Champagne + topp-amerikaner – BYOB-blindprovning med delar av GBG-maffian. Min korta sammanfattning nedan.
(min placering - gruppens placering)
Michel Fallon BdB GC Brut (1 - 2)
En härligt rökig och krispig doft. Samma i smaken. Väldigt välintegrerad och komplex med lång eftersmak. Selossisk. Ojojoj, vilket vin!
Michel är assistent till J. Selosse sedan 30 år och tillverkar vinet i hans vineri, ca 1000 flaskor om året. Min absoluta favorit. Kul upplevelse!
Dom Ruinart BdB 2007 (2 - 1)
Fruktig doft men en antydan av jäst. Generös smak med fin mousse. Svagt rödäpplig och med en del brioche.
Bonnaire BdB 2008 (5 - 5)
Mycket hög fruktsyra, granny smith-äpplen. Ung och frisk. Kan ligga länge till.
Henri Goutorbe GC 2008 Special Club – min flaska (3 - 4)
Väldigt inbjudande doft. Bra syra, fin mousse, härlig frukt med gröna äpplen, toast. Mitt i drickfönstret. 70 PN/30 Ch.
Graham Beck Extra Brut 157 (7 - 7)
Två sydafrikaner smög sig in och denna var en vattendelare. Vissa påmindes om Dompa, jag kände bränt gummi och lite kartong. 51 PN/49 Ch. Tretton år på jästen.
Le Lude Vintage 2013 (6 - 3)
Väldigt blek i doften. Min enda not: ”speciell”.
57 Ch/41 PN/2 PM. Nio år på jästen
Damien Hugo BdB 2008 (4 - 6)
Fin, fruktig doft. Generös stil med upplevt hög dossage, lite kolasmak. En crowdpleaser.
Det var extremt jämnt poängmässigt i topp-3; 13, 14 resp 14p (låg poäng = bättre)
Över till amerikanarna. Vill understryka att alla viner var väldigt bra, små nivåskillnader i himlen, typ.
Piedrasassi (2 - 2) – missade årgång etc
Kött och chark i doften. Kryddor, tapenade/oliver, klassisk Rhône-syrah. Lätt att gilla!
SQN The Hated Hunter 2012 (3 - 1)
Inte alls lika Rhône-typisk som Piedrasassi. Alla reglage uppvridna. Mörka bär, lite lakrits, kraftig men ganska söt. Syrah, 16% alk.
Vérité Le Désir 2014 (1 - 4)
Väldigt välbalanserat vin med full kropp, komplext och djupt. I sammanhanget lite mer röda bär. Cederträ. Stramare än övriga viner. Det bästa Cabernet Franc-vinet jag druckit. 14,5%.
The Mascot 2016 (5-3)
Lite svår i sammanhanget. Viss nagellack i doften. Alkohol, mentol och söt vanilj i smaken. Hade troligen inte tänkt på det om jag druckit den solo. 100% CS, 14,5%.
Kapcsándy Estate Cuvée 2018 – mitt vin (4 - 5)
Kryddigare doft, lättare och elegantare i smaken. Mörka röda bär, lätt tobak och ek, rätt fruktig. BDX-blend från Napa. 97 CS/3 Merlot, 13,9%.