StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En riktigt bra lördag!
Lördagslunch på Alte Liebe och sedan Netflix hemmavid efter lördagens hårda träningspass. Tur med flaskorna!Lunch
Väldukat bord, levande musik och service i absolut världsklass.Notera: ihopknövlad Evian-flaska. Den innehåller ett glas Alion. Sommelierens hemläxa.
Vi hade med oss en egen flaska:
2017 Les Aspres av Pierre Cros, Minervois, % Syrah, 95p
Svart-röd.
Nosen skriker Syrah med blod, kött och en vacker kryddighet. Doften kommer från en varm plats.
I munnen är det galet intensivt och stort utan att det på något vis känns extraherat, syltigt, sloppigt eller slampigt. Doften går igen i munnen, alkoholen noteras av alla (utom jag). Det är långt, vackert, välbalanserat och spännande. En fantastisk Syrah, även om det är i yngsta laget...
Både hustrun och jag har detta fantastiska vin som en favorit. Att besöka Le Vigneron Militant himself står självklart på vår bucket list.
Sommelieren serverade ett blint vin.:
2009 Roberto Sarotto Villa Aurora Barbaresco Riserva, 92p
Ljusröd med mognadstoner.
Doften är raffinerat elegant med potpurri av torkade löv från skogen.
I munnen återkommer doftens aromatik med snygga tanniner och bra längd. En elegant dam till Barbaresco. Har uppnått lite högre grad av mognad än vad årgången kanske borde.
Min blindgissning: 2005 Barbaresco. Inga poäng för årgången...
Maten:
Hemmavid efter tuff träning:
Dukade upp lite grönsaker, ost och rostat bröd behandlat med olivolja och Vegemite.1983 Château Lascombes, Margaux, 93p
Efter plopp:
En fruktansvärt tunn och syrlig historia av ett vin som nog gör sig bäst i vasken. Nästan odrickbart med en "megamogen" kärna. Hustrun uttryckte "broccolikatt och vägrade låta mig ta med flaskan till lunchen.
...men under sker! Efter att ha suttit i karaffen hemma i 10 timmar började det sjunga! En härligt mogen Bordeaux som levererar långt över årgången samt slottets anseende.
All skönhet med en fantastisk mogen Bdx kom fram. Wow!
Generisk: riktigt-bra-mogen-Bdx.
Då brödet tog slut behövdes lite sött vin.
Letade fram två slattar som var sen gammalt:
Först ut, sista glaset av:
1989 Gérard Bertrand Maury Cuvée de l'Empereur Tuilé Grenache Blend, Grenache, p
Ett helt fantastiskt vin...
Förra månaden: Gavs som "läxa" till vår favoritsommelier som hyllade den.
Ikväll piruetterade det sista glaset ned i mig. Fantastisk! Absolut magi! Oändligt långt med allt på plats. Tog ej noter, bara njöt detta sista glas under 90 minuters andakt.
Så här skrev jag om detta vin tidigare.
1995 Preiss Zimmer Pinot Gris Vendanges Tardives Alsace, 95p
Efter några månader under kork (inget kylskåp, ingen argon) sjunger detta vackert.
Bärnstensfärgad med lyster.
Näsan är rik med lite bränd kola och oxiderade toner på det mest positiva sätt. Stor och uppfordrande. Underbart!
Smaken är ultrabalanserad med sötma, frukt, oxidation, + syra, + komplexitet, ++ längd och massor kärlek Det räcker hela vägen till 95 poäng i min värld.
Jag får ett fånigt leende på läpparna av detta vin.
Så här vacker var Fujisan under lördagens EM:
Last edited: