Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_5303.jpeg

2016 Yann Chave Hermitage

Kvällens spontanvin blev en Hermitage mycket tack vare att % höll sig på en acceptabel vardagsnivå.

Mycket vitpeppar men även lakrits och en del olivspad kommer fram. God men saknar lite animalisk karaktär och kanske även att lite fatavtryck hade gjort den lite mer spännande.

Tyckte att 2011(!) var väldigt härlig när jag drack den för många år sedan. Tycker inte att 2016 i nuläget är så mycket bättre än en god Crozes-Hermitage (dock ingen tunnel). Får väl vänta sådär en 5 år innan jag provar igen.
 

MarkusJ

Medlem
Bump, bump, hoho
Kan inte någon som var med klämma ur sig något om hur det gick i denna duell? 🥳😃
Precis som Patrik tyckte jag också att de var väldigt lika varandra. För mig var båda ganska anonyma i doften och inte heller smaken tyckte jag var speciellt kul. Jag har dock insett att jag inte är något fan av "outvecklade" BdBs. Gissade original på Comtes då jag tyckte att den ändå hade lite mer tryck i sig. Har ett gäng av båda i källaren men kommer nog vänta 5-7 år innan jag vågar mig på att öppna någon av dom.

Detta var tredje gången jag fått Orpale 2008 blint - första gången tyckte jag att den var tråkig, andra gången ganska bra, och nu rätt tråkig igen. Oklart om flaskorna har kommit ifrån de två olika släppen, om det ens har varit någon skillnad på släppen.
 

Bastardo

Medlem
Måndagsprovning med tema Sylvaner:
Visa bifogad bild 29849
Visa bifogad bild 29850
Sylvaner dricker man väldigt sällan och det var inte alls enkelt att hitta temat. Druvan har inte så mycket karaktär och man får gå på vad det inte är. Hursomhelst så tog Wittmann Silvaner Natural 2021 hem 7 utav 7 sämstaröster. Theo Luckerts Creutz tog 4 bästaröster och Rudolf Mas der Schäfer tog 3. Jag tyckte att Würzburger Stein var bra, men Creutz vann på mållinjen. Keller Feuervogel var lite blek jämfört Frankenvinerna.
Med tanke på en rejäl skillnad i priset gentemot Weingut Zehnthof Theo Luckert Creutz Sylvaner så verkar Juliusspital Würzburger Stein Silvaner GG vara nästan ett fynd i sammanhanget och ännu mer så klart Rudolf May Der Schäfer Silvaner VDP Erste Lage.
Obs! Märk stavningen: det ska vara May i stället för Mas.
P.S. Kan du tipsa om en hyfsad god tysk Silvaner i mer plånboksvänlig klass? :) Låt oss säga mellan 200–300 sekiner.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Med tanke på en rejäl skillnad i priset gentemot Weingut Zehnthof Theo Luckert Creutz Sylvaner så verkar Juliusspital Würzburger Stein Silvaner GG vara nästan ett fynd i sammanhanget och ännu mer så klart Rudolf May Der Schäfer Silvaner VDP Erste Lage.
Obs! Märk stavningen: det ska vara May i stället för Mas.
P.S. Kan du tipsa om en hyfsad god tysk Silvaner i mer plånboksvänlig klass? :) Låt oss säga mellan 200–300 sekiner.
Den enklare Weltner som var med och den Juliuspital som släpps den 15/9 (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/juliusspital-9035801/) är bra viner, men jag tycker att de saknar sylvanerkaraktär. Går du upp till 300-400 kr blir det mycket mer intressant.
Fick hem en Wagner-Stempel Sylvaner igår som jag inte har hunnit testa än (€12,90).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Magi i en Flaska: Min Kamp mot TCA och En Hyllning till en Legendar

Vinälskare världen över kan vittna om att varje flaska vin bär med sig en historia. Ibland är historian kort. Ibland kan denna historia inkludera oväntade utmaningar, som kampen mot det fruktade TCA-monstrumet, men också minnen av legendariska vinmakare som har bidragit med passion och förmåga till vinets värld.

Här är min onsdagsresa där jag navigerar genom utmaningar och triumfer med en flaska från 1989, ett år som bär särskild vikt för alla som gillar det Miguel A. Torres gjort och gör.

