En kendolördag med två unga kendoproselyter från Övik som är i Japan för första gången, ett stort gäng 7 dan senseier och en 8 dan sensei under träningen. Efter den första träningen om två timmar, går man till den andra träningen...
Vi valde Ofuna!
Tur som vi har, visar det sig att en japan varit i Spanien nyligen. OCH tagit med sig en flaska riktigt bra Ribera del Duero till firandet...
Ett fantastiskt vin från Ribera, som min käre japan ploppade hem från en liten mataffär, just invid hotellet där han bodde.
Och, fasen också! Skulle väldigt gärna leva där jag kan köpa denna kvalitet av vin då jag handlar rädisor eller bara bröd.
2020 Viña Mayor Ribera del Duero El Secreto Tempranillo, 92p
What a wonderful wine!
I can't wait to live in a place where you can get THIS level quality wine in a convenience store at €20 a bottle.
This is a young, but soon priming, deep and rich wine that the World tend to love. I deeply enjoyed this wine tonight.
Vi drack det till:
Tonfisk sashimi, två sorter: hon maguro och chutoro.
Oavsett fisken, då dödar soya och wasabi vinet.
BA-SASHI - rå häst med vitlök.
Helt ok combo, men ingenting för julgranen. Soyasåsen stör vinet hela vägen...
Friterad potatis - frites
Nu pratar vi 'marriage' mellan vin och potatis. Vackert!
Sen återvände jag hemåt. Mina kendoproselyter hjälpte jag naturligtvis till rätt tåg.
Men, efter en alltför kort afton, behövs Netflix och vin:
En glädjeflaska hemmavid:
1998 Leeuwin Estate Art Series Pinot Noir, 92p
Denna upplaga av Leeuwin Estate Art Series Pinot Noir har en överraskande mognad som påminner om en välåldrad Bourgogne från en varm årgång under 1980-talet. Min förväntan var åt hållet "död", men detta vin är vitalt och inte alls i närheten av att vara avlidet.
Då PN kommer från en kall plats under ett varmt år, med transparent arkitektur och bra syra-frukt-balans... Ja, då är jag uppenbarligen på.
Trots sitt ursprung från Australiens kustland, levererar detta vin ett starkt eko av de subtila nyanserna av en klassisk Barolo. Fel druva. Precis så som man kan förvänta sig...
Med sin noggranna framställning och distinkta karaktär, är detra ett magiskt exempel på hur exceptionella viner från olika traditioner kan konvergera i kvalitet och uttryck.