Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

En riktigt bra lördag!​

Lördagslunch på Alte Liebe och sedan Netflix hemmavid efter lördagens hårda träningspass. Tur med flaskorna!

Lunch​

Väldukat bord, levande musik och service i absolut världsklass.
PXL_20240511_033216298.jpg

Notera: ihopknövlad Evian-flaska. Den innehåller ett glas Alion. Sommelierens hemläxa.

PXL_20240511_050907629.jpg

Vi hade med oss en egen flaska:
2017 Les Aspres av Pierre Cros, Minervois, 💯 % Syrah, 95p
Svart-röd.
Nosen skriker Syrah med blod, kött och en vacker kryddighet. Doften kommer från en varm plats.
I munnen är det galet intensivt och stort utan att det på något vis känns extraherat, syltigt, sloppigt eller slampigt. Doften går igen i munnen, alkoholen noteras av alla (utom jag). Det är långt, vackert, välbalanserat och spännande. En fantastisk Syrah, även om det är i yngsta laget...

Både hustrun och jag har detta fantastiska vin som en favorit. Att besöka Le Vigneron Militant himself står självklart på vår bucket list.

Sommelieren serverade ett blint vin.:​

PXL_20240511_052531585.jpg

2009 Roberto Sarotto Villa Aurora Barbaresco Riserva, 92p
Ljusröd med mognadstoner.
Doften är raffinerat elegant med potpurri av torkade löv från skogen.
I munnen återkommer doftens aromatik med snygga tanniner och bra längd. En elegant dam till Barbaresco. Har uppnått lite högre grad av mognad än vad årgången kanske borde.

Min blindgissning: 2005 Barbaresco. Inga poäng för årgången...

Maten:​

PXL_20240511_035248603.jpgPXL_20240511_035610409.jpgPXL_20240511_040954736.jpgPXL_20240511_043034231.jpgPXL_20240511_044932282.jpgPXL_20240511_050842240.jpgPXL_20240511_053030150.jpgPXL_20240511_053715931.jpg

Hemmavid efter tuff träning:​

Dukade upp lite grönsaker, ost och rostat bröd behandlat med olivolja och Vegemite.

PXL_20240511_130145582.PORTRAIT.jpg

1983 Château Lascombes, Margaux, 93p

Efter plopp:
En fruktansvärt tunn och syrlig historia av ett vin som nog gör sig bäst i vasken. Nästan odrickbart med en "megamogen" kärna. Hustrun uttryckte "broccolikatt och vägrade låta mig ta med flaskan till lunchen.

...men under sker! Efter att ha suttit i karaffen hemma i 10 timmar började det sjunga! En härligt mogen Bordeaux som levererar långt över årgången samt slottets anseende.

All skönhet med en fantastisk mogen Bdx kom fram. Wow!
Generisk: riktigt-bra-mogen-Bdx.

Då brödet tog slut behövdes lite sött vin.
Letade fram två slattar som var sen gammalt:

PXL_20240511_160613720.PORTRAIT.jpg

Först ut, sista glaset av:
1989 Gérard Bertrand Maury Cuvée de l'Empereur Tuilé Grenache Blend, Grenache, 💯 p

Ett helt fantastiskt vin...

Förra månaden: Gavs som "läxa" till vår favoritsommelier som hyllade den.

Ikväll piruetterade det sista glaset ned i mig. Fantastisk! Absolut magi! Oändligt långt med allt på plats. Tog ej noter, bara njöt detta sista glas under 90 minuters andakt.

Så här skrev jag om detta vin tidigare.

1995 Preiss Zimmer Pinot Gris Vendanges Tardives Alsace, 95p

Efter några månader under kork (inget kylskåp, ingen argon) sjunger detta vackert.

Bärnstensfärgad med lyster.
Näsan är rik med lite bränd kola och oxiderade toner på det mest positiva sätt. Stor och uppfordrande. Underbart!
Smaken är ultrabalanserad med sötma, frukt, oxidation, + syra, + komplexitet, ++ längd och massor kärlek ❣️ Det räcker hela vägen till 95 poäng i min värld.

Jag får ett fånigt leende på läpparna av detta vin.

Så här vacker var Fujisan under lördagens EM:​

PXL_20240511_094547172.jpg

Last edited:

matage

Medlem
Charles Joguet Chinon Les Varennes du Grand Clos 2014
Ett mycket intressant vin.. Röda körsbär, rödvinbär, en touch smultron/nypon och en anstrykning av ros(?).
Friska syror som drar åt rödvinbär och rabarber uppbackade med färska örter, grus/flinta och en touch mynta.
Väldigt finstämda återhållsamma tanniner och en lång uppfriskande eftersmak.
Mediumfylligt, väldigt elegant och dracks långt yngre än etiketten visar.
Dracks bäst runt 16 grader när fräschören fick spelrum.

