Vingubben
Medlem
Definitivt varm årgång.Värmeskada?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Definitivt varm årgång.Värmeskada?
Solaia. Jag satte Redigaffi.WOTN?
Berätta gärna mer om struktur, build, drickfas…Visa bifogad bild 29981
2017 Domaine Tempier Bandol Pour Lulu
Hittar bl.a. rosor, hallon, körsbär, jord, tobak, choklad, lakrits och lite läder.
Härligt matvin på sydfranska druvor som kommer bli fint ihop med kyckling, parmaskinka, balsamicosås, grädde, basilika, parmesan och klyftpotatis.
Ung och lite matkrävande idag, bättre om några år. Tempier är alltid gott, men denna årgång tillhör nog ändå inte de bättre. Pibarnon 2017 är däremot riktigt smaskig i mitt tycke!Berätta gärna mer om struktur, build, drickfas…
Är nyfiken ända in i kaklet.
Står nämligen i valet och kvalet att investera i ett par sådana flaskor - eller inte…
Jag står fn på 20 länder och har ytterligare ett gäng länder på listan attt klämma i mig av. Alla finns inte hemma (än). Upptäcktsresande är underbartVisa bifogad bild 29982
2022 Temjanika Luda Mara
Nordmakedonien - Årets 21:a vinland avbockat. Mycket kan diskuteras i värdet att flaxa runt i diverse länders vinutbud i tron om att hitta bättre eller åtminstone likvärdiga viner jämfört med mer etablerade vinländer.
Kan erkänna att alla nya bekantskaper inte är speciellt bra. Georgiens bidrag överlevde en klunk innan det mötte avloppet. Såg ut som kiss och smakade vad mina smaklökar tolkar som kiss (utan tidigare erfarenhet i ämnet…) Georgien missade att ta plats på listan helt enkelt.
Det här vinet Temjanika däremot. Fullträff och hela anledningen till att våga vidga vyer. Enkelt absolut och långt ifrån det bästa vita jag testat. Men det var fräsch lime, fläderblom, gula äpplen, len syra och en allmänt skön sval munkänsla. Passade ypperligt till torskpaket på grillen med hemmaplockad svamp, blomkål, potatis, timjan, gräslök, rödlök och en klick smör. 129:- och kommer köpas igen för att dricka i sin enkelhet.
Systembolagets tillfälliga släpp 18/8 faktiskt så det var plättlätt att plocka hem.Jag står fn på 20 länder och har ytterligare ett gäng länder på listan attt klämma i mig av. Alla finns inte hemma (än). Upptäcktsresande är underbart
Har dock fortfarande inte vågat mig på något Nordkoreanskt vin…
Mina planerade kommande länder för i år:
Nordmakedonien! Stora applåder! Var fick du tag i detta?
- Thailand
- Sydkorea
- Taiwan
- Luxemburg
- Mexico
- Chile
- Uruguay
- Libanon
Tänk ändå vad spännande det kan vara med vin!
Hur länge är rejäl luftning? En kille på annat håll har experimenterat med att lufta viner till och med mellan 24 och 48 timmar??Har hällt i mig 8 flaskor ´08 Montrose och har en sista kvar. Med rejäl luftning blir de fantastiskt bra. Fortfarande ungt och intensivt NANNTING!
Min uppfattning är att 2008 är jämnare i kvaliteten än 2006. '08 Montrose är dock ett exceptionellt vin - oavsett hur man jämför.
(De dyker upp på auktionerna här rätt ofta, med betydelsen att jag förmodligen snappar åt mig fler.)
- Klassiskt! sa Bill.
- Klassiskt! sa Bull.
- Underbart! sa Måns.
Vet inte om jag är expert i något annat ämne än min egen smak. Till viss del också hustruns smak.Hur länge är rejäl luftning? En kille på annat håll har experimenterat med att lufta viner till och med mellan 24 och 48 timmar??
Är det inte en aning för länge? Vad säger du StefanAkiko, som är expert i ämnet?
