Aftonens begivenheter på tema FREDAGSMYS! Följt av misslyckade försök till movietajm: everything everywhere all at once var bara tragisk och vi gav upp efter halva. Hollywood kan verkligen suga.
Men, vi hade en osedvanligt fin stund på PRIMO!
Egna viner, blindade bomber och en kolossal överraskning!
2011 Stefano Amerighi Syrah 89p
Vi hade nog väntat oss lite mer. Kändes halvdöd och helt utan umpa. Naturligtvis med filter på som förväntar sig storartade viner.
Sommelieren plockade druvan, men hamnade i CdP och oäven årgång.
1996 Casanova di Neri 'Tenuta Nuovo' BdM, 97p
En fantastisk BdM. Hustrun noterar (och hurwes av) oxidation från stora avstånd, men avnjöt denna som saft tack vare att ox inte bor här. Detta är ett stort vin under tidig platå.
Inte bara stort. Också fantastiskt!
Enorm njutning.
Sommelieren rattade snett... (Mogen Barolo, men inte svårt förstå gissningen.)
Detta vin är en
klassisk BdM med ljust röd robe och en lätt antydan till evt påbörjad tegling. Dessa klassiska BdM är fasiken utrotningshotade... Men de är underbara. Eleganta och samtidigt sprängfyllda med kraft och överraskningar.
På näsan finner vi körsbär, mer körsbär och fantastiska
körsbär. Där finns också tobak, iris, kött, kryddighet, vitpeppar och någonting som drar åt tandkräm på ett underbart sätt.
Smaken är lång, tanninerna smälter men har fortfarande grepp, syrorna är M+ och tyngden är M. Vinet är majestätiskt, långt och komplett/komplext.
Listpriset är långt över min budget, men i detta fall är jag helt öppen för all omförhandling av mitt pristak. Magi!
Zattingenz så bra vin!
Mums!
Bra till maten!
2022 Monfort Muller Thurgau, Trentino, 85p
Nosen skrek: Gewurtz!
Munnen kvad: SB!
Facit sade: Rieslingklon...
Jag: totalbombade. Igen 🫥
Perfekt sommarvin på en filt i värmen (kanske nästa år för dig i Swe?)
Parfymerad njutning med rakryggade syror.
Perfekt till kvällens sardiner! Magiskt bra rätt!!! *** för denna rätt. Lätt!
Sedan, helt utan påande, levererade sommelieren ytterligare ett vin blint. Rött denna gång.
Jag bombade det vita med knakelibrak.
Bombade detta röda på nästa nivå!
Nosen: fänkålsrot, lakrits. Stor!
Munnen: purungt och elegant nannnting med återhållna tanniner, återhållen frukt, elegans bortom mina erfarenheter, bra syror, längd osv... Ett vin som är som ett utropstecken
Extremt sällan man har något liknande i glaset.
97p idag och definitivt med potential för 100p.
Gissning 1: Negroamaro
Gissning 2: efter jag landat i detta vins betagande undebarheter: en mycket bättre klassisk Barbaresco för tidig konsumtion.
Gissning 3: då allt bara växer och blir mer: "Detta är fantastiskt, men det är inte en Merlot. Ha-haha!"
Oj vad sommelieren fick skratta och hustrun fick mata mig med ödmjukhetspaj...
Precis som med Riesling har jag uppenbarligen inte fått lära mig Merlot på rätt sätt...
Detta är den sortens gudomlig (Freya) nektar man enbart sällan stöter på i livet...
2020 Serrico av Nardi (100% Merlot) 95-100 p
1398 flaskor producerade.
Som man kan se av bilden promenerade hustrun och jag hem med 4 av de 12 flaskor PRIMO hade köpt in... Om några år kommer denna Merlot kosta minst lika mycket som
Messorio, eller mer och bara vara galet eftertraktad.
Mr Nardi återvänder till PRIMO nästa år, då kommer vi vara där.
Starstruck
Har tidigare bara njutit storligen av familjens fantastiska BdM. Denna Merlot är dock på världens tak.
Jädringens så bra!