Har tagit mig en period av avhållsamhet från vin. Vad gör man då? Jo, då dricker man Ambrosia istället.
1979 Azienda Bricco Asili (Ceretto) Barbaresco Bricco Asili, Nebbiolo, Italien, Piemonte, Langhe Barbaresco, 97p.
Azienda Bricco Asili lyckades skapa ett mästerverk med sin Barbaresco i nådens år, 1979. Vinhuset, erkänt för sin hängivenhet till kvalitet och innovation (särskiljer sig kanske inte så mycket från andra vinhus…) har genom åren etablerat sig som en banbrytare inom regionen med visionen att framställa viner som tydligt reflekterar terroirens karaktär (kanske inte heller särskiljer sig så för särdeles mycket från övriga vinhus på jorden???).
Denna flaska är oavsett blabla och 'visioner' (snömos) ett strålande exempel på hantverksskicklighet och gudomlig (Höner) tidig drickfas.
Denna sensationella flaska är ett fantastiskt potpurri av sköna intryck och mjummiga smaker. Korken var bara 75% blöt (trång hals och lång ... kork har sina fördelar!).
Vinet rann ut som en uppenbarelse av dansant liv och stor entusiasm. I smaken framträder rent röda frukter blandade med tydliga dofter av en höstlig skogspromenad. Tänk: fuktig jord och fallna löv, samt en delikat doft av rosor från andra sidan vägen och ingen svamp. (Rosorna hade förmodligen hade förblivit oupptäckta utan etiketten som ledtråd.)
Strukturen är robust med en vacker syra och återhållsamma tanniner på tillbakadragandet som tillsammans skapar en elegant basbalans. Varje sörpel erbjuder en härlig motsägelse till vinets ålder (45 år) genom sin fräschhet och totala avsaknad av oxidation.
Det var inte den bästa kombinationen med en pastasås på vitlök, tomat och bacon, men vinet visade sig vara en sublim följeslagare till en kväll med avkoppling framför 2,5 timmars Netflix.
Detta vin är flrmodligen den mest minnesvärda Barbaresco jag haft nöjet att njuta av i hela mitt liv. Klår alla Gaja, verkligen en sublim flaska.
Om du har fler? Ingen brådska, Vännen!