Problem med TCA
När jag tog bort folien från flaskan möttes jag av en förfärlig och stark TCA-lukt. Korken var dock i nästan perfekt skick med endast 2 mm mättnad. Innan jag extraherade korken rengjorde jag både korken och toppen av flaskan noggrant. Efter att ha tagit bort korken rengjordes flaskans mynning mycket noga, både in- och utsida. Trots detta stank flaskans topp fortfarande av TCA.

Jag tänkte att vinet nog är förstört, men ett snabbt smakprov via ett sugrör avslöjade att vinet var oskadat.

Har tidigare gjort liknande erfarenheter där vinet varit bra genom sugrör, men efter dekanteringen har vinet så sakteliga börjat uttrycka korkskada. Från milt till odrickbart på 30 minuter. För att säkerställa att ingen TCA-kontaminering nådde vinet förseglade jag flaskans mynning både in- och utvärtes med Gorilla Tape. Sedan dekanterade jag snabbt för att slippa urlakade kemikalier ur tejpen.

PXL_20230831_092051377.jpg

Efter dekanteringen började tejpen släppa. Tre minuter senare såg det ut så här...

En enklare lösning hade varit hävert. Men, utan slang kan det vara en utmaning 🥴

Miguel Torres' Bidrag till Vinets Värld
För dig som minns...

1970 var ett avgörande år för den spanska vinindustrin. Torres Cabernet Sauvignon från Mas La Plana-vingården i Penedès segrade i en prestigefylld internationell blindprovning i Paris kallad "Gourmet's Club Tasting". I denna tävling besegrade 1964 Mas La Plana några av världens mest erkända Bordeauxviner, inklusive bla Latour. Denna triumf satte inte bara Mas La Plana på kartan, utan signalerade att Spanien hade potential att producera viner av världsklass som kunde mäta sig med de bästa.

"Mas La Plana" ligger i hjärtat av Penedès-regionen i Katalonien och har sedan dess blivit en symbol för innovation och excellens inom den spanska vinindustrin. Trots att regionen huvudsakligen var känd för sina vita viner och Cava, visade Torres-familjens beslut att plantera Cabernet Sauvignon att risktagande och vision kan leda till extraordinära resultat. Med sin unika terroir och dedikation till kvalitet fortsätter Mas La Plana att vara en flaggbärare för spansk vinframställning.

Miguel A. Torres utsågs till "Winemaker of the Year" av International Wine & Spirit Competition (IWSC) nådens år 1989. Hans dedikation och innovationer har gjort honom till en legendar inom den spanska vinindustrin. Torres-familjens inflytande har varit viktigt för att lyfta fram spanska viner på den globala scenen.

Därför kändes det extra viktigt att verkligen göra allt för detta vin.

...och mäktigt att dricka hans vin från just detta magiska år 🥇🥇🥇🥇🥇

16934736050511240837779755419643.jpg

1989 Torres Cabernet Sauvignon Gran Coronas Reserva Mas La Plana, 93p
Vinet i sig var en uppenbarelse. Det hälldes upp djuprött, med bara en antydan till tegelfärg.

Denna sammetslena mogna Cabernet Sauvignon andas Napa. Eller Spanien om man så vill. Friskheten i dess syror kombinerat med den bamsekram den personifierar är underbart bra. Smaken är rik, djup och leder fram till en harmonisk och lång avslutning. Dominerande noter är pang-på Cassis åtföljt av mer dova komplexiteter i form av tobak, matjord och potpurri. Vinet är helt utan några som helst oxiderade undertoner.

En underbar pizzaonsdag 🍕

Detta vin var extremt bökigt att få ned i glaset, men helt klart värt det extra besväret!

På inköpslistan står nu: "slang"
 

matage

Medlem
Magi i en Flaska: Min Kamp mot TCA och En Hyllning till en Legendar

Vinälskare världen över kan vittna om att varje flaska vin bär med sig en historia. Ibland är historian kort. Ibland kan denna historia inkludera oväntade utmaningar, som kampen mot det fruktade TCA-monstrumet, men också minnen av legendariska vinmakare som har bidragit med passion och förmåga till vinets värld.

Här är min onsdagsresa där jag navigerar genom utmaningar och triumfer med en flaska från 1989, ett år som bär särskild vikt för alla som gillar det Miguel A. Torres gjort och gör.

Problem med TCA
När jag tog bort folien från flaskan möttes jag av en förfärlig och stark TCA-lukt. Korken var dock i nästan perfekt skick med endast 2 mm mättnad. Innan jag extraherade korken rengjorde jag både korken och toppen av flaskan noggrant. Efter att ha tagit bort korken rengjordes flaskans mynning mycket noga, både in- och utsida. Trots detta stank flaskans topp fortfarande av TCA.

Jag tänkte att vinet nog är förstört, men ett snabbt smakprov via ett sugrör avslöjade att vinet var oskadat.

Har tidigare gjort liknande erfarenheter där vinet varit bra genom sugrör, men efter dekanteringen har vinet så sakteliga börjat uttrycka korkskada. Från milt till odrickbart på 30 minuter. För att säkerställa att ingen TCA-kontaminering nådde vinet förseglade jag flaskans mynning både in- och utvärtes med Gorilla Tape. Sedan dekanterade jag snabbt för att slippa urlakade kemikalier ur tejpen.

Visa bifogad bild 29866
Efter dekanteringen började tejpen släppa. Tre minuter senare såg det ut så här...

En enklare lösning hade varit hävert. Men, utan slang kan det vara en utmaning 🥴

Miguel Torres' Bidrag till Vinets Värld
För dig som minns...

1970 var ett avgörande år för den spanska vinindustrin. Torres Cabernet Sauvignon från Mas La Plana-vingården i Penedès segrade i en prestigefylld internationell blindprovning i Paris kallad "Gourmet's Club Tasting". I denna tävling besegrade 1964 Mas La Plana några av världens mest erkända Bordeauxviner, inklusive bla Latour. Denna triumf satte inte bara Mas La Plana på kartan, utan signalerade att Spanien hade potential att producera viner av världsklass som kunde mäta sig med de bästa.

"Mas La Plana" ligger i hjärtat av Penedès-regionen i Katalonien och har sedan dess blivit en symbol för innovation och excellens inom den spanska vinindustrin. Trots att regionen huvudsakligen var känd för sina vita viner och Cava, visade Torres-familjens beslut att plantera Cabernet Sauvignon att risktagande och vision kan leda till extraordinära resultat. Med sin unika terroir och dedikation till kvalitet fortsätter Mas La Plana att vara en flaggbärare för spansk vinframställning.

Miguel A. Torres utsågs till "Winemaker of the Year" av International Wine & Spirit Competition (IWSC) nådens år 1989. Hans dedikation och innovationer har gjort honom till en legendar inom den spanska vinindustrin. Torres-familjens inflytande har varit viktigt för att lyfta fram spanska viner på den globala scenen.

Därför kändes det extra viktigt att verkligen göra allt för detta vin.

...och mäktigt att dricka hans vin från just detta magiska år 🥇🥇🥇🥇🥇

Visa bifogad bild 29865
1989 Torres Cabernet Sauvignon Gran Coronas Reserva Mas La Plana, 93p
Vinet i sig var en uppenbarelse. Det hälldes upp djuprött, med bara en antydan till tegelfärg.

Denna sammetslena mogna Cabernet Sauvignon andas Napa. Eller Spanien om man så vill. Friskheten i dess syror kombinerat med den bamsekram den personifierar är underbart bra. Smaken är rik, djup och leder fram till en harmonisk och lång avslutning. Dominerande noter är pang-på Cassis åtföljt av mer dova komplexiteter i form av tobak, matjord och potpurri. Vinet är helt utan några som helst oxiderade undertoner.

En underbar pizzaonsdag 🍕

Detta vin var extremt bökigt att få ned i glaset, men helt klart värt det extra besväret!

På inköpslistan står nu: "slang"
Jag slår ett slag för portvinstång! Det är #1 på min önskelista inför julen i år
:)
 

mackan92

Medlem
Summerar ett av flera besök efter ha nyligen kommit hem från Piemonte och mer bestämt Barolo & Barbaresco.