Glas. Veritas Merlot

StefanAkiko

Charles Joguet Chinon Les Varennes du Grand Clos 2014
Ett mycket intressant vin.. Röda körsbär, rödvinbär, en touch smultron/nypon och en anstrykning av ros(?).
Friska syror som drar åt rödvinbär och rabarber uppbackade med färska örter, grus/flinta och en touch mynta.
Väldigt finstämda återhållsamma tanniner och en lång uppfriskande eftersmak.
Mediumfylligt, väldigt elegant och dracks långt yngre än etiketten visar.
Dracks bäst runt 16 grader när fräschören fick spelrum.

Glas. Veritas Merlot
Porrbilder???

StefanAkiko

Efter en fredag med stor njutning, en lördag med självaste Särimner på bordet och annan magi, kommer då söndagen och blir sådär förargligt balanserande grå och hemsk. Precis som den hitlåt jag komponerade tillsammans med Simon Steensland i fjol: Arg och Hemsk.mp3

PXL_20240512_161604973.PORTRAIT.jpg

2015 Rodrígo Méndez El Barredo, Röd blandning från Castilla y León, 78p

Buteljerad självflagellation.
Detta är ett argt och hemskt vin. Syran har katolska proportioner...
Första flaskan av två. Hade högre förväntningar. Hoppas på katolska mirakler som kan rädda detta vin från ytterligare eld och svavel om cirka fem år.
Rekommenderas inte för konsumtion i närtid. Eller någonsin...

Sista två glasen gick inte ner, och vi pratar tre timmar och ostbricka...

katho27

Medlem
Lördagstrivsel.
Goutorbe -12 med fina mognadstoner men kanske lite tunn och låg i syran.
Vita chardonnayer från -18 var båda fina men Cordiers Clos à la Cote i toppform.
De röda blev båda bra men krävde luft och prepp hela dagen för att blomma till middagen.
Hermannshöhle -21 till bonusprat efter maten innan Kracher Zweigelt till mandelmassig Rabarberpaj.

IMG_7831.jpg

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Hittade en flaska som jag inte hade en aning om att jag hade. En flaska som kom till min ägo nångång runt 2010 och som då kostade under 200kr.

Blue pyrenees chardonnay 2007

Min absoluta övertygelse var att denna skulle åka rakt ner i vasken. Reservflaska låg redan på kylning. Det var ett ganska enkelt, men smarrigt vin när det begav sig.

Öppnar flaskan och häller ner en djupt gyllene vätska i glaset och närmar mig försiktigt och med viss osäkerhet glaset med näsan. Helspänn.

Nämen nämen!! Smör, dyra kryddor och varma tropiska frukter möter mig direkt. Hoppsan! Jag har aldrig druckit någon karibisk ananas/lagrad rom-likör men OM jag hade gjort det hade den säkert doftat såhär.
Med återvänt mod och förhoppning tar jag den första sippen, än är jag inte i mål. Mycket skit kan fortfarande hända.
Smaken inleder med en frisk syra, inte sån där elak djävel som förstörda viner kan få. Frukten ligger lite gömt. Trodde från doften att den skulle komma längre fram. Det är mer söta kryddor (saffran, gul curry mm) som studsar fram. Frukten drar åt aprikoser. Inte helt olik en lagrad semillon från down under.

Flaskan håller sig under två dagar men tappar ytterligare frukt under dag två.

Betyget kommer inte upp till några höga poäng, men det är inte huvudsaken. Att den inte fick åka direkt till reningsverket utan kunde avnjutas till citron/honung/timjan/soja-marinerad kyckling från grillen var dagens höjdpunkt.

Superkul att dricka, helt oväntat!
IMG_8507.jpeg

IsKr

Medlem
Drack i helgen som var Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes 2020. Har druckit detta vin av andra årgångar tidigare och tycker detta är det hitintills fläskigaste. Med sin gyllengula färg i glaset så är det väldigt inbjudande. Det doftar av smöriga popcorn, tropisk frukt av typen ananas och mango, honung och lite citrus. I munnen är det mycket av allt det ovan nämnda, tycker kanske att syran var lite i underkant, framförallt om man dricker vinet för sig, tror det skulle vinna på att konsumeras tillsammans med mat. Jag tycker att balansen i vinet har varit bättre i tidigare årgångar men det är fortfarande ett mer än godkänd vin.

Johan L

Medlem
Chateau Guiraud 1990
Utvecklat, moget och med fint integrerad sötma som backas av hygglig syra. Typisk Sauternes på alla sätt. En halvmagnum som köptes för några år sen på CdM för €59 , bra utdelning på det köpet.

Emilio Moro Malleolus 2016
Druckit några flaskor vid släpp samt någon flaska mellan då och nu, och upplever att den tappat en hel del kraft. Tänkte först att det kanske var maten, men är ganska säker på att vi druckit det till exakt samma anrättning, lammlägg med morotspuré och rödvinssås, förut. Gott om elegans i vinet, men jag tyckte det var roligare för ett par år sen när det visade både kraft och elegans. Sörjer därför inte att det var sista flaskan av årgången.

