Thirsty
Smygnykterist
Alltid trott att vovven skulle växa till sig och sedan matchas med vinet.Du är medveten om att det är en hund och inte en hamster? Varför den ständiga buren?
Last edited:
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Alltid trott att vovven skulle växa till sig och sedan matchas med vinet.Du är medveten om att det är en hund och inte en hamster? Varför den ständiga buren?
Eller hur:Du är medveten om att det är en hund och inte en hamster? Varför den ständiga buren?
I så fall får det vara ett vin kring hund-ra-lappen.Alltid trott att vovven skulle växa till dig och sedan matchas med vinet.
Gillar utmaningar, men har ännu inte ätit varken delfin eller hund. Känns för mycket som att äta en kompis...Alltid trott att vovven skulle växa till dig och sedan matchas med vinet.
”Inte leka med maten”Gillar utmaningar, men har ännu inte ätit varken delfin eller hund. Känns för mycket som att äta en kompis...
Jag kan förstå att man inte får ha hund i lägenhetskomplexet, men att anse det skulle vara till gagn för hunden att sitta inspärrad i en bur på en halv kvadratmeter verkar helt snurrigt. Den japanska friheten verkar vara selektiv.Eller hur:
Men!
I Japan räknas det som djurplågeri, eller bristande omvårdnad, att inte hålla dina hundar i bur.
I lägenhetskomplexet vi bor i riskerar man bli vräkt om man inte håller hundarna i bur.
Inte haft Luke Lamberts Chardonnay, men hans Syrah är en av mina absoluta favoriter! Bra producent!Några flaskor till en middag för en stund sen. Inga väldans detaljerade noter.
Luke Lambert Chardonnay 2017
Vita blommor och citrus i näsan. Gröna vindruvor och ek.
I munnen är det gott om frukt, lime, persika och liche. Smörig ek och en bra syra som håller styr på allt.
Gott men får prova igen för en mer detaljerad analys.
Den här gången får det 91p
Hirtzberger Grüner Veltliner Smaragd Honivogl 2008
Oljig honung och gummi i näsan. Riktigt mogen mango, vanilj och bivax.
I munnen är det mycket tropisk frukt, blomsterhonung och en sötma utan att egentligen vara söt. Känns ekad. Det har en oljig munkänsla och jag hade gärna haft mer syra för att fräscha upp det hela.
Ganska lång eftersmak.
Jag köper mindre och mindre av Grüner Veltliner. Det är inte dåligt men som syra-torsk känner jag att det är mycket annat jag gillar mer (samma sak med Gewurztraminer). Men det är kul att dricka ibland. Och kvaliteten är det inget fel på.
91p
Querciabella Camartina 2011
I näsan är det ceder, svala körsbär, blyerts, läder och vanilj. Lite kryddörter och rostat kaffe.
I munnen både mjukt och kraftigt. Bra dricksfönster. Körsbär, vanilj och mörk choklad. Lagom klös i tanninerna och fin syra. Lång eftersmak men lyfter liksom aldrig på riktigt.
Har druckit några av dessa de senaste åren, den här flaskan kändes lite lättare men fortfarande ett väldigt gott vin som gick hem i sällskapet.
92p
Feuerheerd 2003
Russin, körsbärslikör och apelsinskal i näsan. Tobak och mörk choklad.
I munnen är det ganska slankt för en port. En bekväm spritighet och chokladtoner blandat med apelsin och körsbär. Medel lång eftersmak.
Är inte i samma liga som Taylors och Fonseca men kostar också mindre än hälften för en drickfärdig port.
Gott!
91p
Visa bifogad bild 31773
Deras syrah får jag kolla upp, har provat deras chardonnay och nebbiolo, båda bra.Inte haft Luke Lamberts Chardonnay, men hans Syrah är en av mina absoluta favoriter! Bra producent!
Japan fungerar inte som din hemby. Antingen gillar man hela läget, eller så får man hicka av att leva här. Att isolera vissa företeelser kommer aldrig fungera i någon kultur.Jag kan förstå att man inte får ha hund i lägenhetskomplexet, men att anse det skulle vara till gagn för hunden att sitta inspärrad i en bur på en halv kvadratmeter verkar helt snurrigt. Den japanska friheten verkar vara selektiv.
Släpp ut hunden! Ingen här kommer skvallra.
Finns fortfarande årgång 2020 i webblager. På systemet. 330kr / flaskaIkväll blev det fontodi chianti classico 2019 till en snabbt ihopslängd oxfilépasta med lök, vitlök, champinjoner och grädde.
Min första erfarenhet av fontodi och känns som jag börjar hitta rätt i chianti classico-träsket nu. Direkt ur flaskan mogna röda till mörkröda körsbär, ganska fylligt och fruktigt men samtidigt örtigt och välbalanserat med tydlig struktur. Gott och trevligt mat-/vårvin! Något helt annat än de lite tunna upplevelser jag ofta fått tidigare när jag mest plockat enstaka chianti-flarror på chans från lokala bolagets TS-hylla.
Fanns tyvärr bara en flarra nör jag beställde från fyrklövern men förhoppningsvis kommer det fler fina årgångar framöver och kan jag då hitta dem för 300 kr flaskan lär det nog bli en låda eller två.
Tillhör mitt lilla menageri av storälskade producenter som jag nyligen slutat köpa.Min första date med Ridge blev en Lytton Springs -18.
Har gått omkring och suktat efter att prova ett längre tag.
Visa bifogad bild 31850
Helt klart ett seriöst vin, och min känsla är att det är ungt och gärna hade kunnat få ligga avsevärt längre.
Den andra som provar tycker rätt tid att att dricka nu.
I doften mörkare bär och sötare känsla än i smaken där det är rätt mycket lingon. Faten är tydliga, alkohol märks men inte störande.
Fylligt, komplext och med tydliga sandiga tanniner.
Jättetrevligt vin och önskar jag köpt många fler @399kr för 3 år sedan.
CTs huvudsakliga medlemsbas är ungfruktsälskande (amerikaner) vinsnubbar och -snubbor. Finns flera här på FW som kvalar in i den trista grupperingen. Har också stött på en del folk som har svårt för övergången från ungfruktig Tannat till mogen Tannat. Det verkar som ett slags sinkhole. Efter den charmiga perioden kommer en slags platt era innan Tannaten kan Breda ut Sina Vida Vingar likt en lätt fläskig kerub.Visa bifogad bild 31864
1998 Château Bouscassé Vieilles Vignes
Fortfarande bra med tanniner men enbart positiva sådana. Otroligt härligt grepp i munnen!
Det här är som förväntat, ett riktigt gott Tannatvin från Madiran av Alain Brumont.
Har dock fått ett hyfsat lågt betyg och ett ganska snävt drickfönster på CT. Inget nytt iofs. Nej, den här är magnifik även 2024 och borde ligga runt en 92-93p. Snålt räknat. Iallafall med mina preferenser.
Fint väder bjuder till grillad fläskkarré och älskvärd fransk potatissallad lite senare. Mums!