I see. Jag undrar bara vad uttrycket slowoxat betyder och hur går det till?Var på en provning för länge sedan då sommelieren förberett två par Syrah-viner. Respektive vin serverades slowoxat under 5 dagar (!) samt nyploppat. De som slowoxat var skyskrapor bättre än de nyploppade.
Slowox = att ploppa korken eller skruva av skruvisen och sedan låta vinet andas långsamt genom flaskans öppning i sval situation. Slow oxidisation = slowox.I see. Jag undrar bara vad uttrycket slowoxat betyder och hur går det till?
Kanske den här killen som jag berättade om, använde just en sån metod?
Det som jag opporerar mig emot är att ingen känd vinproffs har någonsin pratar varmt om att man ska lufta sina viner tiotalas timmar …
P.S. Om det är sant att det har en oerhört bra effekt kanske vi börjar snart köpa enbart purunga och oerhört tuffa rödviner som vi sedan luftar till passande smak. Då behöver man inte lagra sina viner i årtionden för att åstadkomma ungefär samma effekt, eller.
Tack StefanAkiko!Slowox = att ploppa korken eller skruva av skruvisen och sedan låta vinet andas långsamt genom flaskans öppning. Slow oxidisation = slowox.
Man skall inte bry sig så mycket om vad vinproffs eller andra (som jag) tycker. Huvudsaken är att hitta sitt eget bästa sätt att njuta av viner
Det kräver experimenterande, mod och systematik över flera år. Dessutom kräver det ständig *hick* träning.
Angående att lufta unga viner så att de blir som mogna viner… Nej, det funkar inte riktigt så, då mognad av viner har att göra med många fler kemiska reaktioner än vad luften kan åstadkomma. Dessutom är snabba lösningar sällan bra lösningar. Tålamod har en tendens att rendera djupare och mer mångfasetterade njutningar än något annat känt angreppssätt.
Min erfarenhet av luftning är att det tar udden av unga viner och klär upp dem salongsfähigt medan riktigt mogna viner får sin bästa makeover och revitalisering på detta vis.
Tips på ett första experiment som behöver upprepas med olika viner minst ett 10-tal gånger för att ge dig npgon form av empirisk vägledning:
Repeteras sedan med andra typer av viner som tex:
- Köp två flaskor av ett bättre vin (tex ungt 350-kronors rödvin från Brunello di Montalcino, Cornas eller CS från Napa, whatever floats your boat).
- Ploppa ena flaskan och låt den stå öppen under 24 h i sval temp.
- Ploppa sedan flaska nr 2.
- Be någon hälla upp vinerna i varaitt göas så att du inte vet vilket vin som är i vilket glas.
- Prova de båda vinerna, notera skillnader, likheter, sätt poäng, mm.
- Jämfört med facit, hur föredrar du ett långluftat ungt vin?
Äldre röda
Medelålders vita
Mosel Auslese, ungt
Mosel Auslese, 40 år
Sauternes, port, madeira osv…
Det tar aldrig slut!
Personligen har jag slutat lufta röda Chateauneuf du Pape, för de är nästan alltod trevligast nära plopp. Men, det är min smak…
Att vara skeptisk mot att experimentera hjälper dig inte att förstå din egen smak.Tack StefanAkiko!
Fast det var inte jag som var intresserad av att göra experimentet, utan det var en kille på ett annat håll som hade gjort det och han använde riktiga vinkaraffer till det ändamålet. Enligt honom blev resultatet oftast bra, men jag är ändå mycket skeptisk till att lufta även vita viner, som han gjorde.
För mig räcker det väl att lufta vinet en eller två timmar innan man dricker det. Att lufta vita viner har jag inte provat ännu.
Jag var där och sprang även på lite forumfolk. De som jag tyckte stack ut mest var:Någon som har varit på stora 2022 Bx-provningen idag och kan ge lite tips om vad man inte bör missa?
Skall till Cph i morgon där Theis ordnar en likadan provning av 22'orna.
Jag var där och sprang även på lite forumfolk. De som jag tyckte stack ut mest var:
Tusen tack till er båda .Bland de bästta totalt var Pichon Lalande, snäppet över Pichon Baron som också var mkt bra.