SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner
Winzer Krems, Kremser Grüner Veltliner Reserve, Spätlese, 1979 (ugnsbakad hel kyckling kryddad med salvia, vitlök och persilja med rostad potatis och gräddig vitvins- Leths Grüner V- trattkantarellsås) Doftar mycket mogna, bokna äpplen, torkad aprikos, honung, svamp, lätt kryddigt (pommerans) och metalliskt. I munnen är det samma mogna, bokna och torkade frukt med den metalliska mineraliteten och lätta kryddigheten. Låg syra. Torrt men med mognadssötma som säkert förstärks av den låga syran. De bokna metalliska äpplena ligger kvar relativt länge i eftersmaken.
Ett spännande, annorlunda och riktigt gott vin. Har förut druckit Grüner Veltliner med som mest ca 7 år på nacken och med de referensramarna skulle jag aldrig känt igen detta som en GV. Närmaste associationen är nog torr Pinot Gris med en andel botrytis. Men detta är nog inte fullt så svampigt.
När jag hämtade ut flaskan misstänkte jag att detta skulle vara oxiderat eftersom fyllnadsnivån såg sisädär ut. Vid uppkorkning stärktes misstankarna då korken såg riktig dålig och gråkletig ut. Men efter en snabb provsmak kunde jag glädjas över att så inte alls var fallet! Väldigt moget, boket och mycket torkad frukt och svamp men inte alls oxiderat. Passade fint till maten.
En fundering jag har är dock kring syran: de källor jag hittat (CT, någon blogg och systembolaget) anger syran som hög eller minst medelhög. Jag upplevde den definitivt som låg. Min tunga som är okänslig, de som har fel eller flaskvariation? Vem vet...