Inga bilder tyvärr...

LeChat

Medlem
IMG_6045.jpeg

2008 Château Bouscassé

Grilltallrik känns som givet i kvällssolen. I glaset blir det en cuvee på Tannat, CS och CF.

Har aldrig tidigare druckit Alain Brumonts enkla Bouscasse med så här mycket ålder. Spännande!

Tycker ofta att hans bättre viner ger bordeauxvibbar men inte här.

Doften påminner om äldre årgångar av Gourt de Mautens (inte 2015) som jag fått smaka på provningar som vi haft i Gbg.

I munnen är den komplex och med smekande men närvarande tanniner som ger en bra munkänsla. Riktigt god och härlig på alla sätt. Imponerande att ett så pass enkelt vin har denna utvecklingspotential. Kunde köpas en gång i tiden hos SB för det facila priset av 121 riksdaler. Ubersmaskigt fynd med andra ord.

IMG_6192.jpeg

2021 Walter Hansel Russian River Valley The North Slope Vineyard Chardonnay
Satan va gott. Så pass bra att jag helt glömde bort utförliga noter och bara klunkade i mig. 94 pinnar i ren glädje.

Oförlöst och barnarov. Bra lagringspotential även om jag tyckte det var tillräckligt tillgängligt för att gå igång.
Fet munkänsla, smöriga toner, tydliga fat men väl integrerade. Persika, petroleum, ananas. Sen gick det bara på automat tills flaskan var slut.

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 32116
2021 Walter Hansel Russian River Valley The North Slope Vineyard Chardonnay
Satan va gott. Så pass bra att jag helt glömde bort utförliga noter och bara klunkade i mig. 94 pinnar i ren glädje.

Oförlöst och barnarov. Bra lagringspotential även om jag tyckte det var tillräckligt tillgängligt för att gå igång.
Fet munkänsla, smöriga toner, tydliga fat men väl integrerade. Persika, petroleum, ananas. Sen gick det bara på automat tills flaskan var slut.
De där är finfina. För att inte nämna deras PN efter några års mognad 😍

The Wall

Medlem
2020 Sabelli-Frisch Mission ”Marina” Somers Vineyard Mokelumne River

StandArt; direkt efter plopp; kryddigt, lite beska, är det rönnbär? Aning rökigt anslag, björnbär också?

Munnen; beska, bra skjuts, lite potatisskal i eftersmaken, kryddigt, viss släpande eldighet.

Sammantaget, bra grejer men mat behövs som sällskap. Och i väntan på mat kan man passa på att klicka hem flera flaskor.

Ett PS (nej, inte Piedrasassi); Biograf-syrah var finfin.
IMG_3654.jpeg

En Marina som håller smaklökarna flytande. Tumme upp.
Keep up the good work @Adam Frisch

Vingubben

Medlem
IMG_5438.jpeg

Alto Moncayo 2011

Fredag eftermiddag, strålande solsken och 23 grader i skuggan. Vad gör man för matplaner? Grillad ryggbiff, fänkål, majs, sparris och lite vårlök. Vad skall man dricka? ALTO MONCAYO! Visst finns det andra grillviner men ett par flaskor Moncayo per grillsäsong är ett måste. Kombinera en superfläskig CndP med en stram Nordrhonare och här har du resultatet. Idag med lite ålder som adderade lite läder och balsamvinäger till den mörka frukten och de färska örterna. 95p

LeChat

Medlem
IMG_6053.jpeg

2000 Château Montus Madiran Cuvée Prestige

Tydlig terroir är ingen överdrift.
Till en början inte helt olik gårdagens 2008 Chateau Bouscasse. Men efter att den öppnat upp ordentligt så är detta ett betydligt elegantare och större vin kvalitetsmässigt.

Aromer som jag tycker sticker ut är bl.a. både röda och svarta vinbär, mentol, jord, finchoklad, läder och en aning rök. Väldigt läckert!

Alltid kul att dricka Brumonts viner och detta är inget undantag. Superbe! :cigarr:

Wintermute

Medlem
Sabelli-Frisch Mariedam Stampede Vineyard White Zinfandel 2021
Betar av de sista av förra årets flaskor. Tydligare ek nu och mer dämpade frukter och bär. Fortfarande enastående bra, jämfört med bassortimentets roséerbjudande, men jag upplevde den som ett ytterligare hack bättre förra året.

Sonderlese

Medlem
Sabelli-Frisch Mariedam Stampede Vineyard White Zinfandel 2021
Betar av de sista av förra årets flaskor. Tydligare ek nu och mer dämpade frukter och bär. Fortfarande enastående bra, jämfört med bassortimentets roséerbjudande, men jag upplevde den som ett ytterligare hack bättre förra året.
Då ska jag också plocka fram en flaska; annars hade jag tänkt vänta ytterligare ett tag. Om frukten är avtagande är det bäst att dricka upp denna sommar.

Toppen