Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_5123.jpeg

2009 Château Montus

Som frekvent vindrinkare har man fått visa manér med åren. Att snurra glaset, dofta, med glaset lätt på svaj i ett lätt handgrepp om stjälken… och plötsligt komma på sig själv med att ha Herrljunga cider i glaset.

En annan sak är att jag ständigt sniffar på korken efter öppnandet. Oftast en ljuvlig doft som då också är en del av ritualen; att dricka vin.

Men ibland, som nu, känner jag direkt på korken att det här vinet kommer att vara defekt.
Men det märkliga nu är att defekten är enormt påtaglig hos själva korken men kan bara svagt, svagt anas i själva vinet, även efter tid.
Tur det! För 2009 Montus är ju ett extraordinärt vin som ska drickas, inte hällas ut i vasken!
 

Per Stade

Lege artis
Självklart stöder jag Ukraina och olika organisationer, som lämnar hjälp till Ukraina.
Förutom att skicka pengar så kan man ju alltid stödja deras näringsliv.
Så varför inte dricka lite Odesos Chardonnay?
Funkar bra till färska räkor.
Inget komplext vin men bra syra och distinkt smak av gröna äpplen.


IMG_1107.jpeg
 

Mina Vinare

Medlem
Har inte världens största erfarenhet av torra viner från Sauternes-producenter även om jag provat några stycken genom åren. I en provning för inte så länge sedan dök det upp en 2017 ”Y” de Yquem som var väldigt bra men annars känns det som det var många år sedan senast.

Så en torr Suduiraut på Systembolaget lockade till ett spontanköp och prov. Nu i semestertider fick den sällskap av en helt annan karaktär…

pisoni 1 (2).jpg


2020 Château Suduiraut, Bordeaux - ”Vieilles Vignes, Grand Vin Blanc Sec” har en klar och ljusgul färg. Doften är ganska direkt med buxbom, mint, gräs och nyslaget hö som första intryck. Örter, limeskal och allmän citrusfruktighet med antydan till jäst, vaxduk och nickelkola. Faktiskt även en lite lustig association till ung malt från Speyside.

Smaken är ”druvig” med örtighet och inslag av limeskal samt grapefrukt och äppeljuice. Ganska intensiv eftersmak med viss beska men ändå balanserad syra samt antydan till smörkola och karameller.

Spännande och tilltalande men inte riktigt min typ av vin. Förmodligen utvecklas det här fint och blir nog betydligt mer komplext med ålder och mognad men jag nöjer mig med detta smakprov. Hade hoppats på mer karaktär av Semillon men upplever att Sauvignon Blank tar alltför mycket plats för min smak. Svårbedömt (91p).

2015 Pisoni, Santa Lucia Highlands “Chardonnay Estate” har en klar och gul färg som känns ungdomligare än förväntat. Doften är mycket stor med rostade och nötiga toner samt smörpoppade popcorn och kola. Grillad citron samt aromer typ baconfett och rökighet med tropisk fruktighet som ananas och mango. Riktigt komplexa aromer även om de säkert kan upplevas som burdusa för vissa.

Smaken är som doften - intensiv med citrus, Lemmon curd, smörkola och limeskal. Balanserad och frisk med renhet och samtidigt krämig struktur med inslag av både äpple och päron som avslutas med skalbeska. Ett balanserat vin.

Så här skulle nog många viner från Bourgogne vilja vara men tyvärr inte alla lyckas med. Detta är inget vulgärt vin utan ett komplext och välbalanserat vin, 14,1% på etiketten. Klarar säkert några år till i källaren men tyvärr var detta sista flaskan, så inget jag kommer att kunna rapportera om (96p).

Besökte dem 2016, vilket var en riktig höjdare.

pisoni k.JPG


slh.jpg
 

katho27

Medlem
2001 Château Sigalas Rabaud

Öppnade den igår och tyckte väl att den var bra, men kunde då bara skönja vad som komma skulle. Igår var det mest tropisk frukt och lite saffran i avslutet och syran kom inte riktigt fram. Men, så idag! Idag är den magnifik! Nu har det tillkommit bl.a. kaffe, hemgjord kola och tydlig saffran mm. Sjukt gott! :cigarr:
Fråga utifrån utdraget ovan.

Jag har begränsade erfarenhet av Sauternes, men delar @LeChat upplevelse att de växer i komplexitet och njutbarhet med tid efter öppning.

