi inne på att bara en av dem var en champagne, även om reglerna tillät original mot kopia från samma område. Min gissning var att Orphale var originalet eftersom eken var ganska tydlig.
Tack!!:)
 

buteljen

Medlem
Äntligen dags för höstens första BYOB hos mig 👏👏! Alltid lika kul och lärorikt 😍.
WOTN blev ett kraftpaket av sällan skådat slag från Jumilla - 2010 El Nino 🥇

1692998696732.jpeg


2010 Bodegas El Nido Jumilla El Nido (95)
70% Cabernet Sauvignon och 30% Mourvedre/Monastrell.
Oj, här var det mycket av allt och lite till! Choklad, lakrits kryddor, mörka bär . Otroligt koncentrerat, full bodied, ett jäkla tryck och superlång finish. Kommer från samma område som Escombro och det är lite av samma stil - mycket av allt men otroligt välgjort och spännande.

2019 Domaine Marc Morey & Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru En Virondot (94-95) Mitt vin
Underbart vin. Så klassiskt. Luftades 5 timmar innan och det fortsatte utvecklas i glaset under kvällen. Ett supervin. Glad att jag har flera flaskor av detta.

2010 Mas Doix Priorat Costers de Vinyes Velles (94-95)
Ingen var i Spanien på detta. Mycket bra med en väldigt tilltalande elegant saftighet i munnen. Komplext, lager på lager och lång finish.

2010 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia (94-95)
Var helt säker på att detta var en Bordeaux. Blyertspenna, grafit, tobak, läder sval, elegant, bra koncentration, lång finish.

2010 Derenoncourt Cabernet Sauvignon Tache D’encre (93)
100% Cabernet Sauvignon from Howell Mountain. Choklad, tobak, silkig textur, cassis, tät, alkoholen skulle dock ha kunnat vara mer integrerad.
Poängspann från 89-95 där den som satt 89 hittade soja, russin o buljong och tyckte den var obalanserad. Jag blir inte riktigt klok på det där med buljongtoner, kände inte alls några sådana.(Extrapoäng för en cool etikett av tyg)

2015 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée (92)
Tyvärr stängd och lite ogenomträngligt. Skulle nog ha mått bra av lite mer luft. Först var jag inne på pinot men sen gled jag in på det italienska spåret och yrade på om att jag kände te, lite volatilt lyft och lite sandiga tanniner. Jaja, man lär sig.

2014 Hirsch Vineyards Pinot Noir Reserve (91-92) Mitt vin.
Lite besviken. Tycker det var superfint och komplext på näsan med massor av härlig röd jordgubbsfrukt. Men i munnen så hade det inte alls samma stuns och finishen kunde ha varit längre och mer fylld.

2017 Niepoort Petre's Vintage Port (91)
Här var vi oense och det var ett poängspann från 90 - 95/96. Tydligen ett ovanligt vin, Petre har sedan många, långa år ett kontrakt att de får köpa en viss mängd av Niepoorts port på fat varje år som de buteljerar själv.

2015 Domaine Robert Arnoux / Arnoux-Lachaux Bourgogne Pinot Fin (90-91)
Väldigt kul att prova ett regionalt vin av denna producent. Mycket bra för att vara Bourgogneklassificerat. Frukt från Chambolle (50%), Vosne (25%), Nuits St. Georges (25%) (ej de-klassificerat). "Pinot Fin" because the majority of the vines that make up this wine are an older sub-variety of Pinot Noir which often produces clusters with millerandage.”

1967 Guedes Porto LBV (89)
Väldigt sött. Saknade syra, blev nästan kladdigt. Men det kändes oerhört mycket yngre än 56 år.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Chateau La Casenove 2001 - Rivesaltes
Skön tegelfärg med massor av fällning I flaskan. Ganska dämpad näsa med ganska mycket vanilj. Mycket russin, katrinplommon, torkade fikon i smaken. Äppelmust och vanilj i slutet. Oväntat lätt och medellångt. Passade superbra till Bredsjö blå (24 månader). 90p.
 

Attachments

  • 20230826_210102.jpg
    20230826_210102.jpg
    29,2 KB · Visningar: 26

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_6985.jpeg

Hittade en falska 2013 Domaine Labet Côtes du Jura Cuvée Fleurs som jag efter lite efterforskningar upptäckte att jag inhandlad från Caviste under 2015 (cav0038).

Det enklaste av vinerna från den lådan så förhoppningarna var inte allt för högt uppskruvade vid ploppen men - Oj! Vilket roligt vin. Perfekt drickfas i min gom. Lite krutig och pepprig i näsan. Härliga tropiska frukter med mango och mandariner i munnen. Hög, frisk och läcker syra som göttar till sig med en liten fetma och örtighet och honungste. Hög klunkabilitet samtidigt som det inte saknar komplexitet.

Kanske ett av årets roligaste upplevelser när man blandar in förväntning kontra utfall.
Spränger sig igenom 90-barriären så att decimalerna flyger. 92p där och då! Klart värt!
 
IMG_1107.jpeg

Beuf Bourguignon med Clos la Gaffelière 2016 och Gourt de Mautens Vaucluse rouge 2015 i glasen. Är det höst, så är det…

Gaffelières andra-vin är väldigt stiltypisk för Bordeaux och St. Emilion, stram men kanske lite tunn/kort i smaken. 50/50 merlot/ cab franc. Gott, helt enkelt.

Mautens vin däremot är en hedonistisk upplevelse med mycket frukt, kryddor och värme. Maffig, men ändå fräsch och elegant med mjuka tanniner. Alkoholen (15 %) sticker iväg upp i näshålan initialt, tonas dock ner efter en stund i glaset.

Kommer från Vaucluse ett långt stenkast öster om Châteauneuf-du-Pape, men tycker att C9dP ofta är lite mörkare i stilen.

”The Chambolle-Musigny of the Rhône”, enligt Jeb Dunnuck. Svårt att säga om han har rätt, men kul bekantskap som jag gärna försöker lägga vantarna på igen. Prova om du får möjlighet!
Grenache-dominerad (50 %).
 

LeChat

Medlem
IMG_5300.png

2015 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

Härlig brunello som fortfarande visar en del unga drag men riktigt njutbar med bl.a. körsbär, rosor, jord, citrusbeska och te.

Lite åt det strama hållet vilket gör att köttbullar i italiensk tomatsås matchar syran snyggt och ackompanjerar vinet med bravur. Mycket gott!
IMG_5301.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 29833
2015 Casanova di Neri Brunello di Montalcino

Härlig brunello som fortfarande visar en del unga drag men riktigt njutbar med bl.a. körsbär, rosor, jord, citrusbeska och te.

Lite åt det strama hållet vilket gör att köttbullar i italiensk tomatsås matchar syran snyggt och ackompanjerar vinet med bravur. Mycket gott!
Nu blev jag sjukt sugen på en Casanova!
Har ställt fram en flaska inför onsdagsmiddagen på PRIMO.
De gör goda droppar!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagslunch på Alte Liebe med lite röd Rioja och en besynnerlig japansk Koshu. Vi avslutade med en oxiderad 'Dolce' samt en vintage port som tappat färgen:

PXL_20230827_042946907.PORTRAIT_Original.jpeg


2005 Bodegas Luis Cañas Rioja Hiru 3 Racimos, 96p

Vilket fantastiskt vin! Gör mig lyriskt poetisk och lycklig! Tack till @matage än en gång.

Bland framstående viner skiljer detta verkligen ut sig. Dess djupa, överdådiga röda skrud avslöjar knappt en antydan av ålder. Bouqueten förde mig omedelbart till Australiens vidsträckta vingårdar, medan mina vänner upplevde den friska elegansen från Napa och den historiska charmen från St. Emilion. Förvånansvärt nog hade vi samma idéer också efter provsmakningen.