Detta var första besöket på resan och ett av de besöken som vi alla såg kanske mest fram emot, Enzo Boglietti som jag själv och även de andra i ressällskapet besökt en eller flera gånger tidigare. I den senaste utgåvan av familjens Barolo (2019) har nog aldrig varit så omskrivna och högt poängsatta där de med sin Barolo cru Arione kammade hem 100 poäng av Luca Gardini.

Besöket inleddes med deras bubbel och Chardonnay som var trevliga men flyger inte riktigt mot prislappen för egen del.

Istället för att skriva noteringar om varje vin så listar jag mina favoriter vilket vi mer eller mindre var rörande överens om förutom kanske första plats där det var omvänd ordning för en i sällskapet.

1. Barolo Brunate 2019
2. Barolo Fossati 2019
3. Barolo Commune 2019
4. Barolo Case Nere 2019
5. Langhe Rosso Buio (80% Nebbiolo, 20% Barbera)

Som ni märker så hamna inte Arione i toppen för oss, vilket kanske var det vin man vart mest nyfiken över men den var bråkig och kändes mörkare än de andra Cru.

Det som även är roligt med besök hos just Enzo är att få prova fler back-vintages - de är så pass generösa och frågar - "vad vill ni prova? vilket vin och årgång?" där vi då fick bla prova 2016 som vi upplevde redan börjat få viss utveckling och mognadstoner - jag och en till i sällskapet upplevde det nästan som att vinet kunde varit från sent 00-tal snarare än -16. Kanske är det så att just 2016 utvecklas snabbt?

Köpte iaf med mig från dem Barolo Brunate 2012 och Barolo Fossati 2010 som ska bli kul att prova då de oftast behövts just lagring vilket inte riktigt återspeglades av -19 (säkert för att de fortfarande är så unga).

1693488451878.png
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Summerar ett av flera besök efter ha nyligen kommit hem från Piemonte och mer bestämt Barolo & Barbaresco.

Detta var första besöket på resan och ett av de besöken som vi alla såg kanske mest fram emot, Enzo Boglietti som jag själv och även de andra i ressällskapet besökt en eller flera gånger tidigare. I den senaste utgåvan av familjens Barolo (2019) har nog aldrig varit så omskrivna och högt poängsatta där de med sin Barolo cru Arione kammade hem 100 poäng av Luca Gardini.

Besöket inleddes med deras bubbel och Chardonnay som var trevliga men flyger inte riktigt mot prislappen för egen del.

Istället för att skriva noteringar om varje vin så listar jag mina favoriter vilket vi mer eller mindre var rörande överens om förutom kanske första plats där det var omvänd ordning för en i sällskapet.

1. Barolo Brunate 2019
2. Barolo Fossati 2019
3. Barolo Commune 2019
4. Barolo Case Nere 2019
5. Langhe Rosso Buio (80% Nebbiolo, 20% Barbera)

Som ni märker så hamna i Arione i toppen för oss, vilket kanske var det vin man vart mest nyfiken över men den var bråkig och kändes mörkare än de andra Cru.

Det som även är roligt med besök hos just Enzo är att få prova fler back-vintages - de är så pass generösa och frågar - "vad vill ni prova? vilket vin och årgång?" där vi då fick bla prova 2016 som vi upplevde redan börjat få viss utveckling och mognadstoner - jag och en till i sällskapet upplevde det nästan som att vinet kunde varit från sent 00-tal snarare än -16. Kanske är det så att just 2016 utvecklas snabbt?

Köpte iaf med mig från dem Barolo Brunate 2012 och Barolo Fossati 2010 som ska bli kul att prova då de oftast behövts just lagring vilket inte riktigt återspeglades av -19 (säkert för att de fortfarande är så unga).

Visa bifogad bild 29867
Satan vad underbart!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag slår ett slag för portvinstång! Det är #1 på min önskelista inför julen i år
:)
Är det som en majstång? (Ber om ursäkt för min dåliga pappahumor.)

Har faktiskt funderat på en p-tång, och med vår gasspis vore det en smidig och elegant lösning. Men, det finns en hälft som är bättre än mig och som inte vill se varken glassplitterrisk eller brandrisk hemmavid...