Tänkte att vi skulle dricka en 1988 Chateau Coutet på tisdag vid en middag och funderar om även en Sauternes med 35 år på nacken kan förväntas blomma ut om den öppnas några dagar innan den ska drickas.

Vad anser ni som är mer erfarna än jag gällande både söta och äldre viner?
 

LeChat

Medlem
Har själv väldigt begränsad erfarenhet av sött vin överhuvudtaget men har oftast gillat det när det varit med på provningar.

Drack av Sigalas i förrgår och då var den ännu bättre! Har fortfarande en hyfsad slatt kvar så kommer nog kunna prova den vid ytterligare 1-2 tillfälle.
2001 ska ju vara en fantastisk årgång sägs det. Dessa årgångar kan ju ibland behöva en hel del tid för att komma till sin rätt. För även om jag gillade Sigalas redan vid första tillfället så var den nog mer intressant än fantastisk god om jag ska vara helt ärlig. Men glaset i förrgår var verkligen smaskigt! Får bli lite Sigalas idag med tror jag.
 

LeChat

Medlem
IMG_5149.jpeg

2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino

Synintrycket är ganska transparent med orange kant. Elegant.

Trots att den verkar öppna upp ganska bra i glaset så blir det ändå att jag dubbeldekanterar. Ung Brunello brukar må bra av luft.

Doften är komplex med bl.a. citrus, körsbär och rosor. I munnen tillkommer mera jordiga inslag, mogna jordgubbar och te. Vinet har bra struktur som bjuder lite angenämt motstånd.

Jag tycker att yngre brunello brukar gärna vilja ackompanjeras av lite mat, så kvällens italienska tomatsås med köttbullar kommer då att bli en ypperlig kompis.

IMG_4139.jpeg

Auktionsfynd. Parmesanrivare av äldre modell.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 29475

Charles Smith, The Boy Grenache 2016

Tomatsoppa light, Bob hallonsaft, ordentligt med örter och inget mer. Detta måste vara det sämsta Charles Smith har gjort någonsin. 78p

ja, bland de sämsta viner jag någonsin testat. Och jag gillar (100%) Grenache! 2019 skrev jag så här om det vinet.

Nyss hemkommen från roadtrippen i västra USA. Hade en riktigt shitty uppkoppling hela resan så det var svårt att posta löpande. Det blev ett par winetastings och jag postar mina upplevelser - inga direkta noter dock i takt med att jag får tid.
Första besöket på Jet City i Seattle. STOR besvikelse då ALL Syrah var slut. Hade sett fram emot att testa lite av det som inte finns att få tag på här. Vi var två veckor innan nya årgången skulle släppas. Typiskt!
Visa bifogad bild 17992
2016 Sixto Uncovered Tunn, blaskig och besk baschardonnay. Inget för mig.
2016 K Vintners Viognier Art Den Hoed Vineyard Relativt intetsägande men ändå en rätt trevlig viognier, schysst fatad, päron. Torr.
2016 Jet City Riesling Reserve Mycket liten produktion. Torraste risling jag någonsin druckit. Rieslingmarkörerna på minsta reglage.
2016 K Vintners The Boy 100% grenache. Bottennapp! Totalbesviken :(. Det här vinet har fått bra kritik på CT vilket jag inte fattar. Blaskigt. Superungt (vingården planterades 2012) och supertorrt! Första gången jag var i San Francisco såg jag en man blanda ut sin Millers Light med hälften vatten. Det kändes som att de hade gjort detsamma med det här vinet... :confused:
2016 B. Leighton Gratitude Now we are talking! En Rhoneblend med mycket mourvedre. Här har Charles Smith´s vinmakare fått köra ett eget spår och göra en serie viner under eget namn. Fruktig, ung, fina tanniner. Mörka bär med vaniljsås. Gott.
2016 K Vintners El Jefe Stoneridge Vineyard Tempranillo. Inte samma kraft som i ex Ribeira men inte oävet alls. Mkt bra balans.
2016 K Vintners Broncho En direkt drickbar Malbec. Köttvin. Svarta och blåa bär. Jättegott! Dyr! Finns på BS där den faktiskt är billigare (men ändå för dyr)??
2015 B. Leighton Petit Verdot En veritabel bukett av blommor, kryddor och mörka bär! Kanongod! Fick följa med hem :)
 

LeChat

Medlem
IMG_5156.jpeg

2015 Domaine Gourt de Mautens

Hämtade min låda igår av favoriten 2015 Gourt de Mautens. Dagens flaska är dock från ett tidigare köp men samma batch.

