Sonderlese
Medlem
Jamen, det är inte lätt för oss svenskar att få tag på en flaska Rivesaltes när alla de braiga med anständig ålder har hamnat i Japan!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Fråga utifrån utdraget ovan.2001 Château Sigalas Rabaud
Öppnade den igår och tyckte väl att den var bra, men kunde då bara skönja vad som komma skulle. Igår var det mest tropisk frukt och lite saffran i avslutet och syran kom inte riktigt fram. Men, så idag! Idag är den magnifik! Nu har det tillkommit bl.a. kaffe, hemgjord kola och tydlig saffran mm. Sjukt gott!
Visa bifogad bild 29475
Charles Smith, The Boy Grenache 2016
Tomatsoppa light, Bob hallonsaft, ordentligt med örter och inget mer. Detta måste vara det sämsta Charles Smith har gjort någonsin. 78p
Nyss hemkommen från roadtrippen i västra USA. Hade en riktigt shitty uppkoppling hela resan så det var svårt att posta löpande. Det blev ett par winetastings och jag postar mina upplevelser - inga direkta noter dock i takt med att jag får tid.
Första besöket på Jet City i Seattle. STOR besvikelse då ALL Syrah var slut. Hade sett fram emot att testa lite av det som inte finns att få tag på här. Vi var två veckor innan nya årgången skulle släppas. Typiskt!
Visa bifogad bild 17992
2016 Sixto Uncovered Tunn, blaskig och besk baschardonnay. Inget för mig.
2016 K Vintners Viognier Art Den Hoed Vineyard Relativt intetsägande men ändå en rätt trevlig viognier, schysst fatad, päron. Torr.
2016 Jet City Riesling Reserve Mycket liten produktion. Torraste risling jag någonsin druckit. Rieslingmarkörerna på minsta reglage.
2016 K Vintners The Boy 100% grenache. Bottennapp! Totalbesviken . Det här vinet har fått bra kritik på CT vilket jag inte fattar. Blaskigt. Superungt (vingården planterades 2012) och supertorrt! Första gången jag var i San Francisco såg jag en man blanda ut sin Millers Light med hälften vatten. Det kändes som att de hade gjort detsamma med det här vinet...
2016 B. Leighton Gratitude Now we are talking! En Rhoneblend med mycket mourvedre. Här har Charles Smith´s vinmakare fått köra ett eget spår och göra en serie viner under eget namn. Fruktig, ung, fina tanniner. Mörka bär med vaniljsås. Gott.
2016 K Vintners El Jefe Stoneridge Vineyard Tempranillo. Inte samma kraft som i ex Ribeira men inte oävet alls. Mkt bra balans.
2016 K Vintners Broncho En direkt drickbar Malbec. Köttvin. Svarta och blåa bär. Jättegott! Dyr! Finns på BS där den faktiskt är billigare (men ändå för dyr)??
2015 B. Leighton Petit Verdot En veritabel bukett av blommor, kryddor och mörka bär! Kanongod! Fick följa med hem
Massa Brett? Eller är det en dålig flaska jag öppnat? Lät glaset stå framme ett par timmar för att se hur det skulle utvecklas och nu är det totaldominans av kryddpeppar.Visa bifogad bild 29538
2015 Domaine Gourt de Mautens
Hämtade min låda igår av favoriten 2015 Gourt de Mautens. Dagens flaska är dock från ett tidigare köp men samma batch.
Precis som tidigare flaskor så tycker jag att den är en mix av chateauneuf, när de presterar som bäst, och något elegant jänkarvin. Komplext, balanserat och med snygg finish. Hantverk med finess!
Massa Brett? Eller är det en dålig flaska jag öppnat? Lät glaset stå framme ett par timmar för att se hur det skulle utvecklas och nu är det totaldominans av kryddpeppar.
Har druckit många flaskor av denna men har aldrig känt någon brett och har inte märkt någon direkt flaskvariation heller.Massa Brett? Eller är det en dålig flaska jag öppnat? Lät glaset stå framme ett par timmar för att se hur det skulle utvecklas och nu är det totaldominans av kryddpeppar.
Har druckit många flaskor av denna men har aldrig känt någon brett och har inte märkt någon direkt flaskvariation heller.
Visst kan det varit något knas med din flaska. Jag har inte druckit någon flaska från senaste köpet men eftersom det ska vara samma batch så borde det ju inte göra någon skillnad. (Möjligtvis om dessa nya flaskor blivit varmlagrade en längre tid så kan ju det påverka smaken negativt.)
Sen är det ju dina egna förväntningar och preferenser som kan påverka upplevelsen. GdM är ju ett vin gjort på en mängd olika druvor som är klassiska för södra Frankrike och där grenache utgör ca hälften av dessa.
Man bör nog gilla bl.a. grenache och mourvedre för att uppskatta detta vin.
Heh! De finns överallt. Bara att leta och be din plånbok/kreditkort blöda. Men, om du är Champo eller Bgn-snubbe kommer det kännas billigt ;-)Jamen, det är inte lätt för oss svenskar att få tag på en flaska Rivesaltes när alla de braiga med anständig ålder har hamnat i Japan!
Querciabella’s unique answer to white burgundy - Batàr.
In the late 1980s, Giuseppe (Pepito) Castiglioni, decided to plant one of the vineyards on his Chianti Classico estate Querciabella, with Pinot Blanc in order to produce a white wine for family and friends. 1988 was the inaugural vintage.
Castiglioni’s dream was to produce a wine in the image of Burgundy’s world-famous Bâtard-Montrachet and he boldly called his new wine Bâtard-Pinot when it was first sold commercially in the early 1990s. When some Chardonnay was planted and included in the 1992 vintage the name of the wine was changed to Bâtard. However, “the French embassy were not impressed. So the D was dropped and an accent was added”. From the 1994 vintage the wine has been known as Batàr.
Jancis - “It may be called after Bâtard-Montrachet but to me it reminds me most of a particularly ambitious, full-bodied Corton-Charlemagne, a rather different grand cru white burgundy.”
The wine is made almost exactly like a white burgundy, although after being fermented and aged in oak barrels (only about 10% of them new nowadays) for about 10 months, the final blend is left to age over the winter in concrete, rather than Burgundy’s more usual stainless steel, before bottling and release.
Stämmer bra.2017 Querciabella Batàr (89p)
En italienare som gör ett försök att efterlikna ett av de stora vita vinerna i Bourgogne låter ju spännande!
50% Chardonnay, 50 % Pinot Blanc.
Nja, “Mycket bra”, men saknar idag komplexitet och finish för att komma upp i “Excellent”.
Har en flaska till så skall spara den och se om den kommer loss med lite ålder.
Ser att @LarsW skrivit en not om vinet för några år sedan.
Jancis provade 21 vintages för två år sedan och då skrev hon "The young wines seemed quite similar to each other but the older they got the more they showed their individual qualities". Men jag tyckte nog egentligen som dig att det inte skulle vinna så mycket på lagring. Jag får återkomma om 10 år!Ser att jag i alla fall då trodde att det inte skulle vinna så mycket på lagring men kan glatt ha fel där.