En hemmagjord hävert tillfredsställer dessutom min inre ingenjör på ett bra sätt 🤓

På min önskelista står fö Kit du Nez överst. Ser mycket fram mot daglig träning för att bli bättre på att sätta fler aromer rätt.
 
Last edited:
EF751172-3916-4499-9BD4-FDD5D338A1F9.jpeg


2013 Renato Ratti Barolo Marcenasco
Tänkte undvika diffusa smaknoter idag. Druckit Marcenasco vid åtskilliga tillfällen tidigare och årgången ett par gånger innan ikväll. Förvånas fortfarande över den kraft som finns i glaset efter 10 år. Tanninerna är som oslipat sandpapper, viss alkohol lyser genom och varmt pepprigt avslut. Frukten är där men bortträngd av allt annat som skriker på uppmärksamhet.
Vinet (den här flaskan i alla fall) befinner sig uppenbarligen i en tunnel. Tid rättar säkerligen till det eller om så önskas en rejäl dos luftning. Jag gillar ju sånt här men det är nog inte för alla att dricka tjurig Barolo.
 

Lennart

Medlem
IMG_1956.jpeg
IMG_1957.jpeg
IMG_1958.jpeg
IMG_1959.jpeg
IMG_1960.jpeg
IMG_1961.jpeg
Systembolaget Italien Prestige 30 aug 2023


Vet att inlägg med bara bilder inte är så roliga. Hinner dock inte skriva något vettigt nu så då är valet att posta endast bilderna eller inte posta alls, och eftersom jag vet att flera här ibland går på SB-provningarna så väljer jag det förstnämnda.
 

buteljen

Medlem
Var på en magisk vit Bordeauxprovning i går som leddes av Mischa Billing 💯.
Som vanligt uppstår frågan varför man har så få flaskor av denna fantastiska dryck i källaren 🥂

AAD07C85-28BF-4FD3-9FAC-DDCCF7BC4F30.jpeg

1C6DD471-A6DD-4B5F-B0BF-49E390AF23FE.jpeg

3C8B7FBD-409B-4A79-A581-555663F29058.jpeg


Tog inga direkta noter men … vi inledde med Aile d’Argent som var fenomenalt 🌟. Krämigt, kaxigt och maffigt. Därefter Fieuzal och Lagrange som var de med minst intensitet och komplexitet. Men absolut trevliga. Tredje flighten med Chevalier Blanc, Smith Haut Lafitte o Pavillon Blanc var lysande🤩. Serverades till sensommarlamm vilket gick utmärkt med de två första som var rundare och mer generösa. Pavillon Blanc var en elegantare skapelse vid sidan av de andra två. Mer nerv och en vibrerande syra i kombination med krämig elegans. Otroligt bra 🥇! Till sist en underbar flight med Sauternes 🥳. En provning som sticker ut i mängden och som kommer att vara minnesvärd ❤️

2017 Château Mouton Rothschild Aile D'Argent Blanc
53% S Bl, 46% Semillon, 1% Muscadelle

2020 Château de Fieuzal Blanc
75% Sauvignon Blanc, 25% Sémillon

2016 Château Lagrange Les Arums de Lagrange
60% Sauvignon Blanc, 20% Sauvignon Gris, 20% Semillon

2020 Domaine de Chevalier Blanc
70% Sauvignon Blanc, 30% Sémillon

2017 Château Smith Haut Lafitte Blanc
90% Sauvignon Blanc, 5% Sauvignon Gris, 5% Semillon

2017 Pavillon Blanc du Château Margaux
100% Sauvignon Blanc

2009 Château Climens
100% Semillon

2007 Château d'Yquem
80% Sémillon, 20% Sauvignon Blanc

2002 Château Suduiraut
Semillon 94 %, Sauvignon Blanc 6 %

8E1436C1-8B92-4F82-8764-E5A2018D477D.jpeg

E5813D8A-2E0B-4E1F-8F10-986161D11675.jpeg
 

mackan92

Medlem

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 29871Visa bifogad bild 29872Visa bifogad bild 29873Visa bifogad bild 29874Visa bifogad bild 29875Visa bifogad bild 29876Systembolaget Italien Prestige 30 aug 2023

Vet att inlägg med bara bilder inte är så roliga. Hinner dock inte skriva något vettigt nu så då är valet att posta endast bilderna eller inte posta alls, och eftersom jag vet att flera här ibland går på SB-provningarna så väljer jag det förstnämnda.