Precis som tidigare flaskor så tycker jag att den är en mix av chateauneuf, när de presterar som bäst, och något elegant jänkarvin. Komplext, balanserat och med snygg finish. Hantverk med finess!
 

LeChat

Medlem
IMG_5160.jpeg

2015 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Sista glaset är nog bäst. På doften är den förvillande bordeauxlik.
Den svulliga frukten har börjat torka ut och lämnar kvar essensen av detta vin som är riktigt bra. Thalabert lever upp till hypen om årgång 2015.
 
Visa bifogad bild 29538

2015 Domaine Gourt de Mautens

Hämtade min låda igår av favoriten 2015 Gourt de Mautens. Dagens flaska är dock från ett tidigare köp men samma batch.

Precis som tidigare flaskor så tycker jag att den är en mix av chateauneuf, när de presterar som bäst, och något elegant jänkarvin. Komplext, balanserat och med snygg finish. Hantverk med finess!
Massa Brett? Eller är det en dålig flaska jag öppnat? Lät glaset stå framme ett par timmar för att se hur det skulle utvecklas och nu är det totaldominans av kryddpeppar. 🤔
 

Magikern

Medlem
Massa Brett? Eller är det en dålig flaska jag öppnat? Lät glaset stå framme ett par timmar för att se hur det skulle utvecklas och nu är det totaldominans av kryddpeppar. 🤔

Jag var inte heller eld och lågor över vinet. Lite väl mycket jenkarfrukt och det kändes lite för utvecklat. 2016 kändes betydligt mer lovande men flaskvariationen kanske är stor redan. Jag noterade ingen kryddpeppar eller brett dock.
 

LeChat

Medlem
Massa Brett? Eller är det en dålig flaska jag öppnat? Lät glaset stå framme ett par timmar för att se hur det skulle utvecklas och nu är det totaldominans av kryddpeppar. 🤔
Har druckit många flaskor av denna men har aldrig känt någon brett och har inte märkt någon direkt flaskvariation heller.

Visst kan det varit något knas med din flaska. Jag har inte druckit någon flaska från senaste köpet men eftersom det ska vara samma batch så borde det ju inte göra någon skillnad. (Möjligtvis om dessa nya flaskor blivit varmlagrade en längre tid så kan ju det påverka smaken negativt.)

Sen är det ju dina egna förväntningar och preferenser som kan påverka upplevelsen. GdM är ju ett vin gjort på en mängd olika druvor som är klassiska för södra Frankrike och där grenache utgör ca hälften av dessa.
Man bör nog gilla bl.a. grenache och mourvedre för att uppskatta detta vin.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Har druckit många flaskor av denna men har aldrig känt någon brett och har inte märkt någon direkt flaskvariation heller.

Visst kan det varit något knas med din flaska. Jag har inte druckit någon flaska från senaste köpet men eftersom det ska vara samma batch så borde det ju inte göra någon skillnad. (Möjligtvis om dessa nya flaskor blivit varmlagrade en längre tid så kan ju det påverka smaken negativt.)

Sen är det ju dina egna förväntningar och preferenser som kan påverka upplevelsen. GdM är ju ett vin gjort på en mängd olika druvor som är klassiska för södra Frankrike och där grenache utgör ca hälften av dessa.
Man bör nog gilla bl.a. grenache och mourvedre för att uppskatta detta vin.

Både grenache och hourvedre har ju mycket ojämn nivå. Många som vanligen inte gillar grenache viner kan ju digga Henri Bonneaus bästa viner t.ex..

Själv korkade jag upp Gdm 2015 med skyhöga förväntningar. Antog att det var som Clos des papes 2016 fast bättre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jamen, det är inte lätt för oss svenskar att få tag på en flaska Rivesaltes när alla de braiga med anständig ålder har hamnat i Japan! :p
Heh! De finns överallt. Bara att leta och be din plånbok/kreditkort blöda. Men, om du är Champo eller Bgn-snubbe kommer det kännas billigt ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsmiddag med klassisk italienskt mama cuisine och en stänkare till spanjor som köptes in för en spottstyver på auktion. Kostar fortfarande billigt i Europa. Galet gott för dem av oss som gillar lite trycka i det vi dricker från gång till annan.

2012 Vatan, Toro, 92p
PXL_20230723_105137912.jpg


Hustrun 89p
Fantastiskt stort vin utan att vara swulligt. Bra syror, bra trycka, bra allting. Knappt något sediment och en önskan om många fler flaskor från detta underbara ökenlandskap med oympade stockar.

