Magi i en Flaska: Min Kamp mot TCA och En Hyllning till en Legendar
Vinälskare världen över kan vittna om att varje flaska vin bär med sig en historia. Ibland är historian kort. Ibland kan denna historia inkludera oväntade utmaningar, som kampen mot det fruktade TCA-monstrumet, men också minnen av legendariska vinmakare som har bidragit med passion och förmåga till vinets värld.
Här är min onsdagsresa där jag navigerar genom utmaningar och triumfer med en flaska från 1989, ett år som bär särskild vikt för alla som gillar det Miguel A. Torres gjort och gör.
Problem med TCA
När jag tog bort folien från flaskan möttes jag av en förfärlig och stark TCA-lukt. Korken var dock i nästan perfekt skick med endast 2 mm mättnad. Innan jag extraherade korken rengjorde jag både korken och toppen av flaskan noggrant. Efter att ha tagit bort korken rengjordes flaskans mynning mycket noga, både in- och utsida. Trots detta stank flaskans topp fortfarande av TCA.
Jag tänkte att vinet nog är förstört, men ett snabbt smakprov via ett sugrör avslöjade att vinet var oskadat.
Har tidigare gjort liknande erfarenheter där vinet varit bra genom sugrör, men efter dekanteringen har vinet så sakteliga börjat uttrycka korkskada. Från milt till odrickbart på 30 minuter. För att säkerställa att ingen TCA-kontaminering nådde vinet förseglade jag flaskans mynning både in- och utvärtes med Gorilla Tape. Sedan dekanterade jag snabbt för att slippa urlakade kemikalier ur tejpen.
Visa bifogad bild 29866
Efter dekanteringen började tejpen släppa. Tre minuter senare såg det ut så här...
En enklare lösning hade varit hävert. Men, utan slang kan det vara en utmaning
Miguel Torres' Bidrag till Vinets Värld
För dig som minns...
1970 var ett avgörande år för den spanska vinindustrin. Torres Cabernet Sauvignon från Mas La Plana-vingården i Penedès segrade i en prestigefylld internationell blindprovning i Paris kallad "Gourmet's Club Tasting". I denna tävling besegrade 1964 Mas La Plana några av världens mest erkända Bordeauxviner, inklusive bla Latour. Denna triumf satte inte bara Mas La Plana på kartan, utan signalerade att Spanien hade potential att producera viner av världsklass som kunde mäta sig med de bästa.
"Mas La Plana" ligger i hjärtat av Penedès-regionen i Katalonien och har sedan dess blivit en symbol för innovation och excellens inom den spanska vinindustrin. Trots att regionen huvudsakligen var känd för sina vita viner och Cava, visade Torres-familjens beslut att plantera Cabernet Sauvignon att
risktagande och vision kan leda till extraordinära resultat. Med sin unika terroir och dedikation till kvalitet fortsätter Mas La Plana att vara en flaggbärare för spansk vinframställning.
Miguel A. Torres utsågs till "Winemaker of the Year" av International Wine & Spirit Competition (IWSC) nådens år 1989. Hans dedikation och innovationer har gjort honom till en legendar inom den spanska vinindustrin. Torres-familjens inflytande har varit viktigt för att lyfta fram spanska viner på den globala scenen.
Därför kändes det extra viktigt att verkligen göra allt för detta vin.
...och mäktigt att dricka hans vin från just detta magiska år
Visa bifogad bild 29865
1989 Torres Cabernet Sauvignon Gran Coronas Reserva Mas La Plana, 93p
Vinet i sig var en uppenbarelse. Det hälldes upp djuprött, med bara en antydan till tegelfärg.
Denna sammetslena mogna Cabernet Sauvignon andas Napa. Eller Spanien om man så vill. Friskheten i dess syror kombinerat med den bamsekram den personifierar är underbart bra. Smaken är rik, djup och leder fram till en harmonisk och lång avslutning. Dominerande noter är pang-på Cassis åtföljt av mer dova komplexiteter i form av tobak, matjord och potpurri. Vinet är helt utan några som helst oxiderade undertoner.
En underbar pizzaonsdag
Detta vin var extremt bökigt att få ned i glaset, men helt klart värt det extra besväret!
På inköpslistan står nu: "slang"