Åh kul, kan du inte sammanfatta provningen när du får tid? :)
 

MarkusJ

Medlem
Var på en magisk vit Bordeauxprovning i går som leddes av Mischa Billing 💯.
Som vanligt uppstår frågan varför man har så få flaskor av denna fantastiska dryck i källaren 🥂

Visa bifogad bild 29879
Visa bifogad bild 29882
Visa bifogad bild 29880

Tog inga direkta noter men … vi inledde med Aile d’Argent som var fenomenalt 🌟. Krämigt, kaxigt och maffigt. Därefter Fieuzal och Lagrange som var de med minst intensitet och komplexitet. Men absolut trevliga. Tredje flighten med Chevalier Blanc, Smith Haut Lafitte o Pavillon Blanc var lysande🤩. Serverades till sensommarlamm vilket gick utmärkt med de två första som var rundare och mer generösa. Pavillon Blanc var en elegantare skapelse vid sidan av de andra två. Mer nerv och en vibrerande syra i kombination med krämig elegans. Otroligt bra 🥇! Till sist en underbar flight med Sauternes 🥳. En provning som sticker ut i mängden och som kommer att vara minnesvärd ❤️

2017 Château Mouton Rothschild Aile D'Argent Blanc
53% S Bl, 46% Semillon, 1% Muscadelle

2020 Château de Fieuzal Blanc
75% Sauvignon Blanc, 25% Sémillon

2016 Château Lagrange Les Arums de Lagrange
60% Sauvignon Blanc, 20% Sauvignon Gris, 20% Semillon

2020 Domaine de Chevalier Blanc
70% Sauvignon Blanc, 30% Sémillon

2017 Château Smith Haut Lafitte Blanc
90% Sauvignon Blanc, 5% Sauvignon Gris, 5% Semillon

2017 Pavillon Blanc du Château Margaux
100% Sauvignon Blanc

2009 Château Climens
100% Semillon

2007 Château d'Yquem
80% Sémillon, 20% Sauvignon Blanc

2002 Château Suduiraut
Semillon 94 %, Sauvignon Blanc 6 %

Visa bifogad bild 29881
Visa bifogad bild 29883
Kul provning! Jag köpte en flaska Château Smith Haut Lafitte Blanc 2019 vid släppet för 2,5 år sedan lite på test men inte vågat öppna än. Blev lite ledsen när 2020 släpptes med 50% prisuppgång... Vad skulle du säga om drickfönster för detta vin?
 

buteljen

Medlem
Kul provning! Jag köpte en flaska Château Smith Haut Lafitte Blanc 2019 vid släppet för 2,5 år sedan lite på test men inte vågat öppna än. Blev lite ledsen när 2020 släpptes med 50% prisuppgång... Vad skulle du säga om drickfönster för detta vin?

Jag hade med den på en BYOB för 1,5 år sedan och gav den 94p:
2019 Château Smith Haut Lafitte 94p
90% Sauvignon Blanc, 5% Sauvignon Gris und 5% Semillon.
Ljust gröngul färg.
Expressiv doft av citrus, vita persikor, blodgrape, mandarin
I smaken fräsch, frisk men avrundad syra, lite sältigt mineralitet, slank kropp kombinerad med en fet textur, lång finish med bra tryck och lager på lager känsla. Oerhört balanserad. Fantastiska fat. Kändes som mer än 5% Semillon i blenden
Har för mig att många gissade att den var mycket äldre.
Så den är absolut drickbar redan nu. Har inte druckit så många äldre vita Bordeauxer så har lite svårt att sia om livslängd, men den verkar kunna hålla ett bra tag om man ser till vad proffsen tycker.

Neal Martin 2025 - 2042
Jancis R 2024 - 2030
Jane Anson 2021-2034
William Kelley 2021 - 2035
 
Last edited:
Toppen