Baksidestexten:
Vatan's label was inspired by a stone frieze found in an ancient palace in Toro, and pays homage to a time long ago when this town in Zamora was famous for producing the finest red wine in Spain. Sourced from old ungrafted vineyards planted in 1910. Vatan is witness to the resurgence of D.O. Toro as a preeminent wine region. The arid climate and poor, sandy soils stress the Tinta de Toro vines, and for this reason, the grapes achieve the greatest possible levels of flavor, color, and aromatics. The result is a profound wine, characterized by rich blackberry and cherry flavors, and a long supple finish. This elegant wine will age gracefully for years to come.

JORGE ORDOÑEZ SELECTIONS
 

Attachments

  • PXL_20230723_110725398.jpg
    PXL_20230723_110725398.jpg
    118,5 KB · Visningar: 29

buteljen

Medlem
37BFEEEE-2B7E-4B3D-BA42-FB8D2CE1528B.jpeg

2017 Querciabella Batàr (89p)
En italienare som gör ett försök att efterlikna ett av de stora vita vinerna i Bourgogne låter ju spännande!
50% Chardonnay, 50 % Pinot Blanc.
Nja, “Mycket bra”, men saknar idag komplexitet och finish för att komma upp i “Excellent”.
Har en flaska till så skall spara den och se om den kommer loss med lite ålder.

Ser att @LarsW skrivit en not om vinet för några år sedan. Någon annan som har provat det?

Ett kul vin så skickar med lite info from Jancis Robinson 😊
Querciabella’s unique answer to white burgundy - Batàr.
In the late 1980s, Giuseppe (Pepito) Castiglioni, decided to plant one of the vineyards on his Chianti Classico estate Querciabella, with Pinot Blanc in order to produce a white wine for family and friends. 1988 was the inaugural vintage.

Castiglioni’s dream was to produce a wine in the image of Burgundy’s world-famous Bâtard-Montrachet and he boldly called his new wine Bâtard-Pinot when it was first sold commercially in the early 1990s. When some Chardonnay was planted and included in the 1992 vintage the name of the wine was changed to Bâtard. However, “the French embassy were not impressed. So the D was dropped and an accent was added”. From the 1994 vintage the wine has been known as Batàr.

Jancis - “It may be called after Bâtard-Montrachet but to me it reminds me most of a particularly ambitious, full-bodied Corton-Charlemagne, a rather different grand cru white burgundy.”

The wine is made almost exactly like a white burgundy, although after being fermented and aged in oak barrels (only about 10% of them new nowadays) for about 10 months, the final blend is left to age over the winter in concrete, rather than Burgundy’s more usual stainless steel, before bottling and release.
 

LeChat

Medlem
IMG_5183.jpeg

2012 Château Rauzan-Ségla

Bra frukt, härliga fattoner och med bra energi! Den här sekundära fasen gillar jag ofta hos en god flaska bordeaux. Mogen ungdom kanske man skulle kunna säga. Oerhört klunkvänlig och välsmakande tjugotolva!

På tallriken blir det grillad entrecôte, potatismedaljonger, vitlökssmör och grillad paprika.
 

LarsW

Medlem
2017 Querciabella Batàr (89p)
En italienare som gör ett försök att efterlikna ett av de stora vita vinerna i Bourgogne låter ju spännande!
50% Chardonnay, 50 % Pinot Blanc.
Nja, “Mycket bra”, men saknar idag komplexitet och finish för att komma upp i “Excellent”.
Har en flaska till så skall spara den och se om den kommer loss med lite ålder.

Ser att @LarsW skrivit en not om vinet för några år sedan.
Stämmer bra.
2014 årgång på Barique i Göteborg.
Gillade det då (2018) och letade efter det senare men då hade det stuckit av i pris.
Lite synd men sån är det ju ofta.

Ser att jag i alla fall då trodde att det inte skulle vinna så mycket på lagring men kan glatt ha fel där.
 

buteljen

Medlem
Ser att jag i alla fall då trodde att det inte skulle vinna så mycket på lagring men kan glatt ha fel där.
Jancis provade 21 vintages för två år sedan och då skrev hon "The young wines seemed quite similar to each other but the older they got the more they showed their individual qualities". Men jag tyckte nog egentligen som dig att det inte skulle vinna så mycket på lagring. Jag får återkomma om 10 år! :)
 
Toppen