This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jos skrev:Musar -05
Min första och mina fördomar kom på skam... Ljust röd, röda bär, elegant och skönt old school. Väntade mig något helt annat.
Dovberg skrev:Jag gillar musar.
Magikern skrev:Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes-2010
Klickade hem detta vinet på webblanseringen.
Mycket lovande doft av örter och jordgubbar men lite halvslutet möjligen.
Vinet känns dock öppet efter 6 timmars dekantering. tanninerna finns där men trodde de skulle vara ännu mer intensiva. Trodde vinet skulle vara mer koncentrerat faktiskt. Komplext är de, inget snack om saken smultron,viol, körsbär, örter, sour cream, och framför allt mycket sälta och vit peppartoner. Nästan för mycket salt och peppar över vinet. Hade nog trott på en mer intensiv fruktighet faktiskt.
Efter ca 8 timmar var dock komplexiteten och tanninerna borta vilket var oväntat. Känns som vinet är lite överhypat men tillräckligt intressant för att motivera priset som SB tog för det.
Dovberg skrev:Jag gillar musar. Har druckit -02 och -03 ett antal gånger. Fruktansvärd flaskvariation på vinet. Har aldrig varit med om något liknande. Så där kanske fördomarna har sin grund. Men vinet är fortfarande riktigt bra alla gånger, även om stilen varierar kraftigt.
Dovberg skrev:Känns som att du korkade den alldeless för tidigt. Har en del Chante le merle själv i källaren från åren -05 och -07, men vad jag har läst och hört så får dem nog ligga ett tag till. Ser man på pris mellan -05 och -10 så kan man mycket väl förstå att den nog är överhypad.
Magikern skrev:Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes-2010
Klickade hem detta vinet på webblanseringen.
Mycket lovande doft av örter och jordgubbar men lite halvslutet möjligen.
Vinet känns dock öppet efter 6 timmars dekantering. tanninerna finns där men trodde de skulle vara ännu mer intensiva. Trodde vinet skulle vara mer koncentrerat faktiskt. Komplext är de, inget snack om saken smultron,viol, körsbär, örter, sour cream, och framför allt mycket sälta och vit peppartoner. Nästan för mycket salt och peppar över vinet. Hade nog trott på en mer intensiv fruktighet faktiskt.
Efter ca 8 timmar var dock komplexiteten och tanninerna borta vilket var oväntat. Känns som vinet är lite överhypat men tillräckligt intressant för att motivera priset som SB tog för det.
Magikern skrev:Möjligt, var lite besviken att komplexiteten och tanninerna försvann såpass fort. Kan tänka mig att tidiga årgångar nog är bättre och mer långlivade. Kändes som sältan och pepparsmaken var lite väl intensiv men det kanske bara är lite ungdomlig spretighet.
chambertin skrev:Provade det här och alla andra cuvéer på domänen i oktober 2011 och måste säga att jag inte känner igen ngt av dina beskrivningar av vinet förutom kanske violer och körsbär. Var hittar du sälta och peppar i det här vinet ? Hur kan tanniner "försvinna" på 8 timmar ?
Darth Angelus skrev:Sitter i skrivande stund på Operabaren och dricker Bollinger VVF 1999. Det är min första VVF, och det initiala intrycket är förträffligt.
Tack, jag kan tänka mig det.Joakim skrev:Grattis! Vvf är verkligen ett unikt vin. I en klass för sig.
yarik skrev:Hej, ny på forumet, så var snälla! (varning: svenska ska bli dålig ibland
Besökte det omtalande Ica kvantum i liljeholmen idag med min flickvän. Var lite svårt att navigera genom den enorma affären men till slut hittade vi 'vattenhålet'. Leon Barral Faugeres Valiniere 2009 var dagens vin för 90 spänn per glas. Aldrig köpt den på systemet men var sugen att prova. Fruktade att det skulle bli för mycket brett från andras beskrivningar. Det var på gränsen. Mogen med jordgubbar, tobak, fikon och lite jord. Sötfruktig, generös och ganska lång. Kan tänka mig att köpa mer av Leon Barral i framtiden.
Service var trevligt och vin serverades från en decanter i Riedel glas. I slutsats, det blir ett återbesök.
Trevlig helg och hoppas vi ses i morgon på mässan