Doften är en symfoni av intensiva primärfrukter, med subtila örtiga undertoner. På gommen är dess konsistens sådan att man nästan vill tugga den, tack vare dess rika struktur. Den uttalade syran (lugnade ned sig över tid) ger detta vin dess imponerande balans. Den livfulla fruktprofilen, som fick oss att blindgissa årgångar mellan 2012 och 2016, förblir otvivelaktigt primär och kraftfull. Bakom detta återfinns en vägg av tanniner, men de är så skickligt invävda att de förblir nästan dolda om man inte leker fluorsköljning.

Trots sina 18 år har detta vin en ungdomlig djärvhet som inte givit efter för tidens gång. Jag ser verkligen fram emot att besöka den igen om kanske ett decennium.

Detta markerar den första flaskan av en skön kvintett.

PXL_20230827_040823816.PORTRAIT_Original.jpeg


2017 K216 av Ichinomyacho, 84p
Blekt gul.
Stor doft av rökt skinka, rökt korv och rökt kött… Verkligen inte min kopp te.
I munnen är syrorna fantastiska och det känns som om man lagt ned rökta skinkor i ståltankarna. (Visade sig vara så att man lagt ned hårt grillade ekchips i vinet.)
Knepigt vin, men perfekt till två av rätterna!
Ingenting jag ser fram mot att dricka igen - är ju ingen som gillar rökta smaker.

PXL_20230827_040452443_Original.jpeg

Första rätten ut var lite trevligt trädgårdsarbete (╹◡╹)

Några utvalda rätter:
PXL_20230827_043021120.PORTRAIT_Original.jpeg
PXL_20230827_045427723_Original.jpeg
PXL_20230827_051819675.PORTRAIT_Original.jpeg
PXL_20230827_060414657_Original.jpeg

Sedan kom så efterrätten!
PXL_20230827_025122442_Original.jpeg

1985 Taylor Fladgate, 93p
Nästan ingen pigmentering.
Mycket elegant konstitution och enbart lättare sötma.
Långt, fint och väldigt trevligt vin med fin balans. Men, har druckit tawnys som varit mer spännande.

1995 Fattoria Paradiso Vigna del Viale Mario Pezzi Viticoltore, Dolce, F
Oxiderad och hemsk.
Gissar att detta brunvin en gång i tiden varit ett vitt vin.
Sötman är förhållandevis hög och syrorna låga. Känns kvalmigt för min smak.

En trevlig söndagslunch var över, men vi bokade raskt nästa besök.
Alte Liebe i våra hjärtan!
 

matage

Medlem
Mark Ryan Wines - The Dissident 2015
Köpte denna på vingården i WA 2016 och då de angav lagringshorisont på 10 år tyckte jag det var dags att testa - särskilt som jag ofta föredrar jänkare yngre än europeer.

Väldigt mörkt och kompakt i glaset utan någon fällning.
På näsan är det polerat och snyggt med mörka bär och örter ackompanjerat av fikonlöv, tobak och en nypa eucalyptus.

På tungan hittar jag mörka körsbär, fikon, grönpeppar med en fin blommighet. Körsbärssmaken kommer med en örtig ton som jag förknippar med halstabletter/Dr Pepper men på ett bra sätt.

Lång eftersmak med snälla tanniner. Gott som attan till en grillad köttbit men har en bit kvar upp till den CS-druvrena storebrodern Dead Horse.

IMG_7895.jpeg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Måndagsprovning med tema Sylvaner:
sylvaner 1.jpg

sylvaner 2.jpg

Sylvaner dricker man väldigt sällan och det var inte alls enkelt att hitta temat. Druvan har inte så mycket karaktär och man får gå på vad det inte är. Hursomhelst så tog Wittmann Silvaner Natural 2021 hem 7 utav 7 sämstaröster. Theo Luckerts Creutz tog 4 bästaröster och Rudolf Mas der Schäfer tog 3. Jag tyckte att Würzburger Stein var bra, men Creutz vann på mållinjen. Keller Feuervogel var lite blek jämfört Frankenvinerna.
 
Toppen