Riesling-provning med middag på Wijnjas.
NV Dr. von Bassermann-Jordan Riesling Brut (Sekt)
Stora bubblor, friska päron, lite lakritsrot, ganska simpel.
Nja, väljer hellre en cava eller lägger till en hundring eller två för en champagne.
2022 Saurwein Riesling Chi
Petroleum, gula päron, citrontimjan.
I smaken finns vita vinbär, lite aprikos, måttlig syra, halvtorr (11.5 g/l), bra avslut.
Bra riesling från Sydafrika, men jag skulle vilja ha lite mera bett i syrorna här.
2003 C. H. Berres Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese
Ogräs, blommor, konserverade champinjoner, vit choklad och en skvätt diesel.
Halvtorr, rik, fyllig smak, med en ganska lång och kryddig eftersläng.
Slinker ner utan problem, men jag skulle tro att det är dags att dricka upp den här årgången nu.
2019 Empire Estate Dry Riesling
Koskit (eller någon vällagrad ost om man vill vara snäll), citronpastill, päron, honung.
Torr, läskande men lite spretig och en lite kärv avslutning.
Riesling från New York dricker man inte varje dag, men den här flaskan kunde inte riktigt konkurrera med gamla världen.
2018 Weingut Willi Bründlmayer Riesling 1ÖTW Reserve Ried Heiligenstein
Croissant med en droppe vaniljsås, apelsinmarmelad, rökighet, småsten, allt upphittat i närheten av en bensinmack.
Medelfyllig, men med djup i smaken, citrus, energisk syra, balans, aningen sherry, fin svans, mycket god!
Den här aromen ligger farligt nära en brödig champagne och om det inte vore för macken kan man nog missat druvan i en blindprovning.
2020 Zind-Humbrecht Riesling Clos Häuserer
Parfymerad tropisk frukt och äpplen, härlig rökig torv och tobak.
Hög tjusig syra, snustorrt, intensiv smak en rejäl eftersmak.
Mycket bra matvin, i detta fall till torsk med musslor, ostronskivling och skaldjurssås.
1998 Richmond Grove Riesling Watervale
Kaffe(!), kolaböna, ventilgummi, oljiga stenar, härlig mogen doft.
Fokuserad smak, tiramisu, oxiderade toner, lite sherry, bra längd.
South Australia, från en numera nedlagd vingård. Har passerat toppen, men var helt klar kvällens roligaste vin. Återigen, utan oljestenen var det svårt att peka ut riesling här.
2022 Dr. Loosen Erdener Treppchen Riesling Auslese
Piggelin med guldkant, vita blommor, Moscato d’Asti?
Krämig, len, halvsöt men balanserad, lite spritsighet.
120-åriga stockar. Fin, men behöver ganska många år i källaren för att komma till sin rätt.
Personliga favoriter var
Bründlmayer och
Zind-Humbrecht. Österrikaren var överraskande bra, WOTN, men Alsace tog hem priset för bästa matvin. (Och Bründlmayern var favorit redan innan jag upptäckte att jag hade Herr Bründlmayers svärmor som bordsgranne